A

Amanty

Vad har ni för täcken på era hästar vid olika temperaturer och väderlekar?

Sv: Täcken!

Båda mina är oklippta, stoet har mkt päls och går med ofodrat regntäcke, valacken har inte lika mkt päls och har ett fleecefodrat regntäcke. Ska klippa valacken nästa vecka, troligen byter jag till ett tjockare täcke då. Stoet får ha sitt ofodrade tills det blir riktigt kallt, då får hon ha sitt vintertäcke som är fodrat med 300g.

Min är oklippt med hyfsat pälslager... Dock är hon "tunn" i ryggen. Har alltså varken mycket muskler (än så länge) eller underhudsfett.
När hon har jobbats och är svett får hon ha täcke på... Och om det regnar mycket och kallt, samt om det nu skulle vara jättekyligt ute.
Då är det antingen ett fodrat vintertäcke eller ett ofodrat regntäcke som gäller. Om hon ska stå inne efter jag ridit är det fleecetäcket som åker på.

Om jag har täcken på mina ute så är det endast regntäcke. Dom är oklippta.

Tycker detkan va svårt att avgöra hur mycket hästen egentligen fryser och inte utgå från hur mycket jag själv fryser :smirk:

Men eftersom jag mest ridit hästar som tränas och klipps innan så har det blivit tjockt utetäcke vid kyla, frost osv och innetäcke under när temperaturen börjar gå ner mot sibirisk vinter :)

använd sökfunktionen. finns otaliga trådar i detta ämne.

för övrigt sticker jag ut näsan som jag gör i samtliga dessa trådar och säger att det är fullständigt nonsens att hålla på och byta täckes tjocklek, oroa sig för gram osv, för att temperaturen ändrar sig 5 grader hit eller dit. det är en marknads försäljnings grej som tyvärr allmänheten gått på, att man behöver ett annorlunda täcke för var och varannan temperatur på vintern. Hästen fungerar inte så i kyla, den har en komfort zon på ca 20 grader. har en studie från strömsholm ang. hästar, klippning, kyla och täcken om nån är intresserad. pma med mail address isåfall.

Mitt varmblod är inte klippt. Har både fin päls samt lite xta fett runt magen! Han har inget täcke på sig så länge det bara är kallt. Än så länge har lägsta tempen här varit -10 på morgonen för att bli runt -5 på dagen. Då har han varit utan. Mår bäst så och verkar stortrivas! Är det oväder eller blåser hårt åker täcke på samt om tempen sjunker mot -15... men hittills har det varit bra väder!

läs artikeln om täcken i ridsport som kom om det var senaste eller näst senaste numret. självklart täcken på hästar som fryser. men täcka in för att "ägaren fryser". Läs artikeln.

det är inte alls svårt. är den kall, så fryser den, är den varm, så fryser den inte. Det finns inga generella riktlinjer för hur tjockt täcke man ska ha vid en viss temperatur, det är helt INDIVIDUELT. Därför är såna här trådar ganska onyttiga... :smirk:

Känn på hästen istället!!!!

Jag tycker inte tråden är onyttig, tycker det är intressant att veta hur andra resonerar ang. täcken. I stallet där jag har min häst resonerar alla mycket olika, från en häst som inte har något täcke alls, till en annan som alltid har minst 2 täcken på sig.
:smirk:

Jag går helt på din linje.. känns min häst kall så får han ett extra täcke. Min häst är av vet. konstaterad känslig i ryggen och SKA alltid ha täcke på sig när det är kallt.

Känns han kall eller öm i ryggen får han ett extra täcke på sig helt enkelt.

mackan skrev:
använd sökfunktionen. finns otaliga trådar i detta ämne.

för övrigt sticker jag ut näsan som jag gör i samtliga dessa trådar och säger att det är fullständigt nonsens att hålla på och byta täckes tjocklek, oroa sig för gram osv, för att temperaturen ändrar sig 5 grader hit eller dit. det är en marknads försäljnings grej som tyvärr allmänheten gått på, att man behöver ett annorlunda täcke för var och varannan temperatur på vintern. Hästen fungerar inte så i kyla, den har en komfort zon på ca 20 grader. har en studie från strömsholm ang. hästar, klippning, kyla och täcken om nån är intresserad. pma med mail address isåfall.

bra! jag trodde jag var lite ensam. alla här omkring har olika täcken vid varje grad .:crazy:

Jag laste i nan artikel nanstans att om hasten var kall i "roten" pa orat sa var de kalla. Vet dock inte om det stammer.

Sätter bara på täcket vid väldigt dåligt väder,min pålle trivs allra bäst utan.. :)
Han har ett fodrat regntäcke som jag brukar använda vid behov hela vintern, han ser ut som en liten pälsboll! :love:

svårt att förstå ibland hur han kan se så pigg o lycklig ut i alla väder när man själv håller på att förvandlas till en snögubbe !:p

ha det bra! /Terése

Oklippt häst med fri tillgång på grovfoder dygnet runt = inget täcke, förutom när hon ridits och är svettig, då åker ett fleecetäcke på.

Jag har en Nordsvensk (bruks) på 20 år, hon är spårklippt.
Går i hagen hela dagarna, står i kallstall på nätterna (samma temp som ute), rids 3 dagar i veckan nu på vintern.

Hon går helt utan täcke om det är fint väder utan nederbörd.
Regnar det (och plussgrader förståss) så har hon vanligt ofodrat regntäcke, även när det snöar.
Har vi ridit och hon är lite varm och svettig, och/eller om det är extremt väder får hon fleece+regntäcke eller ett regntäcke med fleecefoder.
Är det riktigt fint väder när hon ska ut efter ridtur, har hon bara ett fleece eller ulltäcke.

Min lilla pålle som är ett Lettiskt halvblod. (Ser ut som en liten ardenner i kroppen. Det är dock inte fett. hehe )
Han har fin vinter päls men eftersom det inte varit så kallt i höst så är den inte såå tjock. Men den duger bra. Regnar det eller snöar när jag släpper ut så får han ett ofordat regntäcke. Om det ska regna/snöa på dagen så kan han få det. Är det riktigt kallt får han ett tjcokare fodrat vintertäcke. Har det rgnat och han är våt får han ett fleece täcke för att torka snabbare.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
13
· Visningar
391
Senast: aglaonema
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 272
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama