Täcke på 200 i fyllning, ungefär hur många -grader räcker det till?

JessicaM

Trådstartare
Enligt var och ens åsikt förstås!

Köpte rea täcke på hööks, reflextäcket vinter. (finns tyvärr ej med på deras hemsida men ni som har katalogen kan ju kika där)

Denna skulle ha 200, vad man nu säger, i stoppning. Har ej en rakad kuse.
Hur många minus grader skulle ni ha detta täcket innan ni satte på något mer tex ett fleecetäcke under..

Nu vet jag att det är så himla olika åsikter med täcken. En del har inga alls vid -23. Men min kuse är van att ha täcke + att det hindrar att han får den väldiga björnpälsen..

Hoppas någon vill svara på detta.. Hoppas täcket är bra :o

Sv: Täcke på 200 i fyllning, ungefär hur många -grader räcker det till?

Jag har ett 300g täcke och det använder min oklippta häst från -10 ner till -35 utan något täcke under. Tar dock in henne redan till middagen när det är såpass kallt. Men det varierar ju väldigt mycket från häst till häst.

Som du säger är det ju högst individuellt, så du får väl lägga på täcket och hålla lite koll på hästen.

Jag skulle dock vilja påstå att det generellt borde räcka som enda vintertäcke åt en frisk, normal, oklippt häst.
Min har 100 eller 150 g (kommer aldrig ihåg vilket!:D) som vintertäcke, alltså när det behövs täcke. Vid uppehåll och ingen märkvärdig blåst är hon naken.

Hästar har inget behov av att kläs tjockare för minsta temperatursänkning, som vi människor har. Lägger man på ett visst täcke för att hästen börjar frysa vid 0 grader, då ska det normalt sett räcka nedåt vid -20.
Oftast är det ju hård vind och nederbörd de behöver skydd mot, och då är inte tjockare och tjockare fyllning nödvändigt bara för att termometern sjunker samtidigt. Mot väta och vind är det ju ändå bara yttertyget som skyddar. :)

Mat är också en viktig faktor för värmehållning, nästan viktigare än täcke.

Pinky har svarat dig bra!

att lägga på ett fleecetäcke under värmer inte nämnvärt. det som värmer är att täcket är lätt nog för ett luftrum att skapas mellan hästen och täcket. ett fleece trycker till och smiter nära inpå hästen - dvs marginell värmeskillnad. Man har forskat på det här och värmeskillnaden är ca 18% dvs marginellt.

200 gram är ett stadigt vintertäcke som borde funka på de flesta oklippta och normala hästar.

Jag har aldrig haft mer än 300 gram någonsin på min häst, som dessutom är ett klippt fullblod. då har det varit extrem kyla ca -27 grader veckovis, och det är mest för att jag behövt variera täcken som 300 gram har åkt på - 200 gram har funkat precis lika bra! Som Pinky säger så har hästen en mycket större komfortzon än vi människor, dvs de börjar inte frysa för att tempen sjunkit med fem grader hit eller dit.

Tillägg...

Tjocka täcken och extremt frusna hästar verkar ha blivit vanligare de senaste 20 åren, av någon anledning. :angel:

"När jag var ung", i början-mitten av 90-talet så hade de flesta hästar ett bävernylontäcke med ett teddyliknande foder i på vintern. (Kan ha varit ett lokalt fenomen, en lokal firma sydde sådana täcken.) Vadderade täcken var ovanligt, det var nästan bara de få hästar som var klippta som hade sådana.

Oftast var de nakna om det var fint väder, och då pratar vi även tävlande travare, t.ex.

Det borde väl absolut räcka till tycker jag. Men det vet nog du bättre som känner hästen!

Men jag förstår mig inte på varför man sätter på ett fleccetäcke under andra täcken ute. Fleece har man i stallet är min åsikt.:p

Fleece har man i stallet korta stunder, t.ex. medan hästen torkar. ;)

Var på besök i ett annat stall härom veckan, och fick återigen bevisat att fleece inte är någon höjdare på hästar...

Skräpiga, stickande täcken som töjt sig och stramar hårt över bogen, och häststackarn går i taket när man tar av det eftersom det fulkomligt blixtrar av den statiska elektriciteten.
Köp riktiga täcken om hästarna ska ha dem på för jämnan! :crazy:

Jag har alldeles nyligen köpt just ett sånt täcke och använder det som vintertäcke på min oklippta häst. Han går för det mesta naken, men när han väl behöver (nederbörd, blåst) så räcker detta gott och väl. Jag växlar mellan detta och en fleecefodrat regntäcke... Varmare än så behövs inte på min iaf :)

Jag gillar täcker btw, lite prassligt, men väldigt mjukt och följsamt :) Gillade bensnörena som fan! Dom är i tjock resår och jättemjuka :love:

Va mysigt det lät med teddyfoder! :p Fast lite jobbigt när dom fäller... Hehe... Men ändå, jag är världens sucker för teddy och ludd i största allmänhet :grin::angel:

Mina hästar torkar långsamt, så dom får ha fleece över natten ibland ;)

Min klppta tävlingstravare jag hade för 2 år sedan hade ett 200 grams täcke ute dygnet runt hela vintern.

Jasså äre på rea nu?? Jag som köpte det till fullt pris... :/
Tycker det kändes ganska tunt för att vara 200g fodring, hade tänkt mej tjockare när jag beställde...
Jag ska använda det när det är runt noll grader hade jag tänkt och under våren. Annars har hon ett tjockt 300g täcke ute. Min häst är oklippt men har inte så tjock päls. Det blåser ganska mycket runt stallet då det är så öppet med slätter runt i kring, då blir det skönt med den rejäla svanslappen som är på reflextäcket, den kommer skydda bra från att det blåser in rakt under täcket :)

Min häst är oklippt men har inte så tjock päls.

Men är det en dålig päls då, så att hästen verkligen fryser?

Fullblodet i stallet har en vinterpäls som knappt skiljer sig från sommarpälsen, men studerar man den närmare så är den mycket tätare och mjukare.
Han är då definitivt inte frusen av sig, täckas i princip bara vid nederbörd eller hård blåst. ;)

Nja jag vet inte om hon skulle frysa direkt.. men jag vill ha henne täckad då det ofta blåser så mycket i hagen. (skönt med öppna ytor på sommaren iaf, alla insekter blåser bort så vi behöver inte något insektsmedel på hästarna på betet :) ) Sen har vi typ inte haft varmare än -10 grader på hela vintern :P I veckan var det -27, jättemysigt... Jag vill inte att hon står och spänner sig pga kyla och blåst, och hon har då inte svettats något.

Hästen kommer från Örebro och det är ju lite mildare vinter än här i norr, dock har hon "lärt" sig och skaffade mer vinterpäls det här året än förra ;) Dock inte ens i närheten av björnpälsen min andra får..

Min har vinterpäls i mammutväg, hon har 200grams täcke ungefär från 0 till -10. Är det kallare än så får hon tjockare täcke och vid några plusgrader bara ett fleecefodrat eller 100grams. :)

Men om hästen har sån vinterpäls, varför har den täcke då? Eller menar du enbart vid nederbörd/blåst?

Verkar ju onödigt att alltid ha täcke på en häst som har ordentlig vinterpäls..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka