Symptom till Ringorm!

F

froggy

Hur ser man om en häst börjar få ringorm? Vad är dom första symptomen?

Sv: Symptom till Ringorm!

Runda svullnader som flagar sig och sen trillar bort..lämnar efter sig ett runt hål utan päls. skorvigt. Imaverol är jätte effektivt. Vet skriver ut.

Runda svullnader som flagar sig och sen trillar bort..lämnar efter sig ett runt hål utan päls. skorvigt. Imaverol är jätte effektivt. Vet skriver ut.

Är det var under dom där svullnaderna?
Går dom att pilla bort lätt?
Har hästen ont av dessa svullnader?

Förlåt att jag frågar, men har en häst med just dessa sumptom.
Men han ääälksar att jag pillar på dessa "bulor" som lätt trillar av, och det är liiite var under.
Hela rumpan är full.
blir en liten hårlås fläck efter att skorpan trillat bort (ca 1x1 cm).

Ringorm

- Vaccin mot ringorm finns, men jag har svårt att förstå varför man skall använda det, säger Jan Wilhelmsson. Det går nämligen bra att kontrollera ringorm med andra metoder om du skulle få in smitta i stallet.

Ringorm orsakas av mögelsvamp. Första symptomen är att håren reser sig, därefter bildas ovala eller runda hårlösa partier. Ringorm kliar normalt inte och inkubationstiden är ca 14 dagar. Yngre och nedsatta individer smittas hårdare och sjukdomen kan också smitta till människor.

Isolera smittade hästar och håll isär all utrustning. Behandla t ex med Imaverol, som är receptbelagt. Tvätta all utrustning, t ex med jodopax, och tvätta kläder, vojlockar, täcken m m i minst 60 grader.

Det finns ett vaccin mot ringorm, Insol. Det går att vaccinera både profylaktiskt, dvs i syfte att skydda friska hästar, men också under pågående infektion

http://www.hastfolk.se/2005-03/handbok-2005-03.htm

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
362
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Axevalla hästcentrum hålls isolerat till följd av att hästar visat symptom på smitta, men samtliga anmälningspliktiga smittor har gett...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka