switch och pälslöss!!??

sommarvind

Trådstartare
Min ardennerkille på 11 månader har fått någon form av ohyra särskilt under manen men även på ett mindre område kring revbenen. Det är ojämnt avhuggna hårstrån och han kliar sig frenetiskt.

Han har mycket av en blandning av bäbispäls oc vinterpäls så jag utgår ifrån att det är pälslöss.

Hursomhaver så har jag tänkt att behandla honom med switch pour on. Då undrar jag om det är den man kan köpa på H**ks?

Det står att den är mot insekter och fästingar? Men det är ändå den man brukar använda eller? Tänkte så att det inte är någon specialawitch som bara veterinären skriver ut.

Han ska kastreras i slutet av april och jag undrar om switchen är dum att använda i kombination? De verkar ju vara relativt starkt det är därför som jag frågar.

Sv: switch och pälslöss!!??

Utifrån din beskrivning låter det som om han har fått pälsätare. Det är den vanlign switchen man använder men kolla så du får nort skiten. Vi hade en vanvårdad häst som kom tills tallet där vi tillsut fick klippa hästen för att kunna komma åt lössen trots upprepad behandling.
Angeånde kastration så borde det inte påverka men jag vet inte säkert. för mig känns det som om löss som sätter ner allmäntillståndet skulle vara ett större problem.

Jag har switchat i många år och aldrig märkt nåt på allmäntillståndet.

okej, ja skall köpa switch idag. Men hanr har även ojämn behåring även i ansiktet och där kan man väll inte applicera switch.. Kan dom ha pälsätare även i ansiktet?

Inget i ansiktet på hästen! Över rygg och i manen. Självklart kan de få löss/pälsätare i ansiktet. De har ju päls där med! Alternativt kan du behöva raka hästen för att få bort ohyran om han har mycket päls. Finns även ohyre schampo.

Det kan inte bara vara fällningen av bäbispälsen och vinterpälsen som gör att han ser "luggsliten" ut? Det kan ju också klia.

Pälsätare sitter gärna under manen, ja, men de äter ganska kalt - iaf blev det inga "ojämnt avhuggna hårstrån" på vår pålle som hade pälsätare utan mer som områden med vääldigt kort päls. Det skulle ju kunna vara någon annan sorts ohyra också, men oavsett så lär switch ta dem :grin: Man applicerar i mankam, längs ryggen (du ska ju inte ha någon sadel) och svansen. Sedan tas det upp av fettet i kroppen på något sätt och sprider sig självt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka