syns för lite protein på bajsets färg?

the_connemara

Trådstartare
En höbonde sa att om det är för lite protein i grovfodret så blir bajset ljusare/mer gulbrunt än mörkare/grönare. Tänkte inte mer på det då men sen vi började ge bara från storbal så har min häst (men inte den andra) väldigt mycket ljusare o gulare bajsar. Kan det hänga ihop som bonden sa? Aldrig funderat på det innan.

I övrigt inget som ändrats och enligt böndernas analyser ska grovfodret ha liknande värden och TS, jag samlar till ny analys men det tar nog två veckor innan jag fått ihop prover. Det nya har dock gått i ax helt och är ganska grov förstaskörd medan det tidigare var väldigt fint, andraskörd och hade uppåt 8 i kvot på både bondens o min analys.

Sv: syns för lite protein på bajsets färg?

Mig veterligt färgas avföringen efter maten man äter. Så äter hästen grönt gräs blir den grönare än när hästen äter torrt hö och/eller kraftfoder.

Fast gräset i hagen är slut sedan längre tillbaka. Skiftet kom lite väl precist vid grovfoderbyte för att jag ska gissa på något annat.

Annars håller jag med! Och jag tänker att det kanske ligger något i vad bonden sa, växande gräs har ju hög kvot.

Fast gräset i hagen är slut sedan längre tillbaka. Skiftet kom lite väl precist vid grovfoderbyte för att jag ska gissa på något annat.

Annars håller jag med! Och jag tänker att det kanske ligger något i vad bonden sa, växande gräs har ju hög kvot.
Men det är väl fullt naturligt att färgändringen kom samtidigt som foderbytet. Olika grovfoder innehåller olika mängd "färg" eller ämnen som kan ge färg.

Ett enkelt experiment är att äta en del rödbetor och sedan titta på det som kommer ut. Både 1 och 2 kommer att ha en helt annan färg ;)
Men det beror inte proteininnehållet i rödbetan utan på att den innehåller ett väldigt starkt färgämne.

I sådana fall har min häst aldrig tidigare ätit denna typen av grovfoderfärg :-D

Magstörningar ändrar också färgen på bajset, kan vara värt ha i minnet när det ändras vid ett balbyte/foderbyte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in...
Svar
7
· Visningar
1 503
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Dilemma..tips & råd önskas *LÅNGT* Jag kommer snart att få blödande agsår och bli gråhårig.. Jag har i flera år köpt hö från en och...
Svar
9
· Visningar
1 437
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25