täcka klippt häst

M

mysis

Jag klippte min häst igår för första gången. Jakt-klippning alltså helklippt hals. Hu gör ni som har helklippta halsar, har ni halstäcke på i hagen? Jag bor i Skåne och tänker mig ha det om det blir några minusgrader eller mycket regn och rusk, men annars?

Hur ha Ni hästarna täckta i stallet, samma som ute eller bara exempelvis fleece- täcke?

ps. kommer att få skämmas till lördag, när jag kan få hjälp att klippa klart, för hästen blev inte färdigklippt, och har bara en fläck på bakbenet klippt...

Sv: täcka klippt häst

min häst är klippt som jaktklippning ungefär fast inte riktigt hela halsen är klippt. han går med 250 grams fodrat regntäcke i hagen o har inget på sig inne i stallet o klarar sig utmärkt på det :)

Min ponny har jag bara klippt halsen på och hon går med vanligt vintertäcke & det går jätte bra & jag använder ingen typ av halstäcke när hon ut & hon har inget på sig när hon är inne.:)

Har min häst typ jaktklippt hon har termotäcke inne (e öm i ryggen) och ute vintertäcke med halvhals + termotäcket under.

Familjens shettis e helklippt och han har täcke i oxen, ett tunt typ fleece, och "bara" ett vintertäcke på ute. Samma med NSV:en...

Kan tillägga att vi bor i Norrland...

Mina hästar är oklippta men har ej så mkt päls pga att de går täckade.

Jag tycker att har man övriga hästen täckt så bör man täcka halsen också. Halsen är ett stort muskelpaket och bör rimligtvis skötas som övriga kroppen ;) särskilt om den är klippt...

Centaur skrev:
Källa? Jag har hört tvärtom...

Nu senast Ridsport nr 22 med den stora täckes reportaget "Fakta & Fyndigheter: Täcken för miljoner - när och hur ska de användas?".

Har halstäcke på från det är -grader ute, har märkt att hon sätter
päls på halsen annars, sedan är hon frysen ( antagligen därför hon satte päls där innan halstäcket:smirk: )

Har en helklippt häst som gårmed ett höst/regn täcke ute just nu. När det blir kallare tar vi på ett vintertäcke med halvhals. Står med vanligt fleecetäcke inne:banana:

Ett tips är att klippa tidigare på säsongen så att hästen inte plötsligt mitt i vintern blir naken. För det säger sig själv att det nog kan bli lite obehagligt för hästen om den varit van vid pälsen ett längre tag och sedan plötsligt blir av med den. Då kan det nog vara bra att ersätta med täcke under den säsongen iallafall. Men annars om man klipper tidigare så tycker inte jag att man behöver även ha halstäcke även om man så helklipper.

Men nu har du ju bara spårklippt din häst och då tror jag inte att du behöver ha halstäcke även om det är ganska sent! Det är ju dessutom välidgt milt ute förtillfället...

hejsan.. tänkte precis skriva ett inlägg som handlade om klippning sen såg jag detta..
det är så att jag troligen kommer att klippa mitt fullblod om ca 1 vecka. just nu har jag 300 g fyllning på täcket och han har ganska lång päls för att vara fbl. Blir väldigt svettig i ridhuset. när jag klipper honom kommer det nog troligen bara bli halsen som blir klippt. tror ni då att det räcker med att sätta på ett 360 g med halvhals?
om jag nu skulle klippa hela hästen eller jaktklippning.. tror ni då att 360 g med halvhals räcker då oxå? eller måste jag ha ett stalltäcke under? bor i mitten av sverige..

/Fille

Har ni kallt nu? För om ni har det så skulle jag nog vilja sätta på halstäcke om jag klippte honom nu. Och jag skulle dessutom vilja, på valfritt sätt, ge honom lite varmare täcke nu än vad han hade innan (om du klipper mer än halsen) för att kompensera pälsen som han blir av med.
Men som sagt, bra inför nästa år är ju att klippa mkt tidigare. Det är lite "grymt" att göra det nu... Men de överlever ju;)

Om du bara ska klippa HALSEN så tvivlar jag STARKT på att han behöver nåt annat täcke eller ökad tjocklek över huvud taget, om han håller sig varm och glad i det han har nu.
hästen släpper ut VÄLDIGT lite värme via halsen!

har en studie från strömsholm hur hästar reagerar på klippning, kyla och täcken om du är intresserad. pm:a din mail address isåfall så skickar jag.

Hejsan! Vi har runt noll gradigt just nu. Jag har inte kunnat klippa hästen tidigare eftersom jag måste droga. 22 dec kommer vet ut till stallet för att vacc o kolla tänder. Så då tänkte jag passa på då att klippa, hade det inte varit för att vet kommer då hade jag nog inte klippt alls. Men som sagt, han blir ganska svettig i ridhuset!

/Fille

min är täckesklippt och har inget halstäcke. kommer inte ha det när det blir kallt heller.

Jag har inte kunnat klippa henne innan, för det stallet jag var i innan var komplicerat så vi fick inte in hästarna förrän i slutet av november:confused: :( :cry: Och när vi väl fick in dem, så fick jag veta att jag inte fick klippa henne i stallet för det kunde flyga omkring hår och göra stallet mindre "perfekt". Som Ni kanske förstår har jag flyttat hästen nu och klippte henne således sent. Men nu är det milt och blir det jättekallt tar jag på halstäcke för det har jag köpt och använt redan när hon var ute dygnet runt i november i snö..
Jag är glad för era svar och skulle också vilja ha tips på var man kan läsa mer om klippning och täckning. Jaktklippning för mig VAR när man bara klipper lite, ett spår liksom längs kroppen, men tjejen som hjälpte mig tolkade jaktklippning som att man klipper hela halsen och lämnar bara ett "täcke" av päls från manken till svansen och klipper även nedre delen av magen och halva virveln, om Ni förstår vad jag menar. Så min häst är ganska ordentligt klippt, nästa gång ska jag nog kolla om det räcker med en spårklippning.

bilder

Förresten, hur snyggt blir det när ni klipper? Om jag ska vara ärlig tycker jag att min häst ser bedrövlig ut nu. Det blir ju inte jättejämt direkt... Bild på era hade varit kul.. Kanske vågar ta en på min med...

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 512
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 328
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! lite täckes klippningar, min häst har halvt klippt, alltså hals bogar och under magen, Behöver jag ha hals täcke? han går med...
Svar
5
· Visningar
882
Senast: Lena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama