K

Kerplunk

Min häst fick för snart 2 veckor sedan en spark på utsidan av hasen.
Såret är ganska stort och har varat mycket. Första dagarna var det jättesvullet men nu har det gått ner en hel del.
Brukar svullnaden sitta kvar tills såret är läkt?
Hon har inte vart halt eller mått dåligt på nåt annat sätt.

Jag sköljer med koksaltlösning och tvättar runt om med jodopax varje dag. Låter det vara öppet eftersom hasen är svår att sätta bandage på.
Kan jag göra nåt annat för att påskynda läkningen?

Sv: Svullnad!

Ingen som vet? Eller är alla här lika kassa på sårvård som jag? ;)

Jag är kanske inte rätt person att svara. Jag är anti jodopax för jag sett en del negativa följder. JAG skulle bara tvätta med koksalt eller rent ljummet vatten om det inte är alltför varigt och fult. Om det börjar torka skulle jag inte göra nåt mer.
Har du inte kontaktat veterinär? Jag skulle inte våga låta bli det när det är så nära hasen.

Okej, tack! Ska skippa jodopaxen. Tvättar först med vatten så jag får bort allt torkat var.

Nej, jag tror inte vet. behövs till detta sår. Då hade jag fått ringa vet ungefär varje vecka.
Men självklart, blir det inte bättre så är det ju bara att ringa vet.!

Är det så det inte behöver veterinärvård så skulle jag hålla rent med koksaltlösning och försöka spruta in streptocillin i såret.. låter som den skulle behöva det..
Jodopax försenar läkningen ganska kraftigt..

Hehe, nu såg jag du hade uppdaterat.. men aja ;)

Du skriver att såret är ganska stort.. Du tror inte att det behövs sys?
Jag brukar försöka klämma ut ev var, det minskar risken för inflammation. Jag hade inte heller tvättat med jodopax, kanske första dagarna, men sedan hade jag gått över till koksaltlösning som är "snällare".

Jag tror det är i princip omöjligt att sy. Inte för att jag är nåt proffs på sånt, men det finns liksom inga kanter att "dra ihop".

Idag såg det iallafall mycket bättre ut! Varar inte alls lika mycket, och det verkar dra ihop sig.
Svullnaden då? Kan det vara så att den sitter kvar ett tag? Är alltså ingen jättesvullnad utan bara lite.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 421
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?