Switch på föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lisjoh
  • Startdatum Startdatum
L

lisjoh

Hur gammal bör fölet vara när man switchar den för första gången? Fölet är snart 3 v gammal och det dräller av fästingar här, har redan plockat en på den lille! Några erfarenheter/rekommendationer?

Hej
Bor ni i ett område som har smittade fästingar? Det är bara vissa områden som är speciellt utsatta. Jag har min häst i ett sådant (hon fick dessutom elichia(?) ifjol ohc det var inte kul) så de föl som gick i hennes hage fick också switch. Men nu bor vi också i ett alldeles rödmarkerat område på fästingkaran. Jag vet inte om fölet klarar sig bättre när det diar. Kanske du ska kolla med vet? Men i vårt röda område så chansar vi inte utan fölen får switch.

kotte

Halland! Det säger väl allt, Borrelia, Erlischia och nu varnar de för TBE också!

Om du switchar mamman bör fölet få i sig en lagom dos via mjölken. Kan kanske räcka tills det blivit äldre?!

Switch är godkänt för behandling av föl, och fölet får inte i sig några märkbara mängder via mjölken.

Jag skulle dock försöka vänta så länge det går innan jag switchar, minns inte på rak arm hur gammal min fölis var *kollar* Född 14 april 03, Switchades med liten dos Switch för att se om hon tålde det 10 maj och fick full dos några dagar senare. Så en månad var hon.

Vi har VÄLDIGT högt insektstryck här så det var inte mkt att orda om.
Kollade upp noga med både tillverkaren och vet att det var OK på föl och det var/är det.

vilka områden då???

jag bor mellan arlanda o gottröra, norr om sthlm...är jag i riskzonen??? Trots att man switchar de sitter fästingarna där... Och de är j*ligt många!!!

Ingen av våra hästar har haft det men mycket fästingar har vi. :(

Vet inte hur bra Switch tar fästingar - antagligen bättre än inget alls.

Switch är godkänt mot fästingar, så jag antar att det funkar bra! Annars hade det inte fått det godkännandet.

En god vän sätter även en droppe Switch på katterna och det fungerar jättebra! Där de bor har de ganska mycket fästingar i skogspartierna av beteshagarna.

Jag har Switch på både sto och föl och har ändå plockat fyra fästingar på fölet, ingen på stoet hittills...

Jag vet också att det är godkänt mot fästingar men tycker inte att det tar det bra. Jag har också plockat flera fästingar redan trots att de är behandlade med Switch. :smirk:

Jag har bara haft bra erfarenheter av Switch själv. Likaså våra goda vänner som verkligen bor med fästingarna inpå! Och de tar dessutom mindre dos än den som står på flaskan... ;)

Du tror inte det kan vara så att shettisar (om det nu är dem det handlar om?) har för tjock päls och att medlet inte kommer ända ner på skinnet?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 001
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hejhej! För 6 dagar sedan fick våran lilla birma sin kull och det blev bara en unge, lilla Gimli. Första kullen var det 4 ungar i så vi...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka