Täckes råd

M

-moa-

Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g.
Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt.

Alltså, jag tycker att det blivit nån trend med extremt tjocka täcken eller är det bara jag som tycker det?

Visserligen har det varit väldigt kallt, men om jag inte har en ovanligt frusen häst så skulle jag ändå inte täcka mer än MAX 500g på en klippt häst.

Har jag helt fel?

Jag tycker liksom att 200g på kilippt är ganksa lagom på höst och vinter när det är mer 'normalt' i temeratur.
Om det blir superkallt som -15 eller -25 visst då skulle jag väl slänga på ett inne täcke under så det blir totalt kanske 450-500g.

Eller täckar jag inte nog? Alltså jag har allvarligt börjat undra nu när jag sett hur mycket en del täckar haha. (jag kan ju ha fel liksom :p )

Och nu funderar jag på om jag ska ta ett regntäcke plus ett 200g, eller om jag ska ta ett regn och ett 420g?
Kommer också ha innetäcken som man kan ta under i värsta fall men helst vill jag inte ha det så känns som att 200g är mer "användbart" majoriteten av tiden, i och med att det är mer 200g väder än 420g väder...kanske?

Och som sagt så gick det ju inte hitta nåt vettigt halvhals inne täcke från HW :(

Vart ltie sugen på ett Surpreme med hals...men som sagt vet inte vilken tjocklek som är smartast att ta (klippt halvblod)

Suck har inte behövt tänka på sånt här ett tag då jag haft oklippt häst så känner att jag gärna tar lite råd från er o visa bukare ;) (snälla!)

Sv: Täckes råd

Visst går det mot mer och mer extremtjocka täcken...

Att hitta ett normalt vintertäcke på 150-200 gram är ju nästan helt omöjligt nuförtiden, det är nästan bara de dyra märkena som har dem.

En häst som MÅSTE ha 400 gram på sig för att inte frysa måste det ju vara något fel på! Antingen fodras den fel, eller så har den något problem med ämnesomsättning eller muskler.

För ca 15-20 år sedan räckte det med ett teddyfodrat bävernylontäcke på de flesta hästar jag kände... :angel:
OK, ingen av dem var helklippt vad jag minns, men väl spårklippta iaf.
Vissa av travhästarna hade IBLAND sitt vanliga ullfodrade nylontäcke på sig ute, annars nakna.

Börja du med ett normaltjockt täcke, ca 200 gram, och verkar hästen frysa -byt upp dig då! Det finns heller ingen anledning att köpa på sig en massa olika tjocklekar och variera mellan, hästarna klarar sig väldigt långt ner på termometern utan att få ett tjockare täcke på sig.

Senast ändrad:

Haha inte bara jag som har det problemet... Var på lokala affären och skulle köpa ett halvhalstäcke, helt vanligt utetäcke med typ 150-200 g foder till dräktiga hästen som bara halvklipps. Hon i affären var väldigt förvånad och konstaterade att nej så tunna finns nog inte i den här affären. Antingen var det helt ofodrat skaltäcke eller 300 g och uppåt som gällde. :crazy: Hon visade också mycket stolt upp två 300gramstäcken som hon hade på varandra i boxen för att jag skulle förstå att jag täckar alldeles för tunnt. Hon tyckte jag kunde ta ett av dem för att det med märket bucas hade funktionsfoder som höll hästen torr även om den svettades. :crazy: Varför skulle amn vilja ha hästen så överhettad att den står och svettas liksom?

Blev inget köp där kan ja säga. :rofl: Visst, i år har vi som mest haft ca 450 g ute när det var 23 minus på den känsligaste hästen, men det tillhör ju inte direkt vanligheterna. Tycker synd om hennes häst som står inne och svettas med sina megatäcken.

Var ute efter ett halvhals innetäcke, typ 250-300g.
Men det enda som jag kan hitta är ju hela 550g!!! "jumbo" eller nåt.

Alltså, jag tycker att det blivit nån trend med extremt tjocka täcken eller är det bara jag som tycker det?

Visserligen har det varit väldigt kallt, men om jag inte har en ovanligt frusen häst så skulle jag ändå inte täcka mer än MAX 500g på en klippt häst.

Har jag helt fel?

Nej, jag tycker inte att du har fel, men det är inte så vanligt med stalltäcken som har halvhals. Det är kanske därför du har svårt för att hitta det?

Haha inte bara jag som har det problemet... Var på lokala affären och skulle köpa ett halvhalstäcke, helt vanligt utetäcke med typ 150-200 g foder till dräktiga hästen som bara halvklipps. Hon i affären var väldigt förvånad och konstaterade att nej så tunna finns nog inte i den här affären. Antingen var det helt ofodrat skaltäcke eller 300 g och uppåt som gällde. :crazy: Hon visade också mycket stolt upp två 300gramstäcken som hon hade på varandra i boxen för att jag skulle förstå att jag täckar alldeles för tunnt. Hon tyckte jag kunde ta ett av dem för att det med märket bucas hade funktionsfoder som höll hästen torr även om den svettades. :crazy: Varför skulle amn vilja ha hästen så överhettad att den står och svettas liksom?

Blev inget köp där kan ja säga. :rofl: Visst, i år har vi som mest haft ca 450 g ute när det var 23 minus på den känsligaste hästen, men det tillhör ju inte direkt vanligheterna. Tycker synd om hennes häst som står inne och svettas med sina megatäcken.

Förstår att du inte köpte något täcke där. Jag har kollat runt en del i täckesdjungeln och hittat flera täcken med halvhals och i olika tjocklekar. Det slutade med att jag köpte ett utetäcke med 100 g foder från WeatherBeeta och ett vintertäcke med 360 g foder, WeatherBeeta. Dessa täcken är tyvärr ganska dyra, men det finns billigare i andra märken också t.ex. Event och Shires. Ge inte upp bara för att den butiken inte hade det du ville ha.

Slutade med att jag väntade till globentävlingarna och handlade hiskeligt många täcken (5 st :p) där av ett välkänt billighetsmärke:p Jättefina luftiga 200 g täcken för en löjligt lågt pris som hittills hållit och suttit super:laugh:. Istället för halvhals har ja sytt på jättestort foder av fårskinn vid halsskärnigen för att skydda manarna på dem som har lååång man. :idea:

Hahaha, nu vet jag naturligtvis inte säkert men det känns verkligen som om jag också brukar besöka din 'lokala' affär. ;)

KL

Tack för alla svar :)
Nej det får bli ett normalt 200g täcke då och ett stalltäcke 'ifall att' man behvöer förstärka (alternativt byta upp mig till tjockare om hästen är frusen jämt...)

Jo eftersom jag också inte vill ha annat än HW täcken (har insett att dom är dom enda mina inte får massa skav av o son håller hyfsat) så blir det ju lite begränsat...så får skippa halvhalsen för att få lite mer normal tjocklek på dom.

Skönt att veta att jag inte är den enda haha

Delvis KL.

Gammal tråd men aktuellt ämne och ides därför inte starta en ny:)

Jag har ett fuset varmblodssto som bara satt hälften av den vinterpäls hon haft förra vintern. Idags läget går hon med ett 300g täcke men fryser då det närmar sig -20 och kallare:( Så då måste hon ha dubbla täcken i dagsläget(fleecefodrat regntäcke+ vintertäcket)

Det tjockaste täcket jag hittat var ett med helhals och 400g. Är det nån ide att köpa det eller vart kan man hitta tjockare?

Ironiskt nog så visade det sig sedan jag skrev denna tråden (precis när jag väntade på att få hem nya hästen) att hästen jag köpte var extremt frusen av sig, då nu har jag istället motsatt problem från när jag startade den här tråden.

Om du vill hitta tjockare än 400g så är det inte lätt, HW har några på 470g tror jag (tex. rambo supreme tror jag går att få tjockt) men det är itne alls lätt att hitta tyvärr.

Min frusna som jag trodde skulle funka med 2-300g på vintern går nu med dubbla täcken 3-400g plus utetäcke på 2-300g.
Har även Ikea täcke som förstärkning när det är svinkallt eftersom jag inte hittat något vettigt varmt nog för häst och det visade sig vara billigare och lättare att få tag på.

Köpte dock ett Hansbo event innetäcke på 400g som var vettit pris på för vad man får, helt ok kvalité och går att ha under regntäcke eller med annat ovanpå om man inte har nåt val.

Med Horseware Duo kan du komma upp i 500 gram. 100 gram i yttertäcket puls linertäcke på 400 gram.

Jag älskar mitt nya Duo :love: (hoppas hästen gör det oxå)

Haha..Okej:)

Helst skulle jag vilja ha bara 1 täcke...Jag har hittat ett från Hansbo med helhals och 400g..men det är ju om det räcker till stackarn?? Inte lätt!!

Verkar bra men priset kändes lite i överkant:crazy:

Men å andra sidan får täckena ligga stilla på damen och fått förbli hela än så länge.....

Förra vintern hade jag 300 gram innetäcke med hals från hw inne ,samt att jag la på ett 200 gram yttertäcke med hals från hw, ute. Så sammanlagt 500 gram o de på en kissinge spines häst, alltså problem med ryggen så måste hållas "xtra" varm.

På min nuvarande häst har jag fleecefodrat regntäcke både inne o ute, har haft ett 300 gram innetäcke under vid extremt kallt väder dvs, kallare än -10 grader. Hon är ju inte heller spec känslig o är en ponny med päls, men ändå!

På andra mer normalkänsliga halvblod har jag haft 300 gram vid normalkall vinter. :)

*KL*

Jag börjar känna mig som en riktig outsider när jag läser om alla som täckar sina hästar med 300-gramstäcken och uppåt. Jag har hur mycket täcken som helst, från ofodrat regntäcke till 300-grams vintertäcke men det enda jag använder är mitt fleecefodrade regntäcke. Det används av ett "normalt" halvblod som är spårklippt och står naken på natten.

Han fryser inte ett dugg och verkar nöjd och tillfreds, trots sitt tunna täcke. Skulle nog kunna ta av täcket helt och hållet om det inte vore för att jag vill ha lite skydd mot vind och nederbörd.

Jag måste ju säga att jag är egentligen en icke-övertäckare så att säga, brukar aldrig ha över 300g (och hade förra vintern högst 200g när det var mer än -25 på min andra häst)

MEN...jag har fått äta mina egna ord, jag var sådär att jag var säker på att det inte finns nsätan några hästar som genuint är så frusna att dom behvöer över 500g om dom är klippta, men nu har jag själv råkat köpa en sån och efter en vinter (förra) där jag grovt underskattade hur mycekt värme han behövde (som man kan läsa i början av den här tråden hur jag då resonerade...tji fick jag) och nu i början på en till så har jag insett att jo, det finns sånna frusna hästar utan att dom är sjuka.

Såklart jag som var så anti att täcka så mycket fick en haha.
Men det har gjort mig mer förstående för att det verkligen finns sånna, dock tror jag ändå många övertäckar och att maojriteten av hästar inte är så frusna som sina ägare tror.

Jag har tom. tagit ut min vet flera gånger (han var där för annan anledning) och haft honom att känna på hästen under täcke i flera olika tempteraturer och situationer, bara ifall jag hade blivit galet tänkte jag ;) och blivit sådär att jag övertäckar haha
Men nej, även vet, håller med om att jag behvöer täcka honom som jag gör i nuläget = mycket mer än jag trodde det kan behövas.

Man lär sig nåt nytt varje dag! :)

Grejen är den att jag HAR jättemycket täcken att använda, om jag vill, men den här vintern har jag bestämt mig för att inte "täcka upp" förrän jag ser hästen frysa och det har jag inte gjort ännu.

Trots det så står han i en liten och tråkig hage hela dagarna utan speciellt mycket rörelse och han får mat fyra gånger per dag (tre gånger inne och en gång ute), så egentligen "borde" han ju frysa häcken av sig om man jämför med alla andra hästar i stallet som står med både dubbla och tredubbla täcken. Men det gör han alltså inte, jag måste ha hittat en särdeles ofrusen häst.

Är det inte möjligt att ge hästen mera mat ute så att den får en chans att hålla värmen inifrån bättre?

Jag har aldrig ngnsin trott att det inte finns undantag dvs särdeles frusna hästar.
Dock har jag kommenterat att ngn ansåg att de var ensamma om att ha en icke frusen häst eller inte täcka särskilt mycket. Det finns tack och lov många såna hästar, och jag skulle å det bestämdaste vilja hävda att det är betydligt mer vanligt än motsatsen : )

Delvis KL.

Jag har bara ett fleecefodrat regntäcke och vintertäcket på 300g.
Inne står hon naken utan problem, men ute står hon ju och skackar när det blir -20 och kallare! Inte kul så nytt och tjockare täcke måste inhandlas:crazy:

Damen har ju bara fått hälften av den vinterpäls hon haft tidigare två vintrar ihop:( Annars är hon oklipp, brukar ha svårt att hålla hullet på vintern men är ovanligt rund just nu:)

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 555
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 321
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 901
Senast: Cilla
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar