svullna kotor på varmblod

T

Tinderpunk

provred en liten varmblodsflicka häromdagen. :cry:
anledningen till att jag inte tar henne under armen med mig hem är en lätt "degighet" bak på kotleden och och bakom senan som är strax framför karleden.

Kotledsinflammation?
(kan jag ingenting om, berätta gärna)

Hästen rids två gånger i månaden, gallop och hoppning hört rykten på 1,50, sadeln är ojämt stoppad, öm i ryggen. lägger sig på tygeln och vill dra i gallopen.

Jag vill inte ha hem en häst och behöva skicka av den, däremot är jag öppen för att ge den en ärlig chans.

låter mer som en svullnad i kotsenskidan, kotledens utpåsning ligger ovanför leden, framför gaffelbandets förgreningar, som är den sena som ligger närmast skenbenet.
Kotsenskidan ligger istället bakom gaffelbandet och omringar båda böjsenorna där de passerar kotleden.

Svullnad i kotsenskidan kan komma av en ev skada i antingen själva senskidan eller någon av senorna, eller av överansträngning, vrickning, kan oxå vara symptom av en gammal skada, men man kan ju bli lite misstänksam med tanke på hur hästen nu har blivit riden.

Låt en veterinär se på hästen för att ge en klar prognos, även om hästen kanske inte är dyr så kan den ju bli väldigt dyr i drift (vet. kostnader) och det är rätt dumt att köpa sig problem, dom brukar man kunna få tillräckligt av ändå.

precis problem vill man inte hellst ha för många...

Jag ska rida hästen en gång till sen får jag sen om jag vill "ha" hästen.

Kan det vara bra att ta ut en equiterapeut i samma veva?

Det är alltid bra att söka råd av kunnigt folk,
Instinktivt skulle jag i detta fall föreslå en duktig hästveterinär framför en equiterapeut, men det finns säkert väldigt duktiga personer inom båda kategorier, så det beror mest på vem du själv har mest förtroende för.

En veterinär har nog dock mer erfarenhet av den typen av skador, bäst är förstås att ta hästen till klinik och få den ordentligt undersökt, det är givetvis en större utgift, men kan defenitivt löna sig på sikt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka