Symptom på selenbrist?

Bonita4

Trådstartare
Vad är symptomen på selenbrist? Bör man alltid ge selentillskott om hästen endast går på bete och får lite betfor?

Sv: Symptom på selenbrist?

Nej, normalt behövs inget selentillskott när en häst går på bete. Bete är mycket e vitaminrikt och kan till viss del ersätta selenet. Någon fara för selenbrist på bete är knappast troligt.

Symptom om det gått långt kan vara muskelkramper eller att muskler bryts ned trots träning och bra foder i övrigt.

Nej, normalt behövs inget selentillskott när en häst går på bete. Bete är mycket e vitaminrikt och kan till viss del ersätta selenet. Någon fara för selenbrist på bete är knappast troligt.

Inga andra vitaminer kan ersätta selen, hur menar du?

Jodå. Selen och E-vitamin samverkar och kan till viss del ersätta varandra. Om man har hästen på ett bra bete i kanske 3 månader så är det inte sannolikt att hästen uppvisar selenbrist (om det inte funnits där tidigare på året).

Mvh

Tora

Ja det vet jag, men selenbristen är allmänt känd i svenska marker och har man inte säkerställt selenintaget tidigare så visst kan hästen få en brist även under betet. Selen och E-vitmin är antitoxidanter, dock är selen minst 1000 ggr mer aktiv än E.
Men jag tror inte att det märks först efter att hästen åter satts i träning igen, kroppen har ett visst behov av en depå innan en ev brist avtar.

Om hästen inte har ett långvarigt underskott av selen sen tidigare så räcker det E-vitaminet som finns i gräset för att kompensera för selenbristen. Gäller vid normalt - mycket bra bete. Har man ej tillräckligt med bete så är det en annan sak. En vanlig häst kräver väl i runda slängar ca 60 kg gräs/dag.

Sen är det ju inte fel att ge extra selen när hästen bara går på bete.

Källa Christina Plancks bok Hästens utfodring (med reservation för eventuella ändringar i rekommendationerna i senare tryck, min är från 2004 tror jag)

Mvh

Tora

Jag kan inte exakt förklara varför men om ett dräktigt sto inte får selentillskott så kan fölet dö i en muskelsjukdom. Har själv sett det i min närhet någon gång på sjuttiotalet.

det där hände för några år sedan hos en mkt. stor, känd uppfödare här runt, det va bra många föl som strök med. numera får alla stona där extra selen.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III