Ta urinprov på hund

Libra

Trådstartare
Då jag misstänker att min hund har eller åtminstone har haft urinvägsinfektion ska vi åka till veterinären imorgon och utforska detta.

Till detta ska man ha med sig ett urinprov -gärna morgonens som inte får vara alltför gammalt (har tid 9.30 så för gammalt kommer det inte hinna bli).

Men mitt största dilemma i det här;
Hur fasen gör man?! :confused:
Min hund är en liten dam på 5 kilo som mer eller mindre sitter på marken och kissar, hon är dessutom en papillonmix med allt medföljande hår som skymmer sikten, så att säga.

Tips och idéer mottages tacksamt! :banana:

Senast ändrad:
Sv: Ta urinprov på hund

Ev päls skall helst vara nytvättad så den inte kontaminerar provet, de första dropparna skall inte med.

Utrusta dig med en slev eller glassbytta i lämplig storlek o skjut in under hunden, den skall vara väldigt ren o får inte innehålla rester av diskmedel.

Lycka till!

Man får inte vara känslig!

När jag skulle få med mig från min ena hane här hemma (dock golden storlek) bokade jag tiden hos vet när jag var inne och köpte foder, och fick med mig en burk med tillhörande lock. Problemet var bara att burken var minimal och jag är lika pricksäker som kalle anka plus att jag hade en hund som inte riktigt var bekväm med att matte skulle lägga sig i morgonkisseriet. Så har man inte snitsen får man ta lite spill och stänk. Äckligt? Det är inte trevligt att vara hundägare alla dagar. Tack och lov för vatten, tvål och handsprit :D

Kan uppdatera med att jag faktiskt tror att jag lyckades.. På något märkligt vänster.
Jag utrustade hundstackarn med klämmor och tofsar där bak för att hålla borta så mycket hår som möjligt och tog ett lock av djupare modell.
Lät henne bara gå max 50 cm bort dessutom så hon inte skulle komma alltför långtifrån och efter att ha väntat i 15 minuter så gick det till slut (hon gillade inte riktigt idén).

Fick faktiskt inte alltför mycket på mig och sedan fick det åka burktransport :p
Veterinären sa ingenting om att det var otjänligt eller liknande i alla fall, men att det var en förhöjd bakterieflora så kan ju ha varit jag som var boven ändå, eller så är det så att hunden är lite dålig ändå. Lite medicin skrevs ut i alla fall :)

För övrigt tur att jag åkte in idag med tanke på att medicinen ska tar i 7 dagar och sedan har den 7 dagar karens, så hinner precis bli fri från den till tävlingen i My dog :banana:

Haha det var inte riktigt muttan i och för sig, utan mest för att hålla undan hennes byxor eller vad man kallar det.
Men hon var inte riktigt helt bekväm ändå, särskilt inte när jag stod och glodde på henne precis bredvid. :angel:
Och hon såg väldigt skrattretande ut :rofl:

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka