Täckes Trubbel! Kan de gå utan?

Lycanthrope

Trådstartare
Mina hästar går ute på natten med tunt regntäcke med ynkligt lite flis under, eftersom det vart kyliga nätter.
På dagarna blir det VARMT och de svettas ju lite såklart.

Jag kan inte åka morgon och kväll för att fixa med täcken.
Och det är ingen i stallet som vill hjälpa.

Kan de gå utan på nätterna nu?

De har haft täcke i vinter, nordis är klippt på hals och bog, fast har mkt päls för övrigt.

Sv: Täckes Trubbel! Kan de gå utan?

Om det inte regnar eller blaser om natterna sa kan dom mycket val ga otackade sa har ars.

/KT

Mina går utan om det inte regnar o ruskar. :D

har dom nånstans att gå in o de inte är regn o rusk så tycke rjag du kan ha dom utan täcke.

själv har jag dåligt samvete för att min 3 åring får gå med regntäcke på sej dagtid nu för kompisen (oxå 3 åring) tuggar på honom så han ser hemsk ut med kala fläckar både här o där..kul med 3 årstest om 3 veckor .. hmm
men sen ryker täcket av igen :D

Mina hästar går ute på natten med tunt regntäcke med ynkligt lite flis under, eftersom det vart kyliga nätter.
På dagarna blir det VARMT och de svettas ju lite såklart.

Jag kan inte åka morgon och kväll för att fixa med täcken.
Och det är ingen i stallet som vill hjälpa.

Kan de gå utan på nätterna nu?

De har haft täcke i vinter, nordis är klippt på hals och bog, fast har mkt päls för övrigt.
Knepigt så här års. Det är ett himla av och på med täcken. Tycker ändå att om det inte är busväder så klarar hästen bra att vara utan täcke på natten hellre än att stå och svettas på dagen.

Jag har is i magen å hjärtat tycker många men min klippta kallblodstravare har fått gå utan täcke sedan de blev plus grader, utom när de regnat som värst de går ute dygnet runt har fri tillgång till hö å ligghall. Vet inte om de är rätt el fel men han är väldigt fin tycker många *skryta* :D

Tycker de är jätte svårt att avgöra när de ska bli utan men han verkar trivas så jag hoppa jag gjort rätt så han inte lider.

äh våra hästar går ute dygnet runt utan täcken trotts regn och rusk. :o de har nog överlevt ska du se fleecetäcket tycker jag du kan skippa på eng gång. hästar fryser inte av kylan utan av att det är regn och rusk, typ regn och blåst, har du ett regntäcke så klarar det sig gott och väl för då skyddar du dem mot både regn och blåst.

Jag har samma problem som du.
Islänningen och Knabstrupern är oklippta så där är det inga problem, dom har gått utan täcke på nätterna ett bra tag.

Ponnyn däremot är klippt och har fått gå med täcke på nätterna. Men igår gick jag in på smhi och kollade vädret och här skulle det bli +8 så då kändes det bara fånigt att inte låta honom gå utan.

Så jag hoppas att han har överlevt.. ;)

Mitt halvblodsto har varit täckad hos fd ägaren dygnet runt, så jag har besvär vad hon ska ha på sig och inte...
Nu bor jag ca 50 meter från hagen som dom går i ,hon är tunn i hullet, så jag tycker att jag springer i hagen jämt, men inatt hade hon tunt regntäcke på sig, som jag tog av vid 8 tiden imorse.Men svar på din fråga har jag dock inte, men jag läser gärna vad resten svarar.

Här går både de oklippta araberna och den klippta nordisen utan.

Om någon har en häst som fryser såhär års får sen gärna ropa hej, för jag tycker det låter osannolikt sålänge man inte bor längst upp i landet.

Det är ju jättevarmt på dagarna- jag tycker synd om alla hästar som blir svettiga, inte får sol på pälsen och inte kan klia sig mot kompisen.

Den klippta har täcke (fleecefodrat regntäcke) på natten medan den oklippta är helt naken (trots att hon fällt av det mesta). Har funderat på att låta valacken (klippt) gå naken oxå, men han är en sån himla fryslort så än så länge får han ha täcke nattetid..!

Det beror på hur pass känslig hästarna är.
Är de inte så känsliga och bara är halvklippta så borde de absolut klara sig.
Om du är orolig är det ju bara att hålla koll på väderrapporterna och slänga på täcket igen om det skulle bli kallare och/eller regnigt. :)

de kan säkert gå utan täcke.. jag har för tillfället täcke på nätterna på min tös eftersom hon är lite tunn,, men annars skulle hon nog få gå utan täcke,, men står hon inne står hon utan täcke,, det är bara när hon är ute nattetid som hon har täcke..

men eftersom ingen kan hjälpa till att ta av och på täcket på din häst tror jag att de är bättre för den att gå utan täcke dygnet runt än att svettas ihjäl på dagtid :angel:

1 högdräktigt sto, 1 unghäst som rids in, 1 ridtravare i full kondition, 2 russ samt 1 fjording...bor antingen på min gård eller hos syrran och ingen har täcke...alla går i stort sett ute sedan minst 1 månad tillbaka då gräset började växa tidigt i år.:cool:

Liknande trådar

Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 543
Senast: super
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 358
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar