ta av o på boots.

D

Dezz

Hej!!

jag har ju en isis som har travaktig tölt.. han töltar bättre om man har boots på bak. då flyger han fram i tölt (o snabbt går det oxå) min fråga är om man kan ha dessa på hela ridturen eller om man måst ta av och på dem?? Kan han bli skadad och överansträngd om man har dem på för länge??

Jag vill ju inte att han ska bli halt men det är lite jobbigt att hoppa av och på hela tiden och mycket jobbigt när man vill rida ut i skogen.. på banan går det ju bra att lägga dem vid sidan och sätta på dem när man ska tölta men hur gör man i skogen???:confused:

har oxå fått tipset att sko honom med 10 bak och 8 fram så det ska jag göra på måndag...

Sv: ta av o på boots.

Hej!
Tycker det låter lite dumt att du ska hoppa upp och ner för ta av och sätta på bootsen, sen förstår jag inte riktigt varför du ska ha boots på han när du rider ut i skogen..:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ta av o på boots.

Jag har inte så mycket erfarenhet av boots på fyrgångare, då min är femgångare. Men på henne har jag inte på bootsen varje dag. Några gånger i veckan när det behövs. Då har jag dem på hela passet. Brukar inte rida ut med boots, om vi inte ska rida längs grusvägar och träna tölt/trav.
Om det är tunga boots kan i alla fall min häst tycka det blir lite jobbigt ibland (då tar jag av dem/byter till lättare), men har aldrig hört om en häst som blivit halt av boots.
Läste förresten i nån artikel nyss att travtaktiga hästar kan bli framtunga av boots bak och tycka det är lite jobbigt i början.
Prova olika vikter!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka