Ta bort tandsten

cherie

Trådstartare
Min mammas/vår hund har tandsten, inte hiskeligt mycket (har i och för sig ingenting att jämföra med riktigt, kanske är det mycket?) men det finns. Vi ringde veterinär nyligen för att boka tid, och denne veterinär sa att hon inte söver hundar för att ta bort tandsten. Jag trodde man alltid sövde? Hon skulle istället ge lugnande. Jag tänker att det borde vara ganska obehagligt att ta bort tandsten, men å andra sidan är ju vi människor helt vakna när vi tar bort vår tandsten men det kanske är en lite missvisande liknelse.

Är det någon som har erfarenhet av tandstensborttagning? Hur gick det till då?

Edit: Funderar på om man bör göra en seniorkontroll när vi ändå är där. Hunden i fråga är 8 år gammal, så hon börjar ju bli till åren. Vad gör man vid en sådan seniorkontroll?

Senast ändrad:
Sv: Ta bort tandsten

Jag tar bort tandsten själv på mina hundar, så jag kan inte se varför hunden ska behöva få varken lugnande eller bli sövd om man inte ska göra stora tandingrepp. Narkos är alltid en risk, så möjligtvis lugnande.

Ska man däremot göra något annat och hunden ändå är sövd kan det ju vara bra att passa på att ta bort tandsten.

Ja, att slippa narkos vore ju toppen. Men blev lite konfunderad bara, då jag trott att det var normen att man sövde (men har inte riktigt vetat varför heller).

Troligtvis är det mängden tandsten och/eller hur den sitter som avgör om det blir sövning eller lugnande. Om tandstenen sitter långt ner under tandköttet brukar nog de flesta söva eftersom man annars inte kommer åt utan att det gör jätteont.

Om det bara sitter lite tandsten på tänderna som inte går ner under tandköttet kan man själv skrapa med en metallskrapa som brukar finnas att köpa i hundaffärer eller ibland på apotek. Men det beror även på hur hunden är. Sitter/ligger den inte stilla utan rycker med huvudet kan man skada tandköttet när man försöker skrapa.

Det beror ju på mängden tandsten. Min hund får väldigt mkt tandsten, på in och utsida av tänderna på i princip alla tänder. Jag kan göra rent det "värsta" själv med skrapan men tyvärr måste vi till veterinären rätt ofta och fixa det ordentligt.

De ger först lugnande till min vovve, men är det mycket under tandköttet ger de narkos också. Sist blev han av med fem tänder också.

Många som kommer in till veterinären för tandstenstagning har väldigt mycket tandsten. Du skulle bli förvånad om du såg de ruttna munnar jag ser. De hundarna går inte att göra en munsanering på utan att sedera eller söva. Vi föredrar sövning då man kan intubera hunden och det är säkrare både för hunden och den som ska vara och gräva i munnen. Tuben gör att inte vatten och annat skräp kan komma ner i lungorna. Sen gör det mindre ont, många gånger krävs det även att man drar ett antal tänder.

Rent allmänt kan jag säga att hundägaren i gemen skulle behöva ta bättre hand om sin hunds mun. Gäller särskilt småhundarna, t.ex. dvärgschnauzer tenderar ha mycket dålig tandstatus.

Lugnande ser i djurägarens ögon ofta ut som om hunden är sövd, då den inte reagerar på tilltal eller tex tandstenstagning (undantag finns naturligtvis, då får man söva).
Sen tycker jag inte man ska vara rädd för narkos, ofta ger det lugnande medlet mer påverkan på cirkulationen än vad vissa narkosmedel ger, dvs lugnande kan vara stort nejnej på hundar med hjärtfel medan man kan söva ändå.

Att skrapa tandsten själv kräver kunnande så man inte skadar emaljen!

Angående hundens ålder så tror jag att veterinären rekommenderar blodprov innan lugnande, då på lever och njurar då dessa organ är de som tar hand om läkemedlen och renar ut dem från kroppen.
Sen naturligtvis lyssna på hjärta och lungor och göra en allmän koll.

Senast ändrad:

Visst förstår jag att hundar som kommer in har mycket tandsten, men för mig är det främmande. Mina hundar äter massor med ben, har bra tänder från start och dessutom petar jag runt själv. Med tanke på hur många hundar det finns där ägarna inte ens kan klippa klorna själv förvånar det inte mig att ägarna har dålig koll på deras tänder.

Lugnande ser i djurägarens ögon ofta ut som om hunden är sövd, då den inte reagerar på tilltal eller tex tandstenstagning (undantag finns naturligtvis, då får man söva).
Sen tycker jag inte man ska vara rädd för narkos, ofta ger det lugnande medlet mer påverkan på cirkulationen än vad vissa narkosmedel ger, dvs lugnande kan vara stort nejnej på hundar med hjärtfel medan man kan söva ändå.

Att skrapa tandsten själv kräver kunnande så man inte skadar emaljen!

Angående hundens ålder så tror jag att veterinären rekommenderar blodprov innan lugnande, då på lever och njurar då dessa organ är de som tar hand om läkemedlen och renar ut dem från kroppen.
Sen naturligtvis lyssna på hjärta och lungor och göra en allmän koll.

Usch, nu blev jag orolig inför den lugnande sprutan också. Men det brukar ju ändå gå bra i de flesta fall så jag ska försöka vara rationell. :)

Men angående att ta blodprov, måste man inte göra detta en tid innan själva tandstensskrapningen och sedan skicka det på analys för att få veta eventuella värden? Vi har fått tid på onsdag den kommande veckan, och då är det sagt att tandstenen ska tas bort...

Menade inte att skrämma dig, friska hundar klarar det lugnande utan problem, händer det nåt så finns det en bakomliggande förklaring som man förhoppningsvis hittat innan. Därför lyssnar veterinären alltid på hunden först och gör en liten undersökning.

De flesta veterinärer har idag lab på sin klinik och kan därför köra blodproverna på ca 10 minuter, så djurägaren brukar kunna vänta på svar utan problem.

Att ta bort tandsten och göra en grundlig undersökning av tandstatus på en vaken hund går inte. Självklart kan man hålla tandstenen i schack genom tandborstning, ben, specialfoder och genom att själv skrapa med en manuell tandstensskrapa, men den "farliga" tandstenen sitter under tandköttskanten och är svår att nå. Det gör ont och det är få hundar som sitter blickstilla då. Om man har en hund som inte kräver tandvård ska man skatta sig lycklig. Merparten har tandsten och problem som följer (tandköttsinflammation, tillbakadraget tandkött, parodontit). Man får ha i åtanke att rasen spelar stor roll - anatomin i käkar och munhåla, ärftlighet, hanterbarhet vid hemvård osv.

Att ta bort tandsten på sederad hund, dvs hund som fått lugnande, är i mitt tycke helt meningslöst. Det händer alltför ofta att hunden sover dåligt, ligger och kniper igen käkarna eller tuggar efter ultraljudet. Om man behöver ta röntgenbilder är risken stor att hunden tuggar sönder den dyra utrustningen. Behöver man göra något ingrepp, t ex extrahera ("dra ut") en tand får man antingen komplettera sederingen med narkosmedel eller hålla på och lägga ordentliga bedövningar - sedan är det fortfarande ganska svårt att göra de kirurgiska ingrepp som behövs på en halvdant trött hund.

Narkos is da shit. Personligen anser jag inte risken med narkos vara särskilt större än att bråka med en sederad individ. Nu ska jag väl tillägga att man förstås kan öka på doserna sedering rätt ordentligt, kanhända finns det andra som löser det så?

Delvis KL

Kan meddela att tandstenen nu har tagits bort, under sedering. Inget blodprov innan utan veterinären lyssnade på hjärtat och kollade igenom hunden lite bara.

Kanske ökade veterinären på dosen på sederingen, men när hon räknade ut dosen så sa hon att hon skulle ta lite i underkant för att hellre öka på dosen efteråt om det inte skulle vara tillräckligt. Men hon kanske redan hade ökat dosen och sedan tagit i underkant på den ökade dosen, vad vet jag. Vår hund blev märkbart påverkad i alla fall - som hemlig skrev så verkade hon ju näst intill sövd i våra ögon. Veterinären påpekade att det nog tog extra bra för att hunden var väldigt lugn redan innan, hon menar att det är mkt svårare att ge lugnande till en stressad hund.

Det gjordes rent även under tandsköttet. Vi var med under hela "ingreppet" och kollade så jag la särskilt märke till detta - jag visste nämligen inte att man gjorde rent där också.

Det har gått bra i alla fall och tänderna är nu fria från tandsten. Veterinären tyckte hon såg ut att ha mycket fina tänder för en 8-åring (bortsett från själva tandstenen som inte är bra såklart), så nu ska vi bara försöka hålla efter så tandstenen inte kommer tillbaka så mycket :)

Senast ändrad:

Vad skönt att det gick bra.

Har en liten shihtzu som är 15 år. Han går på specialmat för njurarna men mår för övrigt bra. På djursjukhuset som vi vanligen går gjordes bedömningen att tandsten måste tas bort då när det blir värre finns risk att det sprider sig och bildar sjukdomar i organen. (Vill tillägga att min hund aldrig gillat att tugga på ben o dyl och tillåter ingen peta i hans mun). En hälsoundersökning gjordes och efter övervägande av 2 veterinärer gjordes bedömningen att det ändå skulle göras med narkos (trots de risker som finns med narkosen i detta fallet). Var sååå orolig men tänkte att det måste göras för hundens skull. Några dagar senare berättade en väninna till mej om att hon hade varit hos en veterinär som tog bort mycket tansten samt drog ut 3 tänder på hennes hund endast med hjälp av bedövning och lugnande - Ringde omedelbart till denna vetrinär och bokade tid efter han förklarat hur allt skulle gå till. Hela proceduren gick mycket bra -han verkade ju näst intill sövd i mina ögon. Han var hur pigg som helst direkt efteråt och jag är så glad att jag fick reda på att man faktiskt kan ta bort tandsten utan narkos -vilket djursjukhuset inte ens upplyste mej om. Även om de inte använder sig av den metoden kunde de ju faktiskt upplyst mej om att det finns andra ställen som gör detta med tanke på min hunds ålder. Veterinären sa efteråt att han gav honom endast 1/3 av bedövningen. Hunden är inte alls lika stressad då ägaren är med under hela proceduren och uppvaknandet.

*kl*

Hur mycket tandsten kan räknas som "mycket" då, eller "så mycket att man borde ta bort hos veterinär"?
Jag har märkt att min dåre har lite tandsten nu och vill såklart inte att det ska bli några problem av det. Eventuellt ska jag ögonlysa henne. Kan man ta tandsten samtidigt när man ändå åker in till veterinär, eller är det bäst att göra det vid olika tillfällen? Kanske det räcker med att jag ber veterinär kolla tänderna nästa gång vi åker in så att de gör bedömning där och då för hur mycket som eventuellt behöver göras?

KL

För egen del vill jag gärna slå ett slag för PlaqueOff. Vi har ju småhundar av en ras med notoriskt dålig tandhälsa men de håller sig faktiskt jättefina i munnen med PlaqueOff, färskfoder och tuggben. Då och då tittar jag dem i munnen och skrapar försiktigt bort eventuell tandsten med nageln. PlaqueOff gör att tandstenen liksom blir porös istället för hård. Därutöver satsar vi på tandkoll 1-2 gånger om året. Hittills har det aldrig behövts vare sig lugnande eller sövning. Den lilla tandsten som har funnits har veterinären kunnat skrapa. Tandköttet har alltid sett fint ut. Nu är ju våra hundar unga ännu (2,5), men hittills har detta funkat utmärkt. När vi slutade med PlaqueOff i ett par veckor för att vi inte hade tid att köpa nytt märkte jag faktiskt skillnad direkt. Plötsligt började vovvarna lukta i munnen.

Ni som skrapar bort tandsten tänk på att det kan skada emaljen på tänderna samt att tandstenen som sitter under tandköttet inte tas bort. Inget som rekommenderas.
Tandborstning för att förebygga tandsten är det absolut bästa om man att en hund som lätt får det. Har den mycket tandsten bör man låta veterinär ta bort det och kan sedan därefter borsta tänderna så att det inte uppkommer ny tandsten.
En mjuk barntandborste eller eltandborste om man tycker det är lättare och vatten är det enda som behövs. Det finns tandkräm för hund men det är mest för smakens skull.
Man kan även efter tandborstning stryka på något bakteriedödande på tänderna, till exempel Hexident eller corsodyl som finns receptfritt på apotek eller produkter anpassade för hund med klorhexidin i (virbac hexarinse etc.)

Min erfarenhet är att eltandborste är mycket effektivare, dock krävs det lite träning för att hunden skall acceptera proceduren.;)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?