Svullnader på bete - stora trumman/ta det lugnt?

phie

Trådstartare
I tisdags noterade jag att min häst hade fått en redig svullnad på hö. bak från kotan upp till hasen. Svullnaden var förlagd till utsidan av benet, och hästen var varken varm eller halt och hade inte något sår som kunde avslöja orsak till svullnad.

I onsdags ringde jag veterinär som rådde mig att hålla koll på svullnaden (som då hade gått ner markant), och att vidta åtgärder om det inte var bra efter helgen.

Igår (lördags) var jag ut och kikade till pålle ganska sent på kvällen. Han har inte varit svullen över kota/skena på flera dagar, men han är fortfarande tjockare än normalt på hasen, liksom vid sidan av hasspetsen. Om jag jämför höger respektive vänster sida syns det att han är något tjockare. Ingen värme, ingen hälta.

Hur pass panisk ska man bli över svullnader som de åsamkar sig på betet, speciellt av ovanstående art? Har redan målat upp scenarion med klinik och röntgen och allt därtill till veckan :crazy:

Sv: Svullnader på bete - stora trumman/ta det lugnt?

Jag vet inte om jag förstår frågan riktigt, det är väl ingen skillnad om de går på bete, går i vinterhage eller står på box, i hur man bedömer/hanterar en svullnad?

Dock så rent generellt, en svullnad som gått ner som den borde men där det kvarstår lite, ingen hälta osv, den skulle jag ge iaf en vecka. Det kan ta mkt lång tid innan svullnader går ner helt. Om inte även hasen blir rent på ett par veckor skulle jag - som är nojig & petig - vilja ha det röntgat för säkerhets skull.

Men skulle inte panika, och röntgen till veckan skulle jag inte köra om inte hästen är halt/öm, det blir värre eller du för den delen känner att du inte kan sova på nätterna förrän du vet vad det är.

Sv: Svullnader på bete - stora trumman/ta det lugnt?

Tack för svaret!

Självklart ska man inte se på dem olika (det gör inte jag), men veterinären tyckte att man inte behöver stressa upp sig så mycket över svullnader som gått ner något när hästen är på bete. De slår i sig till höger och vänster, ansåg hon. Inte exakta ordalag, men andemeningen löd så i vilket fall, därav luddig frågeställning. Förförståelse hos mig bara :)

Jag vill ju inte göra som vanligt i ridningen i och med detta, och hästen har helt sonika fått stå i en vecka nu på grund av det även om han inte visar obehag. Ska redogöra med veterinären till veckan om hon tycker att det är värt att kollas upp mer ingående eller om det är "lugnt", men hönsmammig som man är är det ju sällan det - oavsett allvarlighetsgrad :crazy:

Liknande trådar

Trav Var ute med fyraåringen igår. Körde en långsamtur på omkring 8 km. Efter drygt halva vägen började hon gå orent fram. Detta upphörde...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: jany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?