Messy

Trådstartare
var hittar man tabeller för hästens behov?

jag behöver nog tabellvärdet + arbetet + 10-15% för att det är ett tunnt fullblodssto...

har precis gått över till hippo alfa (fasar ut gamla maten för tillfället, tar väl 2veckor till skulle jag tippa)...
sen ska hon gå på 3kg hippo alfa å 1.5-2kg fibergi.... dvs rätt mkt protein...
hon har tunn överlinje, har börjat jobba fint i traven, å vi är mkt i skogen (halv-klättrar å lyfter på fötterna) så hon BORDE ha finare muskler...

bygger de dåligt/sämre om de småspringer i skogen (över stock och sten) än om de går långsamt i form?

hon kan ha lite brottom så att säga, men om jag sen går ner till volten å jobbar i lite dressyr så märks det att hon är BRA uppvärmd och uppmjukad i sidorna, så någon form av effekt ger ju skogen iaf :)

Sv: tableller

Köp en bra bok om utfodring ex Christina Planks Hästens utfodring. Eller beställ ett häfte från SLU, finns att beställa på deras hemsida. Där finns alla tabeller, kvoter och minimibehov beskrivna för alla sorters hästar.
Tänk på att tabellerna är riktmärken. Du ska se till att du får en foderstat i balans så att hästen inte får för lite av någonting, men sen kanske du måste ändra lite för att den ska passa just din häst.

Det bästa är om du kan räkna ut på ett ungefär hur mycket hon tidigare behövt ha för att hålla hullet och muskulatur. T ex om du fodrar med 10kg hö per dag blir ju det ca 80MJ, sen plussar du på allt vad hon fått av kraftfoder i MJ och kollar hur mycket det blir totalt.
För sånna hästar som du har är tabellvärden oftast helt åt skogen fel! Din häst kan behöva BETYDLIGT mer än vad tabellerna visar, ÄVEN om du lägger till arbetstillägg och 15% mer.

Sen ska du nog ha en kvot på minst 7-8.

hon kan ha lite brottom så att säga, men om jag sen går ner till volten å jobbar i lite dressyr så märks det att hon är BRA uppvärmd och uppmjukad i sidorna, så någon form av effekt ger ju skogen iaf

Sjävlklart ska du ju VARIERA arbetssättet, DET ger bäst resultat både fysiskt och psykiskt! Kör på så där, både i skogen (över stock och sten) och sen på banan.

hon får 121MJ å 817 smrp, kvot 6,75...

håller på å byta foder, så kvot och smrp kommer öka till över 7... det är bara nu i övergången jag inte vill bomba på...

Sjävlklart ska du ju VARIERA arbetssättet, DET ger bäst resultat både fysiskt och psykiskt! Kör på så där, både i skogen (över stock och sten) och sen på banan.

japp :)

jo men man lär sig! ingen idé att sitta å bråka på volt från start...

men hon gör inget "hästjobb" precis ;)

Messy - hav tålamod. När du dels hittar rätt MJ och kvot för din dam, och dels när hon 'landat' och hittat sin kropp så kommer musklerna.

Min donna kom ju med 'alla muskler på framdelen' (nästan iaf), dvs musklad och inte tunn och takig, men musklerna på helt fel ställen. Vintern gick och det flyttades ju sakta men säkert muskler från fram till bak. Sen nu här på våren, så har det - efter flera equiatrikerbehandlingar - sagt poff och hon har verkligen fått ordning på kroppen igen och det händer jättemycket. Hon har senaste månden - trots att hon inte ridits - byggt rena broilermusklerna på bakdelen. Bara av att hon rör sig på ett bättre sätt i hagen.

Så fortsätt alternera ridningen, och ta det rakt fram i början, och allt där de måste tänka på hur de använder kroppen, aktivera ryggen och gärna ta ner huvudet lite är bra. idealet är i balans över stock och sten. 'Springa rakt fram på grusväg' gör de små xx:arna ju oftast utan att ens tänka.

Jag har använt jättemycket korta småpass med min, knappt galopperat, utan har flyttat framdel lite här och bakdel lite här, jobbat mot lång och låg men plockat upp och samlat lite mer korta stunder. Mycket tempoväxlinga inom gångarten, trycka på framåt, ta tillbaka etc. Det enda jag undvikit är att få 'springa rakt fram' statiskt utan förändring.

Så, fortsätt ridningen som du gör, och klura vidare på hur rätt foderstat ser ut för henne. Hur är det med hullet, är det bra? Isf, så skulle JAG höja kvoten på henne. Min dam står på *viskar* 8 i kvot... Fullt medvetet..

hon är ju jobbad i skritt å trav sen augusti (lång igångsättning, traven kom väl i vintras, sen kom isen typ...)

hon har ju trassel med kroppen, men ET är å kollar då å då å jag masserar nästan varje dag mer eller mindre...

hon VAR fin i kroppen rent hullmässigt, men pälsfällning å nu kompis (brunstade som satan) tog bort halva hästen *SUCK*... så det kommer väl ta hela sommaren å få tillbaka henne igen...

men du har ju rätt.... TÅLAMOD.. men mitt börjar avta..2,5år... :(

har ju insett att kvoten måste upp, men jag undrar mest vad som är "normala" värden, sen förstår ju jag med att jag måste höja för henne!!!

har du för å efterbild på din?

Inga bra bilder just för att jämföra, kan ta nya 'efterbilder' ordentligt uppställd och så om du vill.

Men när hon kom, tjock och trind, massa muskler på framdel och hals, betydligt mindre bak:

https://lagring.storegate.se/user/P...34-4552-a80e-5508a26a61a6&Image=684167&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...34-4552-a80e-5508a26a61a6&Image=684166&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...c3-4dac-8b5b-34b29abfd5d3&Image=711589&Size=1

I början av januari:

https://lagring.storegate.se/user/P...76-4bb2-8e2a-62ca944db23e&Image=844847&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...76-4bb2-8e2a-62ca944db23e&Image=844848&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...76-4bb2-8e2a-62ca944db23e&Image=844845&Size=1

Mitten på april i år:
https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191758&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191755&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191761&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...4-4ff0-a52b-cac3aa5b62df&Image=1225823&Size=1

Och nu då de senaste, på fröken Broilerbak:
https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237294&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237305&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237290&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237295&Size=1

Kan ta nya bilder uppställt och rakt bakifrån, jag har som sagt inte tagit några bilder för att visa skillnaden, utan letat bland de som finns men egentligen är tagna för att visa annat.

Hela hästen har ett HELT annan rörelsemönster, hon rörde sig som en stickig symaskin p provridningen, och nu finns det mer gång än jag finner helt lätt att rida, och hon bör sig själv och ffa huvud och hals helt annorlunda.

(Där märks faktiskt skillnaden mest, när man kikar på rörelsebilder).

Ju bättre hon mått i kroppen, dessto mer bus och brall har hon roat sig med i hagen, och det stärker ju inte bara med kuperad hage, utan av att larva runt på bakbenen i diverse hopp och skutt med =)

Jag tycker btw, ang normala värden, att du ligger ganska 'normalt' med 120 MJ på din, därför jag om hullet är bra (okej om hon tappat lite nu iom fällning, går åt massa protein vid fällning btw) skulle prova öka kvoten.

Jag, men nu handlar det verkligen om vad JAG skulle göra, skulle räkna in Krafft Rehab i foderstaten. Sett det uträtta rena mirakel så många gånger på svårfödda hästar. Min dam står på rehab och Hestekraft förresten, och jag tror hennes fd ägare skulle dö av chocken om hon visste hur lite MJ damen får nu mot innan, och ändå ser bättre ut nu mot innan.. Vet inte vad det är, men mer än en gång lagt på rehab på svårfödda, och sen kunnat sänka totalMJ gång på gång, utan att de tappar.

OJ va ojämnt musklad hon var i början! galoppisarna brukar ju få årets ass å inte tvärt om!!!
Ser ut att ha fått liten hjärt-rumpa :D

krafft är jag lite anti... har hört dåligt om det... å till å med vet. som avrått... :crazy:

men min hippo alfa är ju massa protein i så det borde kunna göra susen!!! hoppas hoppas :D

fasiken att jag inte visst ( å var dum å inte tog reda på) att hon skulle haft mer protein under pälsfällningen... hon fick b-jäst i 3 omgångar... ifs...

ska genast hem å öka på proteinet mer ;)

Det är protein i b-jäst så så fel ute var du inte =)

Jo, hon var..inte vacker när hon kom. När jag provred var hon en symaskin, stel som en planka och med huvudet rakt upp. Jag köpte henne enbart på det jag inbillade mig borde finnas där (hon har ju liksom en exteriör som talar för att hon ska kunna röra sig etc). Equiatrikern hittade låsningar typ överallt, inkl en av de mest kraftiga nacklåsningar han sett. Vassa tänder hade hon med, och hon har fortfarande smärtminne av ledade bett, går inte att använda (sitter bara i huvudet nu dock). Equiatrikerns ord *tja, jag är ju INTE direkt förvånad över att hon inte ville springa...'

Det är en bit kvar dock, men jag är ruskigt fascinerad över hur mkt som hänt bara de sista veckorna, trots att hon bara stått. (Det har ju naturligtvis hänt saker hela tiden sakta men säkert, men verkligen pang poff ett jättekliv nu). Och jo, liten hjärtrumpa där nu =)

Varf har vet avrått krafft? *nyfiken* Du gör som du vill, men jag har för goda erfarenheter, på så himla olika hästar, av just Krafft Rehab, att jag inte skulle byta ut det för allt smör i småland. Iofs har jag inget emot krafft, fodrat med det (olika varianter dock) i 'alla år' - aldrig några problem. Dock är jag inte fanatisk, passar något annat bättre så blir det det istället.

Men lilla nykomligen (en welshåring som behöver lägga på sig både hull och muskler) får också rehab och hestekraft (eller snart, ska fasa ut hans eggersman först). Däremot får inte valacken något krafft, och inte heller K fick det sen rehab gjort susen med hennes hull, och förvandlat den svåååårfödda hästen till en FÖR lättfödd häst faktiskt.. scary..

Men som sagt, öka kvoten lite, oavsett med vilket fodermedel, och se vad som händer =)

jag älskar alla fullblods-spink-solskenshistorier ;)

ang. krafft... asså en häst DOG... å sen hörde jag från 1-2andra någon liknande story.... får bara magkänsla: NEEEEEEEJ TAAACKKK!!!

kanske ändrar mig en dag jag med ;)

Hästar dör av många anledningar. Frågan är om de dog av Krafft? Frågan är också om de blev rätt utfodrade?
Vad skiljer Krafft från övriga pelleterade foder i innehåll?
Med tanke på hur många hästar i detta avlånga land som får Krafft så är det inte stor risk att de dör av det.
// Linda

jag älskar alla fullblods-spink-solskenshistorier ;)

ang. krafft... asså en häst DOG... å sen hörde jag från 1-2andra någon liknande story.... får bara magkänsla: NEEEEEEEJ TAAACKKK!!!

kanske ändrar mig en dag jag med ;)

Dog de av kraften eller av något annat? Jag har ju FEM hästar som ätit krafft och dött (fått avlivas). En pga hög ålder 33 år gammal, en 27 år gammal pga fång, en 20 år gammal pga fång, en 2 år gammal pga autoimmun sjukdom och en 4 år gammal pga kronisk hälta. :devil: Vill man förenkla det väldigt mycket så dog 28-åringen av krafft och 2-åringen av insekter, skitfarliga grejer det där.. Men egentligen var det inte kraftfodr som tog livet av 28-åringen, utan en olycklig kombo av fet häst, kraftigt bete, kraftfoder ovanpå det samt åldern. Utan kraftfodret kanske han inte fått fång, men det var ju ändå inte kraftfodrets fel utan den som hällde det i krubban åt hästens fel. Och tvååringen dog inte av insekterna, utan av den autoimmuna sjukdom hon bar på som gjorde att hennes immunförsvar var helt kajko och reagerade helt fel på t ex just insekter.. Så, dog hästarna du hört om av krafft, eller av något annat, egentligen?

Skämt åsido, det har i många år florerat rykten om att det blir cement i magen på dem av pelleterat foder osv osv, konstigt nog så har ingen mig veterligen levande veteinär någonsin SETT den omtalade 'cementen i tarmarna' vid obduktion. Men någons kusins systers hårfrisörskas grannens häst fick cement i tarmarna minsann.

Krafft används VÄLDIGT flitig i stora travstallar, på veterinärkliniker och djursjukhus osv osv, de säljer ofantligt många ton foder/år. Och jag lovar vore det farligt för hästarna skulle det ha märkts.

Men, valet är ju fritt, och jag har soms agt haft hästar på krafft i 30 år, utan minsta lilla problem (däremot klara fördelar i vissa fall) så för mig är det ju lätt att tycka att 'äsch'. Men, kolla gärna FAKTA om du inte vill ge kraft för att hästarna dör/får cement i tarmarna/får lila prickar i öronen/etc. Det kan finnas en rad anledningar att man väljer att inte ge krafft, från att annat är billigare/passar bättre/lättare få tag på/matte vill ge musli/hästen tycker inte om krafft/etc som är helt okej. Men basera inte ett ev bortväljande på rena skrönor =)

Dvs, vill du inte ge krafft - ge det inte. Men inte av enda anledningen att du hört obekräftade skräckhistorier..

svarar er båda: :D

just i det fallet så VAR det maten som låg i magen så att säga...

men självklart, det KAN vara en "skröna" men jag orkar inte nojja ihjäl mig (gör jag iaf)....

ifs, nu får väl häst-:devil: foderstrupsförstoppning av fibergin i natt ;)

önska mig lycka till nu, ska kolla stallplats, å den låter för bra för å vara sann (å allt jag vet om stället kommer från en kompis mun = fakta, inte skvaller)!!! :banana:

Jo men var det så att säga matrelaterat, dvs att det var just DEN maten, eller hade det så att säga hänt ändå, oavsett mat, alt var av fel utfodring? (Mer än en häst torde dött av torr betfor t ex, men det går ju inte att säga att 'betfor dödar' för det. Däremot kan foder som sväller vid kontakt med vätska döda om det ges torrt).

*nyfiken*

Liknande trådar

Foder & Strö Pålle hade lite "extrahull" nu i höstast, men nu börjar hon tappa... har inte ändrat ridningen nämnvärt, men hon jobbar mkt bättre... vi...
Svar
15
· Visningar
899
Senast: et_flickan
·
Foder & Strö fyllde i alla värden på hippocampus.... Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar TS 4,5 7,6 68,9 Du...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka