D

Djur92

Har era hästar täcke på sig när det regnar eller är risk för regn när de är runt 17 grader?

Sv: Täcken

Nej. Det ska de tåla.

Sen beror det självklart på hur frusen dni häst är. MIn gamla på 20 har blivit mer o mer frusen för varje år, för 2 år sedan fick man rusa ner med ett tunt regntäcke utan foder så att hon inte skulle börja skaka av köld, men hon har faktiskt blivit tåligare igen. Släng till dom lite mer mat istället så de får upp värmen på det sättet.

regnar det länge utan avbrott kanske man kan låta de komma in o torka upp en liten stund oxå...

Min häst är ganska frusen av sig, förra sommaren så frös hon så att hon skakade när det regnade, så de blev mycket åkande till och från stallet efter de och ta på och av täcken.

*kl*

Nej, det tycker jag inte.. dock har mina hästar en ligghall där de kan söka skydd om det är alvarligt .. då hästar söker skydd i naturlig väg.. låt hästen njuta om den vill vara ute och njuta.. blir den frusen.. ta in den ett tag och mys med den, torka av lite lätt och borsta för att få igång blodcirkulationen :)
..
som sagt tidigare i denna tråd; "förmäniskliga INTE hästen"..!!

jag tror faktist att alla hästar njuter lite extra nu av regnet efter denna varma och svettiga period som varit!

Beror på hur mkt det regnar, en liten snabb skur eller lite duggande så kanske inte, men om det regnar ihördande så ja, då blir det ett ofodrat regntäcke.

Väldigt sällan. Är det mer än 10 grader ute så täckar jag helst inte min pålle med tanke på att hästarna har en trivselpunkt vid ungefär 10 grader.

Däremot kan jag inte gör nåt åt hur utsläpparna i stallet resonerar vid regn..händer ju att pålle har täcke ibland då det duggar och det är varmt, men det dör han inte av heller.

Nej det har jag inte. En frisk häst ska inte behöva ha täcke på sej alls på sommarn!

Mitt varmblod fryser på sommaren om det regnar ihållande, då tar jag in dom om dom står vid stallet eller sätter på ofodrat regntäcke om dom är på bete. Hon fryser annars så hon skakar och är ur form i flera dagar efteråt. En liten skur klarar hon, men om det regnar en hel dag...
På vintern är hon inte alls lika känslig, vinterpälsen gör väl sitt då!

OKej, bra, för jag tyckte det var lite svårt o se vart jag har skrivit att man ska göra det... ;)

Håller med dig, hästen har päls och är byggd för att finnas ute osv. Däremot om man nu har en häst som är mycket frusen så att den inte bara är missnöjd utan faktsikt skakar av köld, då bör man lägga på den ett täcke :) Men då förstår jag hur du menar iaf:)

Håller med dig, hästen har päls och är byggd för att finnas ute osv. Däremot om man nu har en häst som är mycket frusen så att den inte bara är missnöjd utan faktsikt skakar av köld, då bör man lägga på den ett täcke :) Men då förstår jag hur du menar iaf:)

Det är inte säkert att hästen upplever att den fryser på samma sätt som vi människor gör när vi huttrar. I många djurs beteenden ingår att ha "muskelskak" för att upprätthålla metabolismen i kroppen och på så sätt hålla värmen. Ofta kan man dock hjälpa hästen att upprätthålla metabolism och därmed också värmeproduktionen om man tillåter den att ha grovfoder tillhands hela tiden. Hästen kan du dock kännas trött efter att ha stått och skakat länge utan grovfoder så ett täcke är ju inte fel då.

Annars fryser hästar mycket sällan, oftast behöver de inte täcken förrän det både blåser och regnar och därmed trycker ihop pälsen som annars alstrar mycket värme när den är porös. Men olika stort lager underhudfett och pälstjockhet gör att man måste anpassa sitt tänk efter varje hästs individuella behov.

Tyvärr är många hästar ganska överviktiga, och extra täcken kan i de fallen göra att hästen istället måste öka andningsfrekvensen för att göra av med överskottsvärme...

Jo muskelskak är ju en reaktion hos många djur men det kan jag lova att det är inte det jag har sett på min häst. Hon skakar för att hon är kall och fryser som bara den. I vanliga fall kan man ju se hur de liksom kryper ihop, ställer sig med bakbenen vlädigt inunder sig och vänder sig bort ifrån vinden. Men min häst skakar även utöver det. Har inte sett nån av våra andra hästar skaka på det viset.

Min ponny har dock blivit bättre nu när hon inte är fullt så musklad (20 år och rids inte så jättehårt, inte riktigt i tävlingskondis längre om man säger så) och har fått lite underhudsfett.

Som jag tror jag skrivit tidigare kan man aldrig ersätta grovfodrets funktion genom att täcka hästen. Då är man fel ute :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
596
Senast: Emuliiaa
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka