Sweet ironbett, vad är det för material?

kopparberg

Trådstartare
Köpte ett sådant till min häst för ett par veckor sedan, och det fungerar bra att rida med det!
Men vad är det för material egentligen? Och är det tillåtet att tävla dressyr med?
Och har jag missat något med "skötseln" av bettet, för jag tycker det börjar rosta litegrann?

Sv: Sweet ironbett, vad är det för material?

Mitt rostade fort, vet inte om det kanske var för att jag köpte ett lite billigare kanske

Mitt rostade oxå.

Det är ju ett järn bett och inte rostfritt stål. Så kanske inte så konstigt att det gör det.

Det ska rosta, det är järn och inte rostfritt stål.

Du bör få tävla dressyr på det för det står väl bara i TR om jag inte minns fel, att bettet ska vara i metall.

Varför "ska" rosta??
nyfiken

Googlade lite och hittade de här :

»sweet iron». Det är ett mörkare och hårdare material som har en tendens att rosta. Rosten har en positiv effekt på hästens salivutsöndring och anses också av många ha en sötaktig smak som hästar uppskattar. I stålbetten lägger man ofta inslag av koppar för att ytterligare stimulera hästens saliv. Saliven är viktig för att få så lite friktion som möjligt mellan bettet och hästens mun.

Det var intressant! Då har jag lärt mig något nytt idag! :laugh:
Jag köpte bettet bara för att det var billigt, rätt tjocklek och jag behövde ett 2-delat bett.

Vill jag ha mitt sweet iron bett fint, så skrubbar jag bort det värsta, sen oljar jag in det med rapsolja. Men "till vardags" så ser det sätt rostigt ut.

Rapsolja? Det ska jag komma ihåg om jag vill snygga upp bettet, tack för tipset! :laugh:

Haha, jag som inte använt mitt sweet iron sen i våras för det var så rostigt... trodde att det var dålig kvalite på det jag köpt, funderade på att slänga det! Men nu ska det användas igen!

Ni ska absolut använda det trots att det rostar! Min häst älskar sitt, funkar 100% bättre på det än alla andra. Har ett tre-delat med koppa mitten del:laugh:

OM ni vill hålla det från att rosta allt för snabbt så torka det riktigt tortt (jag fönar mitt :angel:) efter ni sköljt av det. Sen är dem ju rätt billiga så rostar det för mycket bytar jag ut mitt :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka