Svullnar vid skapet=/

T

Tola

Min häst far mycket illa utav de ittriga bromsarna som kommer nu, de biter honom vid skapet och han svullnar jättemycket.
Vet inte riktigt vad jag ska göra, vill inte spruta på några starka medel pga känsligheten.
Någon som har nån ide på vad man kan använda eller göra?

Sv: Svullnar vid skapet=/

Jag smörjer på hydrocortisonsalva. Lindrar klådan och tar ner svullnaden .

Hmm, finns ju diverse "snällare" medel som ska verka avskräckande på flygfän, men hur bra de funkar törs jag inte svarapå. 4S-salvan ska väl kunna hjälpa lite, till exempel? Annars brukar försäljarna vara bra på att rekommendera :laugh:

Har själv köpt Switch spray för första gången, men det kanske är starkare än du tänkt dig?

Prova att använda jodopax men mycket mild, Jag använder sprayflaska hjälper bra mot klåda i man och svans.Och mot broms

Jag tycker Idomin funkar bra. Inte mot svullnaden kanske men den mjukar upp huden, läker småsår och tar bort krustor (mjukar upp så man kan pilla bort dem) + att den luktar lite citrus, samt är kletig och huden blir fet så insekterna kommer inte åt.
Tål man lite klet så tycker jag Idomin funkar perfa.

Det har jag på och runt mitt stos ljuver där de annars äter upp riktiga sår.

Hmm, finns ju diverse "snällare" medel som ska verka avskräckande på flygfän, men hur bra de funkar törs jag inte svarapå. 4S-salvan ska väl kunna hjälpa lite, till exempel? Annars brukar försäljarna vara bra på att rekommendera :laugh:

Har själv köpt Switch spray för första gången, men det kanske är starkare än du tänkt dig?

Ja switch är mycket starkare än jag tänkt mig!... smörjer nu med AVS14 tror jag att det heter och det ska vara väldigt milt, känns som om det svalkar lite, kanske kan vara bra för att få ner svullnaden.

Min häst hade samma problem. Jag kontaktade veterinären som rekomenderade att jag smörjde med hydrocortisonsalva. Numera är jag jätte noga med att smörja hela skapet med Nylanders Hästkräm dagligen och det har fungerat fin fint för mig - inga problem här inte!

Min häst hade samma problem. Jag kontaktade veterinären som rekomenderade att jag smörjde med hydrocortisonsalva. Numera är jag jätte noga med att smörja hela skapet med Nylanders Hästkräm dagligen och det har fungerat fin fint för mig - inga problem här inte!

Tack för tipset!
Jag har aldrig använt nylanders hästkräm innan, men vet du hur det reagerar om det sitter på i strålande solsken?... vill ju inte att det ska bli brännskador på honom=(...

Min häst far mycket illa utav de ittriga bromsarna som kommer nu, de biter honom vid skapet och han svullnar jättemycket.
Vet inte riktigt vad jag ska göra, vill inte spruta på några starka medel pga känsligheten.

Jag trodde jag visste allt om flugmedel innan jag i vecka träffade en hästägare som med spray flaska sprayade på äppelcidervinäger!!!!

Helt sjukt lät det men för mig men det funkade skitbra.

Jag trodde jag visste allt om flugmedel innan jag i vecka träffade en hästägare som med spray flaska sprayade på äppelcidervinäger!!!!

Helt sjukt lät det men för mig men det funkade skitbra.

äppelcidervinäger på skapet?...

Jag gör egen insektsspray till de som är lite känsligare. Matolja, vitlök som får dra i oljan och en eterisk olja som heter patchouli. Häller på sprayflaska så blir det enkelt att spraya på även i skapet.

Jag gör egen insektsspray till de som är lite känsligare. Matolja, vitlök som får dra i oljan och en eterisk olja som heter patchouli. Häller på sprayflaska så blir det enkelt att spraya på även i skapet.

Okej, det låter som om de e värt att pröva.
Har du lite mer info om exakt hur mycket?... och vart får man tag på patchouli?

Jag gör såhär:
skiva 3-4 klyftor vitlök och låt det dra i en liter olja (tex rapsolja) i ett par dagar. Häll i 5-10 ml patchouli. Klart. :) Jag ska prova lite citronella eller citrongräs i också, nästa gång jag köper olja.

Jag brukar beställa eteriska oljor från www.sannanature.com, men det finns säkert massa andra ställen också. Hälsokostaffären där jag bor har tex ett litet urval.

Okej, men hur funkar det med solen, blir det inte hett?... Eller har du täcke på som skyddar?

Om han inte ligger med magen i vädret så brukar skapet för det mesta vara i skuggan. Täcket skyddar inte skapet så där får man smörja med det man har, jag har Renons eller beckoljeblandning.
Täcket täcker resten av kroppen mot solen och div bitande insekter.

Du smörjer skapet och framför det med skillingaryds hästsalva, och sedan har du inga problem mer.
Jag använder det på mina unghingstar samt ston, och den är absolut perfekt.
Mjukar upp, och inga knott, mygg eller andra stora flygfän vill vara där.
:angel::angel:

min valacks skap såg ut som en vattenmelon för några veckor sedan.
det viktigaste är att du VET att han kan skafta ut och kissa! annars måste du bums åka till klinik så de kan sätta in en kateter, dom kan bli JÄTTE dåliga annars.
eftersom min kunde kissa så kom distriktarn ut och tipsade om en salva som skulle hjälpa till att ta ner svullnaden. minns tyvärr inte vad den heter men den var inte receptbelagd så ring och rådfråga din vet.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
374
Senast: Corax
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 002
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka