Switch vs ByoFly

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sln
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 315
S

sln

Jag har hört att Byofly ska vara bättre och mindre giftigt än switch nån som har erfaranhet av detta?
Och vart kan man köpa det? Har provat att googla men det dyker inte upp något alls.

Sv: Switch vs ByoFly

Biofly =)

Det är ett medel för kossor, dvs det är samma sak som med Flusa, det är inte menat för/framtaget för häst. Flusa använder många utan problem, men mer än en har fått otäcka effekter med.

Vad för otäcka effekter?
Nyfiken bara.

Använder själv Flusa då det är mkt bättre än Switch, Switch fungerar inte här, mot annat än pälsätare och vanliga småflygfän. Blodsugare/broms/knott whatever funkar ej.

Har aldrig haft några negativa effekter.

Kraftiga allergiska reaktioner, även på hästar som tålt Switch bra. Samt att några fått oväntade 'korsreaktioner'. Hästen har tålt Flusabehandlingen, sen har man sprayat på samma gamla vanliga flugmedel man alltid använt, och hästen har reagerat på blandningen.

De flesta jag vet om har det fungerat utan problem på, men de där som 'gått snett' har gjort att jag inte törs prova på mina. Trots att jag haft lust.. Switch fungerar BARA på fästing här, inte mot ett dugg annat.

Det känns som om jag skulle vilja ha ett medel som skydder både mot fästingar och jobbiga flygfän som i princip käkar upp hästen....

Är det Flusa jag helst ska gå på då med tanke på att det var liknande Biofly?
Han har inte fått nått medel på sig i år så det borde inte finnas något medel kvar på honom...

Finns det något sådant medel som funkar?
Eller finns det bara medel mot fästingar?

Det känns som om jag skulle vilja ha ett medel som skydder både mot fästingar och jobbiga flygfän som i princip käkar upp hästen....

Är det Flusa jag helst ska gå på då med tanke på att det var liknande Biofly?
Han har inte fått nått medel på sig i år så det borde inte finnas något medel kvar på honom...

Alltså grejen är ju att det som fungerar för en häst inte fungerar för en annan. T ex Switch ska ju hjälpa mot fästingar, knott och mygg. På vissa hästar gör det det, på andra inte.

Samma sak med Flusa osv. Flusa är inte ett dugg miljövänligare än t ex Switch dock.

Sen har du Ultrashield, som är för häst, en spray. Till största delen samma verksamma substans som Switch, men med 2 ingredienser till. För vissa hästar hjälper det HELT, inga insekter, inga fästingar.

För mina hjälper det lika bra som Switch mot fästingar, och 'ungefär som alla andra medel' mot flygfän. Dvs inte helt men bättre än enkom switch t ex.

Så jag använder ultrashield, och 'toppar' med ett annat flugmedel för den dagliga sprayningen.

Hej

Så jag använder ultrashield, och 'toppar' med ett annat flugmedel för den dagliga sprayningen.

Vad menar du med det ? :) vi provade ultrashield förra sommaren och blev riktigt nöjd, men kan man "toppa" med ngt annat ? vad använder du/ni andra då ? HAr ett varmblod som är väldigt utsatt och vill hitta ngt som fungerar så bra som det bara går :)

Tacksam för all hjälp och tipps som vi kan få :bow:

Ha det gott

Jag sprayar med ultrashield, men sen ska man ju bara behöva 'fylla på' det var fjortonde dag om man ska tro flaskan. Det fungerar inte fullt ut mot insekter ens ett dygn i sträck här. Men jag är lite nojig att om jag dränker dem i US varje dag så blir det alldeles för mycket permetrin. Pga det, och att US faktiskt är rätt dyrt, och inte har bättre effekt mot just insekter än det mesta annat jag provat, så 'varje dag-sprayar' jag med annat medel.

Det jag menade med toppa, att i grunden är det US (och då slipper jag fästingarna), men jag måste ju varje dag spraya på nytt medel på utsatta delar (skap, mellan frambenen etc), och den dagliga gör jag med annat medel.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 917
Senast: Mint
·
Tjatter Ska ju en tur till USA och sällskapet jag åker med har en massa mediciner och verkar inte ta på allvar riktigt de här med att fixa rätt... 2
Svar
21
· Visningar
1 847
Senast: sthu
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den... 2
Svar
20
· Visningar
1 374
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka