Ta föl eller inte

Sv: Ta föl eller inte

Tycker hon e för ung för att få föl nu, vid 3 års ålder, hon e ju själv bara en "bäbis" ju.....

*Tilda* skrev:
Tycker hon e för ung för att få föl nu, vid 3 års ålder, hon e ju själv bara en "bäbis" ju.....

Jag skulle vilja säga att det är högst individuellt...

En del ston är mogna nog att ha föl vid 3-4 års ålder, medan andra ston aldrig blir lämpade att ha föl...

Djurjouren skrev:
Vad finns det för nackdelar med att ta föl på en treåring som jag siktar på stjärnorna med?

Det beror väl lite på vad det är för mål du har för din häst. Tävling? Avelsbedömning?
En graviditet sliter ju alltid på kroppen, är ju alltid en risk för hälsan (komplikationer kan ju tillstöta oavsett ålder på hästen). Har hört av flera erfarna uppfödare att de haft problem med unga mödrar som inte riktigt vill ta till sig fölen, men det finns ju ingen statestik på detta.
Samtidigt så kan du får en mognare häst, en fin avkomma (då får du även ett kvitto på hennes kapasitet som avelssto relativt tidigt och kanske en avkomma som kan ta över den dagen då mamma åter går in i avelsboxen),och en häst som ändå kan vara redo för visning som 5 eller 6 åring och då är ju tidförlusten inte särskilt svårt. Har själv ett sto hemma som är 6 år i år, har redan fått två föl. Åker på inridning nu i vinter och beräknas kunnas visas till våren/sommaren. Har varit en bra mamma och vekar inte ha förlorat allt för mycket på att ha börjat sin karriär som avelsto. Den lite lätt hängiga mamma magen går ju att bota med mycket galopp och andra stärkande övningar.
Många halvbloduppfödare väljer ju att ta en avkomma innan inridningen, många ston går ju sedan in i hektiska rid/tävlingskarriärer som gör att det kommer att ta år innan de kommer in i avelsboxen. Då har man ju alltid en avkomma som kan ta över.

Men många skulle nog råda dig att vänta till hon är riden och visad innan första fölet. Då vet du ju även lite mer om din häst ridmässiga (och extriöra) kapasitet och kvalitéer såväl som svagheter. Du känner säkerligen ditt sto, men mycket kan ju ändras när hästen väl kommer i träning, både på gott och ont.

Senast ändrad av en moderator:

Jag betäckte mitt sto som treåring. Då bör man veta vad man vill fylla upp ang hingst - gångarter.

Inridningen blir ju någorlunda senarelagd. Tycker jag det är OK betäcka om stoet är mogen för det.

Jag har gjort det med 2 ston.
Det första kastade fölet då hon blev jagad av en (eller flera) hund i hagen.
Den andra blev det ett fint föl av, men hon själv fick både knäskålsupphakning och spatt samt blev väldigt liten.
Det hade kanske blivit så ändå, men jag tror inte det.

Jag kommer aldrig att betäcka så tidigt som vid 3 år igen.

*knapplån*
Tack för alla åsikter. Inte för att jag blev klokare direkt, fick bara fler funderingar :-)

Jösses vad mycket negativa erfarenheter! Jag betäcker alltid mina 3-årsston, såvida de inte är överbyggda eller annat problem. Är de överbyggda blir det lätt så att de förblir det. Har aldrig haft några komplikationer med 3-åringarna utan bara positivt att det inte varit ett barnsligt djur när jag sedan rider in vid 4½-5 utan en mer mogen dam. Ser man bara till att ge tillräckligt med vitaminer och mineraler och tar hänsyn till at det både är ett ungt sto som växer och att det är med föl, så behöver man inte vara orolig. Fördelarna övervägar, precis som när yngre kvinnor får barn. Det är mindre konplikationer att var en ung förstföderska och man hämtar sig snabbare. Och har de sedan fått ett föl så har de och då behöver man inte avbryta en ridkarriär för att stoet borde ha ett föl i rimlig ålder.

Vi har ett 4-årssto som vi inte betäckte i fjol pga av att hon var överbyggd och alltså i en rejäl tillväxtfas, trots att hon passerat 140. Jag har ju rätt stora pållar som kanske är bekant för en del av er. Om hon ser ok ut i juli i kroppen och inte är överbyggd så betäcker vi henne i år igen. Storväxta hästar kan behöva mer tid på sig att växa färdigt precis som storväxta hundar och storväxta barn. Tyvärr tror folk ofta tvärtom, men den erfarenhet jag fått är att storväxta hästar senare än små sluter sina tillväxtzoner, och det tycker jag låter logiskt också. Därför skall man ta det försiktigt och gå långsamt fram med dessa individer. Men sedan är det högst individuellt också. Mitt råd är, syna din häst med kritiska ögon. Ser den harmonisk och vuxen ut? Ser den valpig ut och är överbyggd, vänta ett år!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har betäckt några 3-års ston, bla tog jag hem ett sto från Island nu i höst som är betäckt.
Fördelar jag kan komma på, eller fördel och fördel men ialla fall så tycker jag att stona har mognat mycket när dom gått med föl. Dessutom så får mina ialla fall vänta lite längre med inridningen, börjar lite smått när fölet börjar bli 6 månader. Då är ju stoet 4,5 år.
Jag har inte märkt att dessa ston skulle bli mindre eller få andra problem.
Men en del saker får man se upp med och det är hos hingsten, en del äldre ston håller borta dom yngsta så dom har svårt att bli betäckta. Även vid fölning får man ha noga koll så inte dom äldre "stjäl" fölet eller hela tiden hänger efter den som skall föla. Men när dom väl fått sitt föl och blivit van mamma så platsar dom bra i flocken igen och får oftast en förhöjd status så länge dom har föl.

Jag kan inte se några direkta nackdelar, utan har man ett bra ungsto så varför inte!

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 666
Senast: Enya
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2