Ta prov till analys innan plastning

_Runaway_

Trådstartare
Ja imorrn kommer en kompis och slår gräset soom ska bli hösilage. Min fråga är då, kan man ta ett prov ur det slagna gräset för att skicka på analys? Inna plastning liksom, annars måste man ju vänta till hösten när man öppnar en hel bal. Eller är det stor skillnad på värdet från det att det ligger slaget på fältet, till det att det efter ett par dar ligger plastat i balen??

Sv: Ta prov till analys innan plastning

Jag vet inte hur du ska göra. Men det är klart att kvaliten måste ändras om det är in plastat. Det är ju silage då. men ring till SLU och hör vad som säger. Men jag tycker att det låter rimligare att göra en analys i höst på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 915
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Jag vill ta en analys på mitt hö, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna ta ett representativt prov. Jag står inhyrd i ett stall där...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö "Min bonde" skickar inte själv på analys, så jag gjorde det. Han hann tyvärr bala och plasta innan jag hann ut så jag plockade ur de...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar