ta stöd på bettet!!

J

jessica19

hej

finns här npgon som har något tips på hur man kan göra om hästen vägrar att ta stöd på bettet??. I ridhuset går min häst felfritt men så fort jag ska rida ut så drar hon bara upp huvudet och vägrar ta stöd på bettet, går inte hur jag än försöker.// Jessica

Sv: ta stöd på bettet!!

med felfritt menar jag att hon går precis som hon ska, och tar då stöd på bettet, dvs att hon suger tag i det. precis så som hon ska göra.

men när jag rider ut så har jag överhuvudtaget inget i handen och det är jobbigt..lite svårt att förklara...

Hästen måste gå fram och arbeta med baken och ryggem samt ha förstoende för dig som ryttare... utan detta så fungerar det inte...

När hästen höjer huvudet får det bättre synfält. Att den gör det utomhus är för att den ska kunna hålla bättre koll vad som händer i skogen.

Hur går din häst i ridhuset är det 3:e kotan högst eller nacken?
Går den någonsin bakom lod?

Har du provat att rida början i ridhuset och sedan skritta av utomhus?

min ponny var likadan, även i ridhus och paddock i början.
hon är otroligt känslig i munnen och ville inte ha någon kontakt alls, (rider på vanligt snällt tränsbett) och då jag inte viste hur jag skulle rida henne i början så blev det bara fel, så fort jag försökte få kontakt med hennes mun så flög huvudet upp i vädret eller så krullade hon ihop halsen. (extra jobbigt då hon är välldigt framåt och sprallig)
Nu har jag lärt mig hur hon vill bli riden för att gå i "rätt form" och det gör hon genom att jag DRIVER på ännu mer med sätet och på så sätt får henne att trampa under sig ordentligt och söker sig framåt nedåt mot bettet.
Hon är även lite svagare i höger bakben och faller gärna ut med rumpan och stöder då inte lika mycket på höger tygel som på vänster, det har jag lärt mig att rätta till genom att flytta bara ett eller två steg åt höger och på så sätt aktivera höger bak bättre så att hon hittar tillbaka till ett bra stöd igen.
lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama