Ta hand om fossingarna (hälsprickor och torrt)

Rosett

Trådstartare
Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan ju iofs köpa den då och då och använda tills det blir bättre.
Hittills har jag använt Yves Rochers lavendelfotkräm men har bara nån eller några tuber kvar och de har slutat tillverka den så behöver hitta nån annan kräm eller salva.

Har ni några tips?
Gillar inte olivolja, tål inte mandelolja. Helst så få ingredienser som möjligt. Sheasmör är ett plus.

Brukar smörja när jag ska sova och/eller ta sockar på mig efteråt så det gör inget om den går långsamt in i huden.
 
Jag kör O'Keeffe's Working Hands på både händer och fötter och tycker den funkar bra. De har en fotkräm också men den har jag inte testat.
 
Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan ju iofs köpa den då och då och använda tills det blir bättre.
Hittills har jag använt Yves Rochers lavendelfotkräm men har bara nån eller några tuber kvar och de har slutat tillverka den så behöver hitta nån annan kräm eller salva.

Har ni några tips?
Gillar inte olivolja, tål inte mandelolja. Helst så få ingredienser som möjligt. Sheasmör är ett plus.

Brukar smörja när jag ska sova och/eller ta sockar på mig efteråt så det gör inget om den går långsamt in i huden.
Låter som att "CCS Cracked Heel repair" kunde vara något att testa. Betydligt bättre pris än Footmender. Finns på apoteket.
 
Det står på Apotek Hjärtats sida att man absolut inte ska fila fötterna. Fast du kanske menade nåt annat?

Nej, jag menar fila :). Jag går barfota mycket och har ganska rejäl hudproduktion på foten. Filar bort förhårdnader innan det går så långt att det sätter sig svamp och blir sprickor - men det händer om jag skolkar för länge med fotvården.

Men man kan ju råka överfila om man är oförsiktig, säkrare med syra. Så jag kan förstå varför dom inte rekommenderar det till allmänheten, utifall att någon råkar göra sig illa.

Men huvudpoängen är att få bort den döda huden så att svampen har mindre att smaska på, sen mjukgöra den hud som är mer nära det levande lagret.

Har man för många döda hudlager spelar det ingen roll hur mycket man smörjer, dött är dött.
 
Fotbad och skrubba med handske kan också vara en bra mild metod :).

Och har du djup spricka som gör ont ska du såklart inte använda syra. Jag använder det alltså förebyggande, långt innan det blir problem. Sätter du syra i ett sår gör det svinont.

Footmender är en syrakräm:

Innehåll: Aqua, Urea, Sodium Lactate, Lactic Acid, Tartaric Acid, Glycolic acid, Panthenol, Glycerin, Methyl Methacrylate Cross-Polymer – sätt in, PEG-20 Methyl Glucose Sesquistearate, Methyl Glucose Sesquistearate, Butyrospermum Parkii Butter, Octyldodecanol, Behenyl Alcohol, Simmondsia Chinensis Seed Oil, Caprylyl Glycol, Squalene, Mentol, Polyacrylate–1 Crosspolymer, Retinyl Palmitate, Sodium Gluconate.
 
Bepathen från apoteket använder jag, tycker den är bäst av de jag testat. Jag filar i duschen som ett av de sista stegen så huden har mjuknat.
Något av det bästa jag gjort är att gå till en fotvårdare. Två gånger tog det innan fötterna var mjuka och smidiga.
 
Locobase Repair tycker jag fungerar bra. Har kört över natten med den. Jag satte först plastpåse och sedan strumpa. Man ska bara komma ihåg det när man vaknar då det blir halt.
 
Dollarstore har en lavendelkräm som jag började med efter att jag precis som du fått slut på Yves Rochers. Den är billig och bra. Jag brukar kleta på rejält och sitta en stund med fötterna i plastpåsar.
 
Använt mkt footmender, scholl creme för spruckna hälar mm, men nu har jag använt rätt många burkar av keeffes working fotcreme blå burk. Är man envis och smörjar mkt under en vecka så får man bukt på djupa hälsprickor.
Medicinsk fotvård är fantastiskt med, men man måste tydligen hålla på och smörja jämnt för att slippa att de återkommer. Fotbada mkt, fila försiktigt och smörja mycket och helst inte gå barfota funkar bäst på mig.
 
Bepathen från apoteket använder jag, tycker den är bäst av de jag testat. Jag filar i duschen som ett av de sista stegen så huden har mjuknat.
Något av det bästa jag gjort är att gå till en fotvårdare. Två gånger tog det innan fötterna var mjuka och smidiga.
Var hittar man fotvårdare? Jag har så dåliga fötter med förhårdnader så jag vet liksom inte ens hur jag ska börja själv. Har gått och tänkt att jag nog behöver gå till någon professionell, men inte riktigt vetat vart jag ska vända mig.
 
Jag har använt såna där exfolieringsstrumpor ett par gånger - man tar på en strumpa med nåt medel i och har den på en timma. Ungefär en vecka senare lossnar all tjock hud i stora sjok! Sen håller jag efter med fotbad och kräm och försöker ha tunna strumpor på. Scholls är bäst, tycker jag. Dyrt men fungerar!
 
Jag blir hemskt torr och får sprickor om jag inte håller efter fötterna.

Jag kör rätt basic. Varannan dag efter dusch CSS Fotvårdskräm, den har fungerat bättre för mig än footmender, luktar inte lika illa och är dessutom väldigt billig.

När hälarna börjar kännas sträva filar jag lätt med en sådan diamantfil jag haft i många år, bara tills det känns lent.

Att man inte ska fila fötterna har jag aldrig hört talas om, på något sätt måste man ju få bort förhårdnader, känns också som att det borde vara väldigt svårt att fila för mycket.
 
Var hittar man fotvårdare? Jag har så dåliga fötter med förhårdnader så jag vet liksom inte ens hur jag ska börja själv. Har gått och tänkt att jag nog behöver gå till någon professionell, men inte riktigt vetat vart jag ska vända mig.
Sök på ”medicinsk fotvård” och din ort. Jag har inte gått själv, men min mamma har och hon säger att det det där med ”medicinsk” är viktigt för att det ska bli rätt sorts behandling.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp