Sv: Ta föl eller inte
Jösses vad mycket negativa erfarenheter! Jag betäcker alltid mina 3-årsston, såvida de inte är överbyggda eller annat problem. Är de överbyggda blir det lätt så att de förblir det. Har aldrig haft några komplikationer med 3-åringarna utan bara positivt att det inte varit ett barnsligt djur när jag sedan rider in vid 4½-5 utan en mer mogen dam. Ser man bara till att ge tillräckligt med vitaminer och mineraler och tar hänsyn till at det både är ett ungt sto som växer och att det är med föl, så behöver man inte vara orolig. Fördelarna övervägar, precis som när yngre kvinnor får barn. Det är mindre konplikationer att var en ung förstföderska och man hämtar sig snabbare. Och har de sedan fått ett föl så har de och då behöver man inte avbryta en ridkarriär för att stoet borde ha ett föl i rimlig ålder.
Vi har ett 4-årssto som vi inte betäckte i fjol pga av att hon var överbyggd och alltså i en rejäl tillväxtfas, trots att hon passerat 140. Jag har ju rätt stora pållar som kanske är bekant för en del av er. Om hon ser ok ut i juli i kroppen och inte är överbyggd så betäcker vi henne i år igen. Storväxta hästar kan behöva mer tid på sig att växa färdigt precis som storväxta hundar och storväxta barn. Tyvärr tror folk ofta tvärtom, men den erfarenhet jag fått är att storväxta hästar senare än små sluter sina tillväxtzoner, och det tycker jag låter logiskt också. Därför skall man ta det försiktigt och gå långsamt fram med dessa individer. Men sedan är det högst individuellt också. Mitt råd är, syna din häst med kritiska ögon. Ser den harmonisk och vuxen ut? Ser den valpig ut och är överbyggd, vänta ett år!