syntetläder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 297
U

Uddatyp

blir dom nånsin liksom mjuka..eller hur man ska säga..som läder?
för nu kan ja knappt korta eller länga utan att hänga i dom nästan :(
finns de nåt man kan göra för att dom ska bli lite liksom smidigare?

Sv: syntetläder

Har också syntetläder och har funderat mycket på det. Om jag ska korta/länga läder måste jag göra det innan jag sitter upp och då är det svårt att få rätt längd. Måste också nästan hänga i dom för att kunna korta dom från hästryggen.

Tips hitåt med andra ord! :bump:

De jag har använt har inte blivit mjukare alls, tyvärr. I och för sig har jag inte hållit ut särskilt länge innan jag tröttnat på dem. Använder nu läder-stigläder även på syntetsadeln.

Det är nog inte troligt att de 'mjuknar' med tiden. Haft mina i flera år och tröttnat till slut med att inte kunna korta/länga utan problem.

Jag tror inte att dom kommer att mjukna upp på samma sätt som läder gör, för syntetläder har ju en egenskap att dom inte ska töja sig som då läderstigläder gör.

Är det Thorowgoods läder du har?

De blir inte så mycket mjukare, jag använder inte mina längre... :angel:

okej..
blir de väldigt fula märken om man använder läder stigläder?
för om dom inte blir lättare o ändra måste ja nog byta :(..men vill ju inte ha märken o så på sadeln heller.

Det jag har fått veta i ridsportbutik som säljer syntetsadlar är att så länge man inte smörjer sina stigläder är det ingen fara. Syntetet tål inte fettet man smörjer med och eftersom syntet består av flera limmade skikt, så kan limmet luckras upp av "smörjfett". OM man smörjer lädren ska de torka ORDENTLIGT innan man använder dem igen.
Vi har haft läderstigläder i ett halvår på våran Wintec och det har inte blivit några märken alls.

Nej, mjuknar gör dom inte.
Jag har skaffat varianten med hakar. Funkar så att man ändrar längden med en hake som sätts i hål på lädret ner mot min fot. Lädret ligger alltså inte dubbelt som normalt utan enkelt, är fäst med en ögla i sadeln och jag behöver aldrig dra i stiglädren för att justera längden. Enkelt och väldigt smidigt. Webbers säljer dom och även Wintec tror jag. Finns säkert bilder på någon nätsida. Fördelen med synteten är ju just att det inte töjer sig och är enkelt att hålla rent.

Uddatyp skrev:
okej..
blir de väldigt fula märken om man använder läder stigläder?
för om dom inte blir lättare o ändra måste ja nog byta :(..men vill ju inte ha märken o så på sadeln heller.
Sonen har ridit i en syntetsadel i snart 3 år med läder-stigläder (konstigt namn;-) och jag kan då inte se några repor eller märken på sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: sweep
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Islaend
·
Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
390
Senast: Linda_A
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka