Ta bort kraffoder pga lös mage?

B

Borka2008

Rådlös, hjälp mig:confused:

Hästen är ruskigt dålig i magen, vill inte bli normal igen.
Sprutlackerar både sig själv, täckena och boxen:crazy:
Vad göra?

Hästen, valack 7 år.
Får 91,6 MJ/534 smrp
Behov enligt beräkningar 70MJ/420 smrp

Jag anser att jag är noga med hygienen i krubbor, byttor, vatten etc. Hästen äter hösilage ur krubba i hagen också.

Provade idag å ge asodofilus, gillade det inte.
Vad mer kan jag testa?
Vi har silage som ingår i hyran från en bra bonde, har ingen stans jag kan förvara om jag skulle köpa in eget hö.

Vet inte vart jag ska börja??!!
Han har börjat få mysli från D***son and hor**ell samt deras sure limb.
Det började han få i augusti ungefär.
Han har under min ägon aldrig (det är inte så länge) haft riktigt hårt bajs, utan alltid varit åt det lite lösare hållet, lite så där att de flisar sig då man mockat men det har varit "bollar" iaf. Men nu har han under ca 5-6 dagar varit lös, och nu igår och idag har han börjat lackera sig själv på hela bena,svansen och boxen. Så ge mig råd, inte kul å se han så här lös!

Sv: Ta bort kraffoder pga lös mage?

Är grovfodret OK i hygeinkvalitén?

Jag hade börjat med att ta bort kraftfodret och gett antingen MagTarm (Krafft) eller vanlig bakjäst (1/2 paket/dag). Varit nog att se till att hästen dricker ordentligt. Äter de av gräsrötter eller annat i hagen? (jord kan ställa till det ordentligt). Plötsligt minusgrader? (fruset foder brukar kajka magen totalt)

Han ska har BARA hö och vätten, kontakt din vetrinär, han måste drycka annars kan han bli uttörket.
Az

Jag skulle som någon annan sa ta bort all kraft, men ge magtarmunderstödjande. Och hur är silaget? OK hygieniskt? FÅr han tillräckligt för att täcka TS? Står på halm eller annat strö?

Om han fortfarande har sprutdiarre skulle jag ringa vet, dels kan de bli väldigt snabbt uttorkade när de har sådan diarre, och dels kan det vara tecken på en del läskiga sjukdomar.

Hoppas det snabbt reder upp sig!

Han står i en fd gräshage. Nu är det nog mest jord, några grässtrån och uppe vid grindområdet är det mest bara lera.
Han står nog i mellan åt och plockar från marken, vad vette tusans för det finns ju inte riktigt något ätbart där:confused:

Silaget kommer från en bonde som levererar det "Bästa" grovfodret i området.
Hög energi, rätt lågt protoein.
Små fyrkantsbalar har vi, och dom hinner inte jäsa. Jag är iju ingen¨expert på grovfoder, men de andra använder ju av det och hoppas ju på att de skulle protestera om det var riktigt kass. Det ser bra ut, värmer inte och alla balar luktar i princip likadant. Inget mögel har jag sett, men ibland vita pluppar som enligt hyresvärden är protein.

Med kraftfodret kommer jag upp i en kvot på 5,8.
Silaget har ts 62%. Enligt beräkningarna kommer han upp i ts.

I boxen står han på spån.

Måste jag ordna med att han kommer i en grushage eller kan jag stå kvar i den jag har? Han har ju krubba dit silaget läggs.

Hörde av någon att det finns något pulver på apoteket för magen?
Jag tog bort myslin idag och i morrn bitti, fick en morot i krubban bara för att ha ngt där.
Hur får man i hästen tex pulver för magen och surelimb (mineral & vitamin pulver) om man inte har kraft?

Han dricker bra, iaf igår i hagen och under natten (vatten så både i box och hage).

Så vad ska jag konkret göra i morgon när jag vaknar?:bow:
Tack för hjälp!

Är grovfodret OK i hygeinkvalitén?

Jag hade börjat med att ta bort kraftfodret och gett antingen MagTarm (Krafft) eller vanlig bakjäst (1/2 paket/dag). Varit nog att se till att hästen dricker ordentligt. Äter de av gräsrötter eller annat i hagen? (jord kan ställa till det ordentligt). Plötsligt minusgrader? (fruset foder brukar kajka magen totalt)

Inga minus ännu. Hur länge ger man bakjäst? Ska jag smula sönder den, lösa upp den med socker så att det blir som en smet?

Ungefär hur långtid borde jag låta det få ta? Jag menar, jag kan v
äll inte vänta mig att han är normal i magen till i morrn bara för att han ej får kraft ikväll eller i morrn bitti?
Hur länge ska han gå utan kraft och ngt tips på hur jag ska få ihono mineralerna (pulver)?

Du kan grovriva morot smula i jästen å röra om, ev. lite vatten, gör lika dant med mineralerna. AV jästen borde du se resultat på ett par dagar tror jag.

Senast ändrad:

Hur mycket grovfoder får hästen? I kg, inte i MJ. Får den i sig tillräckligt med strå?
Ta ett prov och kolla upp grovfodrets hygieniska kvalitet - även ett foder med bra näringsvärden kan vara dåligt med avseende på förekomsten av svampar och mikroorganismer.

Om det hjälper att ta bort kraftfodret bör du vänta med att introducera det igen till dess att magen verkar helt stabil. Därefter smyger du försiktigt in en liten mängd igen. Alltså inte panga på igen med full kraftfodergiva efter någon dag.

Jag tycker också att du ska ringa och rådgöra med en veterinär och tillsammans med denne diskutera när det är dags för veterinären att komma ut och titta på hästen. Man ska aldrig vara rädd för att ta kontakt med en veterinär för råd - ett telefonsamtal måste inte nödvändigtvis leda till ett inbokat veterinärbesök.

Ungefär hur långtid borde jag låta det få ta? Jag menar, jag kan v
äll inte vänta mig att han är normal i magen till i morrn bara för att han ej får kraft ikväll eller i morrn bitti?
Hur länge ska han gå utan kraft och ngt tips på hur jag ska få ihono mineralerna (pulver)?

Har han sprutdiarre imorgon bitti skulle jag tveklöst ringa veterinären. Det går som sagt otäckt fort när de förlorar så mkt vätska med diarre, och kommer de in i den onda cirkeln och blir uttorkade dricker de lätt sämre med, och/eller kan inte dricka ikapp.

Jag har iofs inte haft några direkta 'problem' med diarre, men det fåtal ggr det hänt har det lagt sig inom ett dygn, oavsett om det varit av typen 'ingen aning varför, måste ätit något dumt', eller om det varit utlöst av medcinering.

Strunta i mineralerna sålänge, eller ge dem ihop med magtarmbalans i lite uppblötta lucernpellets, så lite som möjligt.

Hur många kilo silage får han? Har du möjlighet att få tag i halm och lägga in åt honom (att äta av, så måste ha god kvalitet), så kan han reglera lite själv om det nu är TS?

Hur länge ger man bakjäst? Ska jag smula sönder den, lösa upp den med socker så att det blir som en smet?

Jag ger mina bakjäst periodvis, ett halvt paket per häst.
Antingen lägger jag jästbiten ovanpå fodret eller så ger jag den direkt ur handen - hästarna gillar det.

Tycker det låter troligast att han får i sig jord i hagen, det kan bli riktigt farligt så jag hade flyttat till annan hage direkt.

Så lite socker som möjligt, det gör ju att moroten går bort. Själv föredrar jag Kraffts magprodukt, lätt att få tag på. På fullblodet sprutar vi i munnen, han äter inte uppblandat i maten. Ta också bort vitaminpreparat etc till magen är i lag igen.

Viktigt är att hästen får i sig fibrer. Vita prickar i ensilage är I N T E protein, det är jäst. Det indikterar att något kan ha gått fel i proceduren, hur mycket jäst är det? Stora kakor eller bara enstaka prickar?

Han får 11kg silage.

Vita plupparna set ut som små vita keso korn.
Det är inte hela kakor, utan är lite utspridda mellan stråna ungefär.
Vi har också hävdat att det inte är protin utan jäst svampar på ett stall möte, men från ledningen fick vi veta att vi hade fel :/
I våras fick fi silage från en annan bonde. de var mer eller mindre mögliga och jästa innan vi öppna dem. Både vitt,svart och grönt slajmigt möggel hitta vi.

Bra tips med att ta ett hygien prov, det ska jag ta itu med i morrn.
Ska bli intressant med resultatet, hoppas det går fort.

Vi har ju alltid lyckats han och jag att hamna i hagar som är illa dränerade. Vi har dåligt med hagar, kan se om gårsdkarlen kan sätta upp ngt provosoriskt mellan stallet och hans nuvarande hage. (grus).
Lär ju få avslag tyvärr.

Små vita korn som känns glatta vid beröring är jäst. Jäst är inte farligt, men indikerar att fodret inte är optimalt konserverat och att det kan förekomma icke synligt mögel i balarna. Är de vita prickarna "fluffiga" kan det vara mögel.

Som Lovisaeleonora sa, protein är det i alla fall inte.

Hur mycket väger hästen (ungefär), och vet du vilken ts-halt ensilaget har, d.v.s hur blött fodret är?

Jag tycker du ska fundera på att byta stall, det verkar inte som din häst kan stanna där han står nu.

11 kg a 62% TS (om det stämmer, känns det som det?) ger ju 6,82 kg TS, vilket täcker minimibehovet för 682 kg häst, ska man gå på rek behov så räcker det till ca 450 kg häst. Så frågan är ju om han kan vara en av de som behöver mer TS?

Men oavsett, ring vet imorgon bitti om han har samma diarre då. Och ge gärna halm som komplement till silaget just nu (skit i proteinkvoten en stund) om han vill äta det.

Är det en ponny eller stor häst du har?

Min häst (163) får 16 kg ensilage + 1 kg hö, ungefär samma tshalt som din och det tycker jag är i minsta laget :p
Många hästar som är lösa i magen får för lite ts, även om de får enligt "rekomendationen".

Kan du inte försöka köpa lite hö/halm från någon bonde i närheten?
Om du absolut inte kan ge mer ens. alltså.
Köp några balar i taget och förvara någonstans där det finns plats.
Vi fick göra så och ha vårt ute inlindade i pressening förra året, när vi hade toklågt ts i ensilaget. :p

Sen för övrigt så låter det ju inte som att varken ensilaget är av god kvalité eller att stallet är så super.
Vita prickar är inget "normalt". Nån liten fläck nångång kan man väl acceptera, men inte i varje, eller flera balar.

Han väger ungefär 450 kg, det är vad vet uppskatta det till och det är vad måttbandet säger.Han är en ponny korsning, men dock en häst til måttet räknat.

Vi har 12 kg silage vi får ge i vårt stall.
Så jag har 1 kg kvar om man säger så.
Men han är en av de minsta i stallet. De stora ger 12 kg till sina runt 500-550 kg hästar.

I morse gick jag en runda och syna de andra hästarnas boxar.
Alla är nog lite lösa, det var två av 6 som hade "bajs bollar",
resten hade "blaffor" och min som sprutlackerat boxen då.
Det var ju bara att ta spade och gräva bort skiten för den äcklar ju ner alla lager med spån och går rakt igenom. :(

Prata med vet idag. Men kände mig inte riktigt nöjd med svaret då jag fråga hur länge jag skulle avvakta "ja, det är ju många hästar som är jätte lösa under hela vintern så det är svårt att säga. Prova med hö och proviva blåbärssoppa ca 1 l/dag"

Eftersom flera hästar verkar vara lite halvkassa i magen så borde det ha med silaget att göra.

Jag har haft en "maghäst" i mitt stall som blev bättre när jag valde att helt byta till hö. Skulle tro att den hästen är i samma storlek som din och hon behövde 8-9 kg torrt hö för att magen skulle hålla sig i ordning.

Det som hjälpte henne när vi bytte från sommarhagarna till de geggiga vinterhagarna var loppfrö. Sedan vi gav henne det förra hösten så har magen varit helt ok. Ingen lös mage i år.

Om det är så pass många i ditt stall vars hästar är ostabila i magen så gå samman och gör ett test på hösilaget. Om inte annat för att utesluta.

Säger som de andra, under tiden nu så skippa allt kraftfoder.
Och försök att få tag på halm eller hö att erbjuda din häst, som komplement
till hösilaget. Och ge antingen bakjäst, krafft magtarm eller liknande.
Ge hö/halm i hagen oxå så att magen inte går tom och det äts jord, sand.

Lycka till!

/J.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka