Sysselsättning?

C

chilipop

Hej!

Är det någon som har något förslag till sysselsättning (ngt att tugga på) isf halm?
Har tyvärr nyligen varit tvungen till att sätta min häst på torv pga dammigt halm och bronkit :(
Nu har hon snart gnagt sig igenom till grannen, och bara sätta antibite känns elakt (+ att hon bara byter ställe att gnaga på då :o )
Ger henne mer hö + morrötter men det är inte nog!

Snälla hjälp mig med förslag!:bow:

Sv: Sysselsättning?

Lick-it? Det finns många olika smaker, bla. äpple, morot, jordgubbe, mint, pepparkaka.. :D
Hade en sådan till min häst och han älskade att joxa med den så fort han hade tråkit. Om du inte vet hur en sådan ser ut så är det bara att googla på Lick-it så kommer det bilder och så borde du hitta återförsäljare.
Grejjen är den att den sitter fast innanför två plastplattor, så hästen kan inte bita i den och därmed käka upp hela på en gång.
Det enda minuset med dem är att alla hästar inte tycker de är intressanta. Min gjorde det iaf :laugh:

Tack för förslaget men jag har redan hängt upp en sådan (+ en klimatta ;) ). Hon fick i sig 2/3 av den på 1-2 dagar och sen har hon inte brytt sig om den... GLUPSK häst!
Har du något annat förslag? =)

Hade en sån där boll(kommer inte ihåg vad den heter men en sån med handtag) till min förra häst som han hade väldigt kul med, men nya pålle fattar inte vitsen med den...tuggar hellre halm, men en sån funkar på vissa hästar.
små grenar att gnaga på tycker även en del om.

Ok ska testa genar!
Tack!

Kom gärna med mer förslag! :)

Jollyboll heter bollarna med handtaget.
En annan grej kan ju vara att ta en större plastflaska, typ sån med 1½ l blandsaft i (fyrkantig med ett handtag på ena sidan) och så binder man upp den i boxen. Vill man avacera lite kan man klippa upp en del o lägga i typ hästgodis. Det skramlar när hästen fipplar med den och ofta tycker de att det är kul. Lite störande kanske, men hellre det än att hästen käkar upp boxen :D

Gå ut i skogen och leta reda på en fin gren och häng upp i boxen, skitbra att tugga på. Annars kan du hänga upp en gammal rotborste som han klan fippla med :D

Grenar är bra, sälg brukar de gilla. Själv hade jag valt att ha hästen ute så mycket som möjligt. Jag har haft hästar i uteboxar där de inte kunde gnaga, det borde vara ultimat för din.

utebox.jpg

Ursäkta trådkap, Men bilka underbara boxar :love:

Jo de är underbara, tyvärr får vanliga dödliga nöja sig med vanliga boxar:grin:
Tack för alla svar, ska testa dom alla på en gång!:p

Men eftersom jag bor i Skåne, mitt på fälten kan nog inte grenar bli en långvarig historia :(

Det finns inget annat som de kan bara vräka i sig, som halm, men inte är dammigt? (förutom bättre halm då oxå ;) )

Jag hade en sån där hundboll med två hål i som man kan pilla in pellets i. När de väl har lärt sig få ut pelletsen måste man klistra igen ena hålet bara, annars tar det slut direkt. Asp är jättebra att gnaga på, både nyttigt och gott. Vass kan man använda som grovfoder, men det är kanske lite svårt att få tag i såhär års?! Borde gå att torka på samma sätt som hö/halm, vet inte om det dammar? Löv kanske kan funka också, det finns det ju gott om nu och de borde inte damma.

Stor sockerbeta att tugga på.
Hade vi för länge sedan på ridskolan till uttråkad lektionshäst.

Hej! Tack för alla svar!

Provat med pinnar nu, blev grönt o fint i boxen av alla löv, iaf 10 min el så :rofl: Pinnarna tog lite längre tid... Kanske ½-1 h efter hon kom in så var de borta...

Tyvärr så e hon en ganska jobbig häst att hålla sysselsatt eftersom hon har lika lätt att gå upp som min feta ponny :angel:
Tyvärr är hon oxå en inne häst, så fort de andra går in el det börjar bli mörkt el hon bara e lite hungrig så börjar hon springa o springa o springa. Försökt vänja av henne i från det men har jätt upp efter 2½ år...:cry:

Alltså får det vara svår tuggad och energifattig mat hon bör ha...

Betor och löv kan jag nog hitta..., tack för tipset! Är det nån som gett sin häst kålrötter?

Hur gjorde du med hundleksaken? hade du den i boxen el hage? Upphängd eller på marken?

:bow:

Nu är ju inte tråden den nyaste men men..

Hur har det gått? Har du hunnit någon aktivering åt din häst? När jag läste tråden så beskrev det precis min häst. Så fort hans mat är slut så går han på box väggen... Men nu hoppas jag att vi har hittat botemedlet till de :)

Jag fick sambon till att sätta in en asp stock (typ) längst med väggen, längst in i boxen. Satte in den i lördags och han verkar uppskatta det mycke!

Så fort han kommer in så går han fram till stocken och tar sig en tugga innan han vänder sig om och börjar äta sin mat. Sen när man kommer in på mornarna så ser man bara en svart rumpa för då står han mot stocken och mumsar :d

Hittade detta om träätning

Då fodret har en struktur som kräver mindre tuggande, t.ex. vid utfodring med spätt eller pelleterat grovfoder eller vid stora givor kraftfoder och små givor grovfoder, ökar träätandet (Lewis, 1995). Enligt Frape (1998) är en ökad frekvens av träätning förknippat med lägre pH i blindtarmsinnehållet samt högre andel propionat i de flyktiga fettsyrorna.

En foderstat innehållande lite grovfoder och mycket kraftfoder ökar andelen propionat (Frape, 1998). Lewis (1995) föreslår att träätande kan inhiberas genom att sågspån blandas i kraftfodergivan, men påpekar även att det är mer praktiskt att istället öka andelen grovfoder och minska andelen
kraftfoder i foderstaten. Då hästen släpper det mesta av det sönderbitna träet är beteendet oftast ofarligt och framkallar inga problem med mag-tarmkanalen. Vid enstaka tillfällen kan stickor orsaka skada i munhålan,
eller framkalla inpackning i tarmen (Lewis, 1995).

Det finns dock indikationer på att träätning kan föregå krubbitning (Lewis, 1995), vilket gör det till ett beteende vars bakomliggande orsaker
bör åtgärdas. Att endast förhindra beteendet åtgärdar inte frustrationen.

/SLU

Så, kan du kanske öka grovfodergivan ännu mera, låta hästen vara ute mer ?

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 744
Senast: svea
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·
Däggdjur För någon vecka sedan kom grannen hem från polisen med en kanin, den var upphittad, inlämnad och alternativet var ett djurhem typ 30mil...
Svar
3
· Visningar
1 038
Senast: Yrja
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka