täcken på häst som e klippt..!!!

zazza girl

Trådstartare
när börja ni ta av era hästar täckena ...???
ta ni av helt och hållet eller ha tunare täcke på dom först..???

Sv: täcken på häst som e klippt..!!!

det beror på hur hästen är om den fryser lätt och jag trappar ner med tunnare täcken det är blåsten och vätan i första hand man skyddar mot, hö ger värme

zazza girl skrev:
Jag sätter ett tunnare täcke på när det råa vädret släpper.

Men det är inte aktuellt än att sätta tunnare på nu.

hur vamt ska det vara då för att ta av det..?? 10- 15 gader eller???

min gick först med 300g när de va som kallast sen fick han 150g nu har han bara ofodrat regntäcke,

zazza girl skrev:

runt 15 kanske
Nu så går min polle med ett 300 g täcke och när detvar som kallast ett 350 / 400 g täcke.

På sommaren står hon inne ibland med ett nättäcke

Det beror ju väldigt mycket på hästen och hur de är uppstallade.
Min kallblodstravare går utan helt nu, han blev så svettig under täcket när det blev lite sol eller värme! Men jag började med att ta av på dagtid, bara ha på natten när det var kallt (lösdrift) och vintertäcket byttes ofta mot ett ofodrat när det inte var så många minus och ingen storm/regn typ.

15 grader tycker jag låter väl varmt för att ta av täcket, men det är ju upp till var och en och sin häst förståss.

Min har fodrat regntäcke när det börjar bli plusgrader eller sol och några minus. Han har haft det ett tag nu alltså. Vissa dagar är det bättre väder, då blir det naket, andra dagar sämre, blåst och regn kanske, då får han ett tunnare vintertäcke.
Över typ fem plusgrader ryker täcket på båda hästarna i stallet.
Min häst blir lätt för varm och fryser inte. Den andra hästen fryser inte heller speciellt lätt.
Den förra hästen som stog i stallet, ett fruset fbl fick också gå naken när det började bli över fem plusgrader och ett ganska jämnt väder.

De har ordenligt med hö i hagen och det sämsta vädret är ju väta och blåst som nån redan nämnt..
En vindstilla dag även om det är molnigt och plusgrader kan betyda att täcken åker av.

Tänk på att det är mest matte eller husse som fryser, och att täcke så här års är mest för att du ska slippa borsta en häst som naken har slängt sig i leran.

Har den dessutom tillgång till mat och lä, då är täckesbehoven ännu mindre. Men för din egen skull, ett tunnt regntäcke, om din häst inte är ovanligt frusen och tunnpälsad.

Blandrastik skrev:
Tänk på att det är mest matte eller husse som fryser, och att täcke så här års är mest för att du ska slippa borsta en häst som naken har slängt sig i leran.

Har den dessutom tillgång till mat och lä, då är täckesbehoven ännu mindre. Men för din egen skull, ett tunnt regntäcke, om din häst inte är ovanligt frusen och tunnpälsad.

Det är helt onödigt att jag kommenterar när Blandrastik varit med, för hon har redan som vanligt uttryckt det ypperligt.... håller med andra ord med.....

med tillägg att vädret såhär års är väldigt nyckfullt, så har man en helklippt häst som varit täckad hela vintern är det klokare att lägga på ett tunt regntäcke "ifall att" än att helt dra av täcket helt plötsligt, för att det "ser ut" att bli sol och 8 grader plus den dagen för nästa sekund regnar det och stormar det rejält. lite längre in i april brukar det vara mer tillitsfullt vädermässigt, dvs det svänger inte lika extremt från en timme till en annan.

Men: det betyder INTE att jag anser att det finns behov av att "ifall att" ha ett 300 g täcke på hästen utei april månad. var realistisk och kom ihåg som Blandras tik säger att hästen fryser INTE på samma sätt som ni. torr och mat räcker GOTT i plusgrader, däremd kan du alltså generellt och mest troligt ha ett helt ofodrat regntäcke på och det räcker mer än väl.

Jag har gått över till ett regntäcke på dagarna och ett fleecetäcke på nätterna nu.
Funkar jättebra!

zazza girl skrev:

Jag tar av täcket när jag känner själv att det är någolunda vindstilla och varmt i luften, kanske vid 10 grader.

Senast ändrad av en moderator:

zazza girl skrev:

Det beror mycker på vilken ras, hur tjock päls, om hon/han äter i hagen osv, har den lite tunnare päls börja då med ett lite tunnare täcke först tex ett regntäcke. Men har den tjockare päls så kan den nog gå utan täcke. Men tänk på att vädret skiftar hela tiden, Mest nu såhär på våren.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså jag täckade av mi helt och hållet i slutet på maj förra året..innan dess givk han med täcke halva dagarn aoch ås..

TYänker göra så i r med..anledningen är att jag vill inte ha lång sommaräls på mina på sommrarna då jag vet att de svettas jätte mcyket mina två..

zazza girl skrev:

Jag har ett tunnare regntäcke på min ridtravare, nu när det är uppehållsväder, lägger på ett något tjockare täcke då det blåser eller/och regnar, eftersom hon är lite frusen av sig, ponnyn har oftast inget täcke, han är ganska tålig, förutom om jag vet att jag skall rida dagen innan, mest för min egen bekvämlighet då han är brun/vit skäck :smirk: och gillar att rulla sig, då har han bara ett tunnt regntäcke.:cool:

Jag har min häst täckad så mkt att han inte fryser, däremot tycker jag inte allt det du säger stämmer in på hela landet. I April har södra delarna av landet ofta varmare än vad vi har här i mina trakter. Och en faktor man nog bör räkna med är tjälen i marken, som här uppe gärna är kvar till mitten/slutet av maj.

Nu kanske min häst är för tjockt täckad för årstiden men jag kan nästan garantera att era hästar säkert har minst lika mkt täcken som min har när det är 0--5 grader ute, samt att det snöar och blåser. Jag kan ju säga att skulle jag släppa ut min häst med ett ofodrat regntäcke i det vädret skulle jag ha en stefrusen häst på kvällen när han tas in.

Mitt svar är ett generellt svar. Men temperaturer skulle jag inte stirra mig blind på. Minus grader tåls oftast bättre än råblåst och nederbörd, även om det tekniskt sett är varmare i graderna.

det man ska komma ihåg är att i minus grader/kallt väder, så trycker ett ofodrat täcke ner pälsen och hindrar hästens naturliga mekanism för att hålla sig varm, dvs resa hårstråna. så i den bemärkelsen är det vettigt att ha ett fodrat täcke om man ska täcka i kallgrader.

men nu pratade vi ju april väder, det är sällan mycket minus då.

jag förstår inte vad du menar ang. tjäle i backen? hur skulle det spela in menar du?

Eftersom frågan gäller klippta hästar håller jag med Carran. Min häst är helklippt och går fortfarande med 300 g täcke eftersom vi har +3 grader och snöblandat regn. Jag byter täcke succesivt vartefter det blir varmare ute. När det är 10-15 grader får han gå utan. Hästar fungerar inte som människor, men man kan ju tänka på vad man själv har på sig. Jag går i alla fall inte direkt från dunjacka till shorts... Oklippta hästar är en annan femma, men har man dem helklippta måste man ersätta päls med täcke.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
590
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 218
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama