Svullnad på benet

Pontevecchio

Trådstartare
Idag när min häst kom in från hagen hade hon lyckats smälla till sig själv på insidan av ena frambenet. Ganska högt upp mot knät.

Det hade blivit en hård svullnad som var varm och öm. Hon visade hälta. Dock är damen extremt känslig och tex blockhalt av tappsko.

Vi kylde benet och då gick svullnaden ner och blev mjukare.

Stallkompisarna gissade på en smäll och ett överben.

Vad tror ni?

Tror snarare att hon har fått en galla eller något annat... inte ett överben eftersom du beskriver att den blev mjuk...

men jag är inte säker...någpn annan kanske vet bättre..

Du kan ju alltid ringa veterinären och fråga vad h*n tror att det kan vara... kostar inte att ringa och fråga!!! :)

Kan vara en fraktur på griffelbenet, ifall en hård liten svullnad förblir, men om den mjukats upp så kan det vara en sparkskada eller helt enkelt ett sår i trakten som dränerat sig själv i omkringliggande vävnad.

Ofta så kan hästarna bli mer ömma och halta just pga trycket de känner från själva svullnaden, så kämpa med att få bort svullnaden (spola kallt vatten, arnikaliniment, kyllera, jodopax, skrittpromenader, stallbandage lindat nerifrån och upp osv)

Blir det ingen ändring snart, och du är osäker på vad den har, så ring vet.

Det är min skräck :crazy:

Ska pyssla allt jag har med damen.
Men motion i form av hage och promenader kan vara bra alltså?

Min häst råkade ju ut för det för ett par år sedan, det var en flisa som lossnade. Haltade i 2 dagar, ömmade i två veckor, skrittade henne minst en kvart, 2 ggr om dagen, och sen var det bra.

Påtvingad motion i form av promenader är väldigt bra för svullna ben. Om hästen står i hagen och har ont så rör den sig så lite som möjligt, och då får svullnaden ingen chans att "försvinna" med blodet när blodcirkulationen sätts igång. Boxvila är ännu värre ur denna synpunkt.

Å andra sidan så kan man inte kräva av en häst som har så pass ont att den är Halt, att promenera. Om den bara ömmar och markerar lätt är väl en sak, men hälta, en helt annan.

Kan faktiskt inte ge dig ett konkret råd vad du ska göra med din dam, eftersom ni inte är säkra på vad det är som har hänt inuti benet.
Är det ett vanligt överben så går det över av sig självt, är det ett sår eller lätt sparkskada så försvinner det också snabbt, men är det fraktur eller flisa så måste man behandla detta annorlunda, beroende på hur det ser ut. Bäst är väl att ringa en veterinär och rådgöra per telefon, och om han anser det nödvändigt, att komma ut och titta.

Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 358
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har haft hästen i ca ett år och hon har alltid haft mjuka gallor i bakbenen, dessa har hon ”alltid haft”. Senaste tiden har hon...
Svar
5
· Visningar
830
Senast: Grazing
·
Hästvård Insektsjäklarna har nu flera ggr lyckats bita ena kusen precis framför magplattan på insektstäcket, och det blir då där sadelgjorden...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Badtz Maru
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 296
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross