Täcke vid rakning nu

Elzaa

Trådstartare
Hej!
Tänkte raka våra 3 ponnys nu då de blir väldigt svettiga vid ridning.
Är mellan 1-9 grader i skuggan och sol just nu, men såklart varierat väder nu på våren.
Två av dessa går ute på lösdrift dygnet runt och en står på box. Vi har endast möjlighet att göra ett täckesbyte/dygn.
När behövs täcke? Hur tjockt? Kan de gå utan täcke en solig dag?
De går ej på fri tillgång.

Hej!
Är mellan 1-9 grader i skuggan och sol just nu, men såklart varierat väder nu på våren.
Två av dessa går ute på lösdrift dygnet runt och en står på box. Vi har endast möjlighet att göra ett täckesbyte/dygn.
Hur myck tänkte du klippa? Klipper du spårklippning/hals/etc och lämnar rygg och bakdel kan de nog gå utan iaf dagtid vid sol, vindstilla och mer än 1+ :-) helklipper du behövs täcke dygnet runt, möjligtvis nån timme mitt på dan vid "extemvarmt". Min ponny klipptes allt utom huvud o ben, i februari, de har växt ut mkt, också lösdrift. Hon har 100 g täcke dygnet runt. Då har vi fortfarande nån minus nattetid vissa nätter.

Vi har samma väder här just nu. Vore det mina ponnyer skulle jag låtit dem på lösdriften ha 200g täcken eftersom det kan bli rätt kallt på nätterna. Hellre lite för varma dagtid när faktiskt kan ställa sig i skuggan och dricka svalkande vatten än att frysa på natten.
Box-ponnyn hade jag låtit ha på sig regntäcke med tjockare fleecefoder eller 50-100g fyllning.

Hej!
Klipp inte hela hästen, räcker att klippa hals/bog oftast för att dom inte ska bli så svettiga. Då slipper du täcken. Det kan bli rejält varmt på dagarna nu under ett täcke om solen är framme. Överhettning i hagen är inte särskilt bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?