Sv: Täcke med hals till lösdriftshäst
Ja läs på, det ger en väldigt bra redskap kunskapsmässigt som gör att man känner sig trygg i sina beslut och slipper tveka/oroa sig så mycket, samt framför allt, täckar individen på bästa lämpliga sätt utan att övertäcka eller undertäcka heller för den delen.
självklart ska du ha täcke på hästen om den inte gått ute tidigare och du inte vet hur den hanterar det. Om den rids och används vill du säkert ha täcke även av andra anledningar, du kanske tillochmed vill klippa, och därmed täcka den. Jag föreslår inte för en sekund att du ska slänga ut hästen på lösdrift och köra gröna våg varianten : ) Anledningen att jag lägger mig i är bara för att den välvilja som de flesta har, då de vill sin häst det bästa, ofta blir helt missriktad välvilja då det istället blir negativt, om hästen ska kläs in från topp till tå helt obefogat. Det är ju inte god hästhållning om det sker utan att hästen behöver det, dvs då mår den inte bra av det heller, även om folk menar väl och vill det bästa för sitt djur! Jag tycker det är jätteviktigt att belysa det, att det lika ofta blir fel åt andra hållet. Betyder dock INTE att jag tycker hästen ska gå otäckad oklippt, barfota och hela rasket : ) Jag täckar och klipper min egen häst : )
hals och magplatta torde dock vara överkurs på de flesta hästar under de förutsättningar du beskriver. så hellre läs på och sen tolka hästen, innan du förutsätter att den behöver såna special arrangemang. det är väldigt ovanligt att det behövs, så länge hästen har bra förutsättningar vilket det låter som den har i övrigt, runt skydd, hage och foder, samt hästens kondition.