Täcke nattetid men ej dagtid?

Clemman

Trådstartare
Har en tinker som är väldigt vit. Har henne ej täckad, varken ute om dagarna eller inne om nätterna. OM man skulle lägga på henne ett helt vanligt tunt ofodrat bomullstäcke om nätterna för att slippa alla fläckar, tror ni det blir problem med hennes vinterpäls då? Alltså att inte pälsen kommer att räcka till under dagarna då hon går otäckad? Vad tror ni? :crazy:

Sv: Täcke nattetid men ej dagtid?

Nej så funkar det inte, det går utmärkt.

dock är ett bomullstäcke en dålig ide i vinter temperatur, såvida du inte har uppvärmt stall. ett bomullstäcke kyler snarare än värmer, så du lägger på ett täcke som hon håller värmen i sämre än med sin egen päls enbart.

eller varför inte ett regntäcke? ett bomullstäcke räcker nog inte om hon skulle råka ligga i en kissfläck ;-)

Ja, jag kan hålla med om att det kan kännas som att det kyler rätt mycket om man köper ett bomullstäcke. Vi har kallstall. Men ni tror alltså det är ök att lägga på ett "riktigt" täcke (om än ej varmfodrat då) om nätterna och att hon går utan på dagarna? Skulle ju vara kanon!

Det är klart det funkar. Enda gången jag inte skulle göra så är om du har varmstall och sen täcke ovanpå det inne. då blir det väldigt stora temperatur svängningar mellan inne och ute, och att då rycka av täcket innan den ska ut känns väl lite sådär.

På tal om Vita hästar, jag har nyss köpt en.. HUR får man den ren???
Kan inte hålla på och bada (speciellt inte denna årstiden)
Har DU nåt tips? :)
Jag köpte en sorts torr shampoo men funkade inte så bra.. eller så gjorde jag fel..
Angående ditt problem, ett fleccetäcke med hals kanske?
Jag har täcke på min både inne och ute men hon blir smutsig ändå på halsen och på sidan där täcket glider upp..

Har en tinker som är väldigt vit. Har henne ej täckad, varken ute om dagarna eller inne om nätterna. OM man skulle lägga på henne ett helt vanligt tunt ofodrat bomullstäcke om nätterna allför att slippa a fläckar, tror ni det blir problem med hennes vinterpäls då? Alltså att inte pälsen kommer att räcka till under dagarna då hon går otäckad? Vad tror ni? :crazy:

Är det fläckarna som är problemet?

Funkar det inte med ryktsten? Det fungerade bra på min vita men det hade å andra sidan inte så mkt vinterpäls. Har hört att potatismjöl är bra också, men har inte behövt själv.

Ja, även om jag inte är petnoga med att hon får fläckar, så ser det så mycket trevligare ut om hon faktiskt är så vit det går.. Jag har sett skillnaden nu, och föredrar faktiskt den vitare modellen. Fast mest anser jag att hon är en häst. Och en vit häst blir tydligen smutsig..

Till Lillflizen: jag får låta de fläckar som sitter nu sitta kvar tills jag kan tvätta henne riktigt. Hon är iallafall renare nu än när hon kom.. Men en kompis till mig som också har en väldigt vit tinker, har tydligen ett kanonschampo som hon använder sig av. Ska försöka kolla vad det heter och återkomma till dig. :)

Ryktsten har jag inte provat.. Tror iofs att smutsen sitter så pass hårt nu att man får ta och tvätta riktigt när det blir varmare. Vet också att många använt sig av potatismjöl till ex vitt hovskägg vid utställningar. Fast vet ej om det används just för att få det rent?

Senast ändrad:

Har förresten lagt på ett tunt regntäcke på nätterna nu, och det gör ju kanonskillnad..:laugh: Hoppas dock fortfarande att pälsen blir kvar..

Jag funderar lite som såhär.. Det är luften i pälsen som isolerar mot kyla, en häst reser alltså håren så de står rätt upp när det är kallt.. Med ett tunt regntäcke så tvingar du pälsen att ligga. Blir det inte kallt?

Det kanske det inte blir för en häst men om man någon gång själv har sprungit ut i en tunn regnjacka med bara en t-shirt under så blir det ju superkallt där jackan rör vid huden.

Någon som har andra teorier?

Mvh

Jag tycker man bör ändra sitt tankesätt om täcke är en sak för att användas så hästen inte får pissefläckar på sig.

ja vita hästar kan vara ett riktigt elände att hålla rena:crazy:

Ett bra tips är att hålla efter kissfläckarna hela tiden. när det varje natt har kommit nya fläckar så tar man lite ljummet vatten i en hink och svampar bort så mycket som går av fläcken. det blir oftast kvar lite gult i pälsen. Det är här som potatismjölet kommer in!:idea: gnugga in en rejäl mängd potatismjöl på den våta fläcken (gnugga ordentligt). sedan så borstar man bara bort mjölet när pälsen torkat- så har du en kritvit päls:laugh:

Det beror på hur kallt det är samt hur tjockt täcket är. Nån gång lärde jag mig att ett täcke tynger ner pälsen och motsvarar 5 grader kallare för hästen. Varifrån det kommer det vet jag inte. Därför är ett tunt bomullstäcke kylande - det tynger ner pälsen men värmer inget. Däremot ett täcke med lite foder isolerar ju ist för den päls som skulle ha gjort det.

Nej, precis.. Det värmer ingenting men jag kan tänka mig att det istället kyler mer hästen. Inte speciellt bra när den står stilla en hel natt i ett kallstall.

Mvh

Hur kallt har du i ditt stall?
Är det kallt, så läs inlägg nr 2. samma anledning att då inte använda ett ofodrat regntäcke.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 820
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 441
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar