Svullnad runt stygn efter ledspolning?

Gamer_Grill

Trådstartare
Hur bör man tänka om en häst som spolats i leden för fyra dagar sedan för infektion, då med gott resultat, nu är halt och svullen runt operationsstygnen men ej runt själva leden? Är det bara att förbereda sig på det värsta när kliniken själva säger att de vill behålla hästen längre än tänkt eftersom svullnad är en varningsklocka och inte normalt? Hästen har ingen feber.

Jag har aldrig haft skador på en häst tidigare och vet ingenting om sådant här. Ett par andra jag talat med har sagt att de fått åka hem trots att deras hästar varit lite tjocka vid stygnen, då det ansetts vara normalt så länge det gått över kort därpå. Men på "min" klinik låter det som om det är ett direkt symtom på att infektionen i leden kan kvarstå? Är så sjukt orolig och rädd och gladde mig åt att få hem hästen imorgon, men nu blir det ju inte så.

Hur bör man tänka om en häst som spolats i leden för fyra dagar sedan för infektion, då med gott resultat, nu är halt och svullen runt operationsstygnen men ej runt själva leden? Är det bara att förbereda sig på det värsta när kliniken själva säger att de vill behålla hästen längre än tänkt eftersom svullnad är en varningsklocka och inte normalt? Hästen har ingen feber.

Jag har aldrig haft skador på en häst tidigare och vet ingenting om sådant här. Ett par andra jag talat med har sagt att de fått åka hem trots att hästen varit lite svullen vid stygnen, då det ansetts vara normalt, men på "min" klinik låter det som om det är ett direkt symtom på att infektionen i leden kan kvarstå? Är så sjukt orolig och rädd och gladde mig åt att få hem hästen imorgon, men nu blir det ju inte så.
Det är alltid känsligt när dom varit inne i leden så, min häst stod på kliniken 4 dagar efter medicineringen var färdig för att vara säker på att ingen infektion kom. Fick hem honom först efter 2 veckor. Vad jag förstod det som så kan det gå åt båda håll och det är svårt att veta säkert. Hellre ha hästen på kliniken för säkerhetsskull än att ha den hemma och den blir dålig.

Min stod på klinik i 7 dygn vid spolad led efter sparkskada. Det var utan komplikationer men leden behandlades lokalt med antibiotika under denhär tiden.
Vad säger veterinären? Hur länge ska dom avvakta och vad blir åtgärden om svullnaden inte går ner?

Det sades inte så mycket mer än att det var en varningsklocka och att de därför ville behålla hästen, eftersom de ansåg att svullnaden borde gå ner av sig självt. Vet inte vilka åtgärder de annars skulle ta till.

Det är väl rimligt att vilja hålla hästen i en miljö där man håller en hög hygienisk standard och kan ta alla prover samt sätta in stark antibiotika med kort varsel. Särskilt när det är helg på gång. Men surt för hästägaren med extra klinikdygn, förstås.

Beror på. Har du nära till klinik och god koll på hästen kan du säkert välja att plocka hem den. Är det problem i leden blir hästen rätt snabbt akut dålig.

Tycker frågan är befogad utifrån olika omständigheter.
Många kliniker behåller hästarna ”ifallatt” med div motiveringar och det kostar därefter.

Min svullnade efter ledspolning och slutade tyvärr med att han fick tas bort pga infektionen. Hade inte vågat riskera att ta hem :(

Skärmavbild 2018-12-13 kl. 23.16.03.webp

Skillnaderna på lederna, första bilden är den skadade.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 060
Senast: lil-sis
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 603
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar