Täcke på föl?

S

Sara87

Nån som har det?
i så fall varför??
Menar både regntäcke i detta ruskväder, men även vintertäcke på vintrarna.

Sv: Täcke på föl?

Nån som har det?
i så fall varför??
Menar både regntäcke i detta ruskväder, men även vintertäcke på vintrarna.

De enda gångerna vi brukar ha täcken på våra föl är när de är krassliga eller sjuka. Ser ingen anledning till att ha det annars.

När 2-åringen var liten plutt så fick han gå med vintertäcke. Detta eftersom att vi klippte honom efter flera misslyckade försök till avlusning .

Nej, endast om det handlar om sjukdom kan jag tänka mig att täcka. Min unge har klarat dessa oändliga regnväder som vi här nere drabbats av sista tiden, utan problem. Fri tillgång till mat under vintern och stora marker att röra sig på räcker gott och väl. Lurar på att bygga ett bra skydd inför vintern så unghingstarna kan gå ute hela tiden (båda är födda i år).

Inte på min friska 2 mån -unge som däremot får komma in i torr box när det regnat ihållande många timmar.
På min 5 mån -unge som har varit / är sjuk försökte jag med täcke som jag sydde om så att det blev en magplatta istället för gjordar att trassla in sig i.
Det gick inte alls då han inte kunde låta bli att dra i framkant på täcket tills spännena gick upp med risk att trassla in sig i.
Jag försökte med alla möliga krämer och sprejer som skulle smaka illa men inget funkade.
Lösningen för att han ska torka upp blev en mindre hage runt deras lilla upphalmade hall. När det regnar som värst stängs mamma och föl in den hagen så att fölet kan välja att stå inne i hallen torrt och ändå se mamma hela tiden som hellre går utanför.

Jag har täckat en fölunge i år. Men så höll han på att dö redan vid födseln och har därefter levt sina första 14 dagar på djursjukhus.
Han går nu ute dygnet runt med sin mamma och de dagar det regnar går jag och kollar hur han ser ut att ha det. Om jag anser han börjar småskaka lite eller på annat vis visar att det inte är fullt ok så åker täcke på. Vi använder oss av ett stort hundtäcke vilket funkar kanonbra. Så fort det blir uppehåll så täckar jag av igen.

När han växt till sig något så räknar jag med att han inte ska ha täcke.
Övriga föl är även de ute dygnet runt nu, men de är lite äldre och man ser att de söker skydd under träden vid regn, även om deras mammor går ute på öppen mark och betar...

Skulle det vara så att det öser ner väldigt ihållande och länge och de står och skakar så får de ju givetvis komma in och torka till några timmar, men sen åker de ut igen.

Gira :banana:

Enbart om fölungen är/har varit sjuk. Jag har en ligghall i ena hagen så när det är dåligt väder så får dom gå i den hagen som förra veckan när det regnade och regnade och regnade lite till. Och så regnade det ännu mer. Hästarna ligger inte gärna ute (har en ettåring och en 18 åring förutom sto med föl) när det är blött utan går in och lägger sig i hallen. När det är soligt däremot så ligger dom hellre ute i gräset

Jag tycker personligen inte att man ska ha täcke på dem om det absolut inte behövs, jag tror snarare att man förvärrar hästens päls osv om man täckar i onödan som liten.

När det regnar redigt mycket så tar vi in dom en stund så de får torka upp och så. Tror det är bättre än att täcka.
Däremot tog jag täcke på åringen inatt iom att det regnade ihärdigt, och hon mår bättre av att stå ute.
Ska man ha dem täckade så tycker jag det är bättre om de bara har det över natten, eller när det är som blåsigast.
Som sagt, bättre att dom får komma in några timmar och torka upp :)

Nej jag har aldrig haft täcke på fölisarna men i detta regniga sommar så står dom inne på nätterna om de regnat hela dagen. så dom har chans att ligga och sova och torka till. Det märks att dom tycker om att komma in dom lägger sig direkt.

Jo, jag har täckat mina fölisar och det funkar väldigt bra, de ser så underbara ut med sina STORA täcken.:)

Mina fölisar är födda sent och har inte alltid så bra päls, för vintern.

Tilläggas bör att de går ute hela dygnet med utestall. Men har en förmåga att inte gå in och ta skydd.

Men tycker att dettainte är några som helst problem, väldigt bra för då får de en allsidig hantering med gjorda, bengjordar också för den delen.

Super.:rofl:

Läste i en föbok där det stog att det inte är bra att ha täcke på föl då dom kan leka med varandra och trassla in sej i täcket.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
208
Senast: aglaonema
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga...
2
Svar
23
· Visningar
1 009
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 836
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar