täcken på häst som e klippt..!!!

Sv: täcken på häst som e klippt..!!!

mackan skrev:
Mitt svar är ett generellt svar. Men temperaturer skulle jag inte stirra mig blind på. Minus grader tåls oftast bättre än råblåst och nederbörd, även om det tekniskt sett är varmare i graderna.

det man ska komma ihåg är att i minus grader/kallt väder, så trycker ett ofodrat täcke ner pälsen och hindrar hästens naturliga mekanism för att hålla sig varm, dvs resa hårstråna. så i den bemärkelsen är det vettigt att ha ett fodrat täcke om man ska täcka i kallgrader.

men nu pratade vi ju april väder, det är sällan mycket minus då.

jag förstår inte vad du menar ang. tjäle i backen? hur skulle det spela in menar du?

Jo visst förstod jag att svaret är ett generellt svar. Jag brukar oftast hålla med dig i det tysta om det du skriver ang. täckning men nu fick jag snedslag i hjärnan.

Är det tjäle i backen så kyler den lite underifrån. Jag har sett hästar som blivit förkylda av att bli avtäckade för tidigt (samtidigt som hästar som varit täckade längre in på våren inte blivit det i samma stall).

Medryttarhästen har gått med dubbla täcken så fort det varit minusgrader. Vid plusgrader får hon gå med bara termotäcket ute och när det blir lite stadigare varmare väder får hon gå med regntäcket. Skulle det vara strålande sol så skulle hon få gå utan. Men än är det för kallt för henne att gå utan, den fryshästen vill bara gå in om det är kallt. :p

men pålle e helklippt och går med ofodrat regntäcke när det är soligt å varmt och med ett fleece under om det är mulet...

ok.. jag ha nu ett regn täcke på min som e lite tjockare en vanliga och i bland få han gå utan .... när det e fint väder ute....
och så ha han fleece inne på nätterna....

täcke ute fortfarande (så vida jag inte bara släpper ut för bara en timme eller så o om det är soligt, det e skönare för dom att få lufta sig llite o bli av med allt kli efter att haft täcke hela vinterna o med pälsfällning nu o allt)
täcke på nätterna, naken på dagarna

allt är juh dessutom lite beroende på vädret... lite vanligt folk-vett så att säga, skulle det komma en enstaka iskall dag så skulle jag ju inte klä av dom

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
590
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 218
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama