ta av skorna?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag håller på att bli galen, det är tredje skon min häst tappar på bara några veckor.. :crazy:
Hon har aldirg haft några större problem med det förrut mer än kanske nån gång sådär..
Vet inte om det kan bero på att dom kanske springer runt o busar i snön.?!

För det började när snön kom... & bara de ggr som jag inte ridit :smirk: :p

Kan det vara ett alternativ att ta av skorna nån månad eller två..?

Jag är inte säker på om jag vill göra det heller, eftersom jag ska börja rida upp hennes kondition, och att ja nästan bara kan rida ute med henne = rätt mkt asfalts ridning (i skritt då..)

Vad tror ni är bäst..?
Jag vill ju inte vara tvungen att låta henne stå/gå mindre flera gånger bara för att hon tappar skor..
(det dröjer alltid några dagar innan hovslagaren kan komma)
Jag vill helst inte rida så mkt på henne eftersom det blir så himla ojämt för henne med sko+brodd+snösula på 3 fötter och barfota på en fot..

Plus att det blir så dyrt att behöva betala nya snösulor o broddar varje gång :p

Vad tycker ni..?
Kan man ta av skorna ett tag nu såhär i vintern?

Sv: ta av skorna?

Du har inte bytt hovslagare nyligen?

Tar du av skorna och det blir isigt kan du inte rida i alla fall, så jag tycker inte du ska ta av skorna.
Det räcker med en isfläck för att hästen ska dra omkull.
Och du slipper en häst som går och spänner sig för att den är rädd att halka, kan leda till onödiga spänningar/felbelastningar.

Gå en tappskokurs och lär dig slå på skon själv! Det är guld värt att kunna det.

Är det framskorna som ryker??
Ligger skon mycket utanför?

Ett alternativ är ju flapp/flärpskor. De trampar de inte gärna av, men däremot frestar de hårdare på sömmen, så du kan behöva sömma om.

Min häst tappade sina framskor hela tiden förut. Jag lät plocka av dem i slutet på sommaren i år. Hon funkar bra barfota. Jag har ett par Easy Boots till framhovarna när det är håårt eller halt ute...

Jag tyckte att det va bättre att rida lugnare utan skor, än att hon blev ståendes med tre skor många perioder...

Nej jag har haft samma hovslagare alltid..

& jag tyckte hon halkade mer på de fötterna hon hade skor på när ja va ute en sväng igår.. :p

Jag har gått tappskokurs (obligatoriskt på skolan), men eftersom skorna är försvunna så blir det ltie svårt att slå på dem igen..
Och jag kan inte rikta skorna ordentligt så nya är ju ingen valmöjlighet..

Hon har tappat två framskor o en baksko.. :p
(från tre olika fötter då..)

Vad sjutton är flärpskor? :P

Tjenixen!!

Kan e va så att broddarna kom i skorna när väl problemen började??
Å sen va de bus i hagen och så??
När man sätter i brodd i skorna och häsen vänder på en femöring i hagen är det sådana ursinniga krafter som sätts in att dom helt enkelt kan vrida av sömmarna och till följd av det tappskor.
Prova ta ur de 2 broddarna i fram och sätt i kortare brodd??

Om du spar de gamla skorna ifall de inte är allt för utslitna så kan du använda dem till att slå på ifall dom tappar. Jag brukar jämt spara skorna ifall dom fortfarande är så att dom skulle kunna användas.

Hur länge sen är det hästen skoddes???

Alla sulor och snösulor nöter mer på sömmarna så att det blir kortare skoperioder...

Och en del hästar kan ju lyckas med det mest otroliga när det är snö ute. Jag har en som visserligen inte trampat av sig skorna men hon har trampat sig själv hur många ggr som helst sista veckorna...

Förr om åren trampade denna häst av sig skor titt som tätt...

ja tycker tt du ska höra med din hovsagare om hantror att din häst klarar av att gå barfota, vilket ala häsatr inte gör...

annars kan du kanske just nu under vinterhalvåret byta skor oftare på din häst...

det bästa är att höra vad din hovslagare tycker...
om inget annat hjälper så ta av skona... det är just nu mjukt ute så den klarar säkert att ridas..

Lycka till!!

Vita_N_6520 skrev:
Hon har tappat två framskor o en baksko.. :p
(från tre olika fötter då..)

Vad sjutton är flärpskor? :P

Menar du flappskor?
I så fall är det en sula som man sätter i en halvsko på.
Bakre delen är enbart sula, medan halvskon sitter framtill.

Vad har du för skor ridskor eller travskor. Min har travskor då dom är lättare, annars tappar hon skorna då hon har mkt tunna hovväggar.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
694
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar