Ta fram murstock

Armani__

Trådstartare
Håller på att göra vid vårt tv-rum för fullt här hemma och är snart klara med taket. Vi har en jättefin nyare kamin som stor framför murstocken. Hela tv-rummet, inklusive murstocken är klätt med väv :crazy: . Jag tycker inte om väv och all väv ska bort, på de övriga väggarna tänkte vi "fuska" och sätta sådan där tjock tapet över och sen tapetsera, en vägg är i klädd med panel och ska, precis som taket, målas vit. Jag vill plocka fram murstocken bakom fula väven och är i full gång just nu, tog en paus bara :D
Men nu till min fråga, allra underst är där ju tegel, kan man knacka fram den, eller jag ska bevara putsen?
Kan man knacka fram tegeln? Puts är också jättefint, men tänkte kanske bryta av allt det vita med tegel. Och i så fall, är det jättekomplicerat att knacka fram den? Det är ju meck bara nu att plocka ner väven, en del av den översta putsen faller ju med. Så jag måste väl klart lägga på ett nytt laget puts över, om jag väljer att behålla murstocken putsad? Och i så fall, är det svårt att putsa själv?

Många frågor, hoppas på många svar! Tack så länge :)

Sv: Ta fram murstock

Personligen tycker jag tegel e "roligare" än puts =)

Såjag skulle nog skalat av ändå till teglet =)

har ett svagt minne om att det är något med putsen och brandsäkerheten. Kolla med sotare innan du gör fär mycket.

Hör med sotaren. Jag är rätt säker på att man behöver putsen av brandskyddsskäl på såvida inte murstocken är enorm och kanalen man eldar i ligger långt bort från den del av teglet som blir "bart".

Jag hörde faktiskt om en som gjort murstocken tegelren, det hade varit ett både hårt och pilligt arbete. Efter att sotaren kom så fick han putsa på den så allt jobb var i onödan...

+ yggdrasil

TACK snälla ni för hjälpen, då blir det till att behålla putsen, det sparade ju mig dessutom en hel del tid och arbete :D

Sar förresten, din blogg är det som jag följer va? Ni har ett underbart vackert hem och jag blir så motiverad här till att kämpa när jag följer bloggar som din och flera andra!

Jag tror det blir jättefint att ta fram teglet.
Speciellt om ni har vita väggar i övrigt.

Såg att man inte fick ha så :p
Men det blir säkert snyggt med putsen också.

Lägg gärna in bild när det är klart :)

Det är inte klart än, inte ens halvfärdigt :D
Men här bjuder jag på en stök-bild nu ikväll, det brun-grå är alltså murstocken, det vita är fula väven som ska bort =)
murstocken_175268690.jpg

Men tusen tack för dina snälla ord! Jag är själv så glad att vi äntligen blev vinterklara med lusthuset/lekstugan så vi kan satsa på köket igen (förhoppningen är att hinna kakla i helgen).

Det blir säkert jättebra med putsen men du kan ju ringa och fråga sotaren en extra gång för säkerhets skull så att jag inte avrått dig i onödan.

Bjuder på bonusbild på lekstugeprojektet, sambons föräldrar visade sig ha två kopparlyktor över som vi hängd upp!
111111%2B%25286%2529komp.JPG

kopparlykta
111113%2B%25283%2529komp.JPG

Det är så fint, ert lusthus, såg det i bloggen! Hur hinner ni med allt? Och orkar?! :D

Putsen i sig har inget med brandsäkerhet att göra.
Möjligen kan skorstenen varit lite otät och man valt den lätta vägen att putsa den på utsidan.
Men i en fungerande ( töt skorsten så är putsen mer en estetisk sak.

Skulle det nu va så att den börjar läcka när du tar ner putsen så ska du foga om springorna ( och egentligen glidgjuta invändigt / sätta insatsrör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka