täcke eller inte på fjording?

P

puff93

jag har en fjord,29 år, som går ute hela dynget. men det det böjrar bli minus nu på natten. så nu undrar ja om ja ska lägga på ett tunt fleece-fodrat regntäcke på kvällen eller om jag ska börja ta in henne på natten? hon ser ut som en nallebjörn i pälsen:love:. men jag är rädd att hon fryser. vad tror ni? täcke eller box eller inget?
mkt tacksom för svar

Sv: täcke eller inte på fjording?

Om hästen är i bra hull, äter ordentligt och har tillgång till grovfoder under natten, ser jag ingen anledning att täcka en fjording med "nallebjörnspäls", och inte heller att ta in den nattetid ännu.

En häst som fryser brukar se allmänt olustig ut, knipa med svansen och huttra/skaka, så skulle hon frysa så märker du det!

Hästar är rätt bra på att "äta sig varma", så var noga med att hon har ordentligt med mat, bara (och får i sig den ordentligt, med tanke på åldern, en del gamla hästar får ju besvär med tänderna)!

Sv: täcke eller inte på fjording?

håller med den förra som svarade.

har din häst tillgång till hö och kraftfoder är det inga problem med fjordningar. dom är tåliga med sin päls. så inge täcke en på ett tag iaf. det kan vara skillnad om du hade ett spinkigt varmblod .. som är lite mer känsliga.

så det är ingen fara ! :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 544
Senast: Blyger
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 802
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka