Täcke mot sommarplågor

remmis

Trådstartare
Jag skulle bhöva hjälp att resonera och ta del av era erfarenheter.
Min ena häst har fått probelm av knott. Manen och svansen klias, trots ihärdigt tvättande och sprayande med både renons och den svarta spryen.
Swich är utskrivet och ska hämta ut på apoteket i morgon.
Men jag funderar på täcke. Vilken sort är bäst. Hästen är ung och det går ibland ganske vilt till. Så det måste tåla tuffa tag.
Står i valet och kvalet... Antingen ett klassiskt exemtäcke eller tex Rambo flybuster.

Tankar på det?

Sv: Täcke mot sommarplågor

Köp ett bra exemtäcke och placera hästen med lugnare kompisar så det får vara helt.

Boetts eksemtäcke helt klart, bra hållbarhet. Funkar det inte så kanske det är lämpligt att ha lugnare sällskap sommartid. Hos oss har det ibland varit så att eksemhästarna gått för sig.

svarar alla
tack för tips.
Är det en stor skillnad mellan Boett eksemtäcket och kopior tex från Börjes?

(Hästen är 3år och går med sina vanliga kopmisar på bete från morgon till kväll, stall nattid. Alternativet att ha honom själv finns inte. Och det är inte aggresivt utan lekfullt och busigt ibland, men mest äter och sover de)

Tycker inte Boett är särskilt rivstarkt...

HW Sweet Itch Hoody är väldigt tåligt, tyget är nästan som segelduk. Men det har ingen magplatta och sitter inte så bra på hästar med mkt nacke.

svarar alla
tack för tips.
Är det en stor skillnad mellan Boett eksemtäcket och kopior tex från Börjes?

(Hästen är 3år och går med sina vanliga kopmisar på bete från morgon till kväll, stall nattid. Alternativet att ha honom själv finns inte. Och det är inte aggresivt utan lekfullt och busigt ibland, men mest äter och sover de)

Beror på om de har träd i hagen. Har de inga träd så duger kopiorna lika bra, har de träd går det typ 3 kopior på ett Boett.

Mitt senaste boett är inne på tredje säsongen utan att se ut som ett lapptäcke. Och passformen är bättre (men det kan ju vara individuellt) än kopiorna. Har nog provat alla kopior, det enda som varit kasst var Hööks som blev slamsor av en natt i hage utan träd..

Jag rek absolut Boett.

Men busiga kompisar kan ta död på ALLA täcken. MIN erfarenhet är dock att de faktiskt inte är så svåra på eksemtäckena, och "normalt busbitande" har iaf Boett tålt.

Jag har en elev med exemhäst. De har testat de flesta täcken. Boett är nu det enda de köper. Det är det som funkat bäst på hans exem och hållit.
Vid regnväder har de en specialdesignad regnkappa som kan fästas över boetten på kroppen. Halsen får vara klädd med Boett bara.

En stallkompis har också köpt sånt nu till sin exemponny. Det håller trots betesgång i kuperad hage med skog och andra hästar, än så länge.
De hade något billigare som gick sönder på några dagar. Gav inte heller lika bra skydd för klådan.

svarar all

Jag åkte och köpte ett på Börjes igår. det satt helt ok och har överlevt första dygnet :)
det visar sig om det hjälper.

Jag köpte ett Bucas Buzz off till min unghäst som blivit halvt uppäten av flygfäna, och jag är supernöjd, han har haft det i ett par dagar och man och svans har redan börjat växa ut igen, han har inga nya bett och är mycket lugnare och svalare. Dock har det noppat och ser lite slitet ut på halsen då han kliade det mot ett träd första dagen och rullade sig i grus med det på ;)

min pålle somkliar sej har jag bara billigt exem täcke till sammt ett bucas buzz off zebra å byter med.. boett täckena sitterillaå e inte alls slit starka vad jag märkt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka