Täcke i varierande väder?

idaAa

Trådstartare
Hur gör ni andra med täcken nu på våren när temperaturen kan variera ganska mycket på dagarna? På morgonen när hästen går ut kan det vara -10 grader men framåt lunch när solen värmt upp är det plusgrader. Väljer ni varmt täcke för att hästen inte ska frysa på morgonen, eller ett svalare täcke som är mera lämpat för temperaturen mitt på dagen?

Sv: Täcke i varierande väder?

Jag har ett täcke som andas bra. Ett vintertäcke med bra andasfunktion är oftast svalare mitt på dagen och värmer bra på morgonen än ett undertäcke plus regntäcke. Ju bättre andasfunktion ju mer flexiblet täcke!

Sedan om hästen har hö på morgonen så har de oftast inget problem att ha ett lite tunnare täcke då, eftersom de äter sig varma. Sedan när höt tagit slut så har vårsolen tittat fram förhoppningsvis...

Precis så tänker jag med.

Fast några dagar i veckan är jag hemma tidigt (typ vid lunch) och då brukar jag ibland byta täcke om jag tycker att det behövs.

Tjockt andastäcke som håller dem varma vid minus 10, men som andas tillräckligt för att de inte ska vara för varm när solen gassar. Jag går och känner på dem med jämna mellanrum, och de är varma när de är minus 10, och lagom varma när det är plus 5 och solgass.

UTAN andastäcke svettas de i plus 5 om de är lagom varma i minus 10, så jag har kastat alla täcken som inte andas och enbart satsat på bra andastäcken.

Det är jättesvårt och värre blir det ju längre fram i vårvintern vi kommer!
Jag har en helklippt, känslig häst så för min del är det viktigt att hon inte spänner sig och/eller blir kall. Jag har tjockt vintertäcke m helhals och under det innetäcket. Än så länge gäller denna kombination fortfarande då det är kallt på morgonen och kallt på em/kvällen. Att hon under några timmar mitt på dagen blir liiiiiiite för varm, ej svettig, får vara då det är bättre, än att hon blir kall och spänner sig. Jag ser till att jag har bra täcken med god andasfunktion.

//Alice

Tog av täckena igår för att de skulle få sola.
30 min. senare började det blåsa Nordan solen försvann och 5 min. efter det SNÖSTORM.
Stoet sprang in i boxen blixtsnabbt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: jemeni
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar