Ta hand om lösdrivarkatt

prinsessfeminist

Trådstartare
Vi har under ett par veckors tid uppvaktats av en lösdrivarkatt som gärna kelar, är hungrig och absolut vill in!

Trots familjens hund tog katten chansen en dag och klev in i huset och såg sig omkring. Efter egen guidad tur fann han hundmaten och började att äta. Hunden som slumrat på soffan for upp och skulle skapa ordning på torpet. "Va? komma in och äta av min mat!?"

Vi är tveksamma om hur vi skall göra med denna oerhört trevliga katt, som uppenbarligen (!) är hundvan och mycket social. Lapp har satts upp i den lokala affären, ingen respons. Katten är omärkt, icke kastrerad och det är svårt att veta ålder.

Nu börjar det snart bli kallt och något måste göras. Antingen får han flytta in, eller skickas till någon katt-räddare som hittar ett hem åt honom.

Hur skall man göra OM man tar in honom. Hur stora är oddsen att katten blir en rumsren innekatt? Vad tror ni? Jag hade dessutom inte planerat att bli kattmatte, men det är svårt att motstå en katt som så tydligt följer efter och absolut vill in.

Kanske har han flera hem han flörtar med?

(och ja, jag har gett honom mat - hade inte hjärta att inte ge honom lite då han var så hungrig... )

Sv: Ta hand om lösdrivarkatt

Katter är ju såna att dom helt sonika bara kan flytta hemifrån..jag har haft 2 st såna som gjort detta..den ena katten åkte jag o hämtade på stället han tyckte han skulle installera sig på, men det tog bara 2 dar så hade han dragit dit igen :crazy:

Den andra kattan flyttade ner till en enasamstående pensionär bara nere i "backen" och lever än ( är 18 år)

Är det nåt i hemmet där dom bor som inte passar sig så kan dom bara dra...imitt fall så var det bägge gångerna en ny hund som kom in i familjen...så det KAN vara en sån katt, eller en sommarkatt??

Katter är ju oftast rumsrena av sig själva( förutom pilska hankatter när brudarna löper..men det har inte med rumsrenhet att gör...dom skvätter ändå) Har man bara en låda eller att katten kan gå in o ut av sig själv så brukar dom ha ordning på det...och att den är van med både folk o hundar är ju ganska uppenbart.

Ta annars kontakt med typ hittehund.nu eller nån kattförening...kanske dom kan ha den på en mer utbredd efterlysning...det kanske är en katt som nån har haft med sig i en sommarstuga och katten helt sonika försvunnit för dom.....

Tack för råd och tankar. Jag är lite förbryllad över denna katt, som trots att han är tunn, har mycket fin päls.

Han är inte kastrerad, så kanske har han tagit sig ett friarstrå't som blev längre än han tänkt?

Barnen är överförtjusta och vill att han flyttar in, men jag är mer tveksam. Men du skriver att katter är rumsrena av sig själva, så kanske ändå... Vi får väl se. Nu har jag inte sett honom på ett par dagar, kanske han tröttnat på att vänta vid dörren?

Men du, hittehund.nu - kan man hitta kattägare där? ;) *retas*

Jag skall kolla upp det i alla fall. Mycket bra förslag! Lappen på Ica har ju inte fungerat. :crazy:

Tycker att ni kan försöka ta in honom och se hur det fungerar. Som sagt så brukar de vara rumsrena av naturen. Jag har aldrig haft problem med någon av mina kissar och de har ändå varit vilda innan de kom hit.

Söka ägare gör du lämpligtvis hos Polisen, de brukar ha en register, samt på katter.nu, katt.nu och hos närmaste katthem. Lycka till och hoppas han får komma och bo hos dig.

Min brors katt flyttade "hemifrån" i våras. Troligtvis var det pga barnen där den mellersta har ADHD och är jobbig när hon får kattungar. Hon flyttade bara ca 20 meter till en granne :D

Är han mager så är nog risken stor att han inte har nåt hem.

Ytterligare ett sätt att ta reda på det är att sätta på honom ett halsband med ett sånt där litet rör att lägga en lapp i. På lappen skriver du "Är det här din katt? Ring mig i så fall, jag behöver veta om han är hemlös".

OM du tar in honom, har du tänkt att ha honom som innekatt? I så fall är risken att han inte blir rumsren lite större. Är han van att gå ute KAN han börja protestkissa. (Bara säger det, så att du inte räknar 100 procent med det där med rumsrenhet av naturen).

En katt som varit förvildad kan bli jättenöjd med att vara inne, just för att den är trött på det hårda livet. Men den kan också ha en så stark utedrift att du får problem.

Tack för ditt svar! :love:

Ja, vi får väl se hur det slutar... Nu har katten varit borta i tre dagar och jag saknar honom! :cry:

Typiskt om han skulle försvinna nu när vi närmare oss ett belsut om att ta in honom.

OM han kommer in får han nog bli "gå-i-och-ut"-katt, trots att jag egentligen inte gillar det i stan. Han skulle nog inte trivas om han har en utedrift, som du skriver... :(

Men nu ser det mörkt ut - han har inte synts till... Hoppas det inte har hänt honom något bara.

Kan ju bara tala om mina egna erfarenheter. Förra sommaren kom en honkatt hit från ingenstans. Djurvän som jag är så fick hon givetvis mat och kärlek.

Hon kom oftare och oftare och stannade här för evigt. Sedan visade det sig vara en grannes katt som både var chipmärkt och steriliserad. Denna katt hade dock endast bott i deras ladugård eftersom mannen var allergisk mot katter.

Hon är numera både inne och utekatt. Under detta år har ingen olycka hänt inne utan hon säger till när hon vill gå ut och göra sina behov. Vi har ingen låda inne. Hon är inne dagligen och sover, äter m,m och verkar nöjd med livet.

Tycker själv det var konstigt att hon inte gör något inne då hon varit ladugårdskatt. Tror dock hon skulle kunna vänja sig vid låda men det är så väldigt smidigt när hon går ut och gör det. Inga lådor att rengöra...:)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
2 013
Senast: Sol
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år... 2
Svar
26
· Visningar
6 454
Senast: Maddix24
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 394
Senast: kazam
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in... 2
Svar
25
· Visningar
12 359
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna