Täcke på föl med lunginflammation?

CosmicQueen

Trådstartare
Vet inte om jag lägger denna tråd rätt nu el om den ska vara på avel, ni får flytta den isf.

Eg är jag emot täcke på föl.
Men min 6 månaders fölunge har igårkväll konstaterats lunginflammation. Var väldigt dålig med 40.5 i feber, svettingar och ökad/snabb andning. Dock åt han och var hyfsat pigg.

Fick febernedsättande och penicillin. Ska ha sistnämda i 6 dgr.

Han bör ju inte vara ute så han blir kall, iaf inte nu under behandlingen. Men samtidigt så känns det inte idealiskt att hålla honom inne heller. Han står inne själv nu. mamma går ute, hon har dammallergi och bör ej vara inne mer än nattetid.

Funderar på täcke på honom ute nu om det vore något? Så att han ej blir blöt och kall. Eller förstör det bara för honom i framtiden? Så att han får sämre päls och sämre motståndskraft mot kyla och nederbörd?

Snälla, kom med era synpunkter och erfarenheter.
Tacksam för svar!!!!

Senast ändrad:
Sv: Täcke på föl med lunginflammation?

Tror inte det är någon större risk att han får sämre päls senare i livet för att du lägger täcke på honom nu. Min 4-åring såg ut som ett troll tills i år då hon av någon anledning satte lika lite päls som hennes mamma gjort under sitt vuxna liv och hon hade bara regntäcke på förra året när vädret var hemskt (blötsnö och halv storm typ).
Ett tips bara, för jag antar att han har hyfsat mkt päls redan, är att bara köpa ett regntäcke :idea: Håller han sig bara torr så håller ju pläsen honom varm.

Sen vet jag inte hur bra det är att släppa ut honom innan febern har kugnat sig lite. Han ska ju säkert inte springa för mkt innan lunginflammationen har läkt ut... och vad jag kommer ihåg for han väl som ett skållat troll i hagen :cool:

först: lunginflammation ÄR hästvård, oavsett om det är ett föl eller en vuxen häst som har det... :)

Sen: om det inte regnar/snöar så blir han inte särskilt kall av att gå ute. Han HAR ju faktiskt päls som värmer honom.... När det blir lite kallare så reser sig pälsen och ger ett tjockare isoleringslager.
Jag tror inte att ett täcke i några dagar kommer påverka framtida pälssättning. För OM du klär på ett täcke, använd det BARA så lnge han verkligen behöver det! Ta av det så snart han är frisk. För annars är nog min uppfattning att man riskerar en häst som inte ärlika "tålig" för väder och vind... (har inget belägg för det, men skulle aldrig drömma om att täcka ett friskt och normalt föl..)

Tack för era åsikter. :)
Frågan är OM han verkligen behöver ett täcke? Han har som sagt mkt päls och är inte speciellt frusen av sig. Men jag tänkte ju nu iom att han är sjuk. Om han blir kall, påverkas han av det, så att det tar längre tid för honom att bli av med lunginflammationen? Borde ju vara så...
Blir så kluven ang detta med täcke el ej...
Men å andra sidan kan jag ju ta in honom om det blir dåligt väder.

Vet tyckte jag kunde ha honom ute korta stunder tills han är helt frisk. Känns inte kul att ha honom inne heller. Idag har han stått inne sedan 11 tiden. Spöregnat hela dagen, hoppas på bätre väder imorgon.

Det är NERKYLD han inte bör bli. Och DET blir han inte om det inte ösregnar hela dagen, typ..
Egentligen är det ju bara bra om han står lite svalt, för det håller febern nere. Barn rekommenderar man ju avklädning och öppet fönster när de har feber...

Ok, tack så mkt. Då kan jag nog skippa täcke tror jag. Iom att jag har möjlighet att ta in honom om vädret blir alltför dåligt.
Då får han gå ut imorgon om tempen inte är alltför hög.

Hade 39.6 ikväll. Pratade med vet, men hon tyckte vi skulle avvakta iom att han är så pigg. Skulle höras imån på morgonen igen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 418
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka