Exotizc
Trådstartare
Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom sjukdomen kom mitt innan julledigheten så att alla prover inte kunde skickas iväg. Veterinären misstänkte att det var invärtes tumörer eftersom ponnyns blodvärde var dåligt. Eftersom det först misstänktes vara en bakterieinfektion fick ponnyn pencillin, men efter 3 dagars kur visade ponnyn ingen förbättring (trots att den åt och drack hela tiden). Ingen av de andra hästarna har heller blivit sjuka. Eftersom ponnyn var i så dåligt skick, inte visade någon förbättring och skulle fylla 21 nästa år valde vi därför att ta bort honom. Troligen hade han börjat bli dålig någon vecka innan han fick hög feber för då började han tömma hela sin vattenhink på natten vilket var dubbla mängden mot vad han brukade dricka, men eftersom han inte motionerades märkte vi inget förrän senare.
Är det någon som haft en en häst som insjuknat där det visade sig vara tumörer invärtes? Vilka symptom visade din häst då? Vi har googlat en del, men tycker mest det står om yttre tumörer.
Ponnyns symtom
- hög feber( låg på 38,6 som lägst med metacam, dagen då vi tog bort ponnyn låg den på 40,4 trots att det var 6h till nästa dos. Normaltemp var 36,5)
- hosta
- rinniga/kladdiga ögon
- supersnorig, riktigt grönt, tjockt snor.
- svullnader (ödem) under magen på båda sidor, breda som min arm från armhålan bak till skapet, svullna ben
- rosslig, snabb andning
- hög puls
- läpparna sprack
Är det någon som haft en en häst som insjuknat där det visade sig vara tumörer invärtes? Vilka symptom visade din häst då? Vi har googlat en del, men tycker mest det står om yttre tumörer.
Ponnyns symtom
- hög feber( låg på 38,6 som lägst med metacam, dagen då vi tog bort ponnyn låg den på 40,4 trots att det var 6h till nästa dos. Normaltemp var 36,5)
- hosta
- rinniga/kladdiga ögon
- supersnorig, riktigt grönt, tjockt snor.
- svullnader (ödem) under magen på båda sidor, breda som min arm från armhålan bak till skapet, svullna ben
- rosslig, snabb andning
- hög puls
- läpparna sprack