Svullna hängande "bröst"muskler?

Synvillan

Trådstartare
Jag är hästvakt sedan igår och när jag skulle titta till den igår såg jag att den är väldigt svullen mellan frambenen, musklernas motsvarighet på människa är bröstmusklerna, de är hårda svullna och lite hängiga.
Har aldrig sett ngt liknande innan. Träffade hästen 2 dagar tidigare och noterade inte att detta fanns då. Kan dock inte med säkerhet säga att det inte fanns.

Har någon en förklaring? Kan det vara fett? Han är ganska trind om man så säger men kan en häst lägga på sig fett där?
Kan det vara lymfor som svullnat? Funderar på ödem av sparkar men båda musklerna? Och ingen som vågar smälla på den enligt stallägaren.
Bett? Hittar inget sår/spår.

Känner någon igen och kan ge mig råd? Vill inte oroa hästägaren i onödan men tar så klart ut veterinär om det inte lägger sig.

Sv: Svullna hängande "bröst"muskler?

Jag har haft en häst som fick svullnader på det viset och under hela magen. Hon var allergisk mot bromsar så det blev installning dagtid och ute på natten. Ring veterinär!

Sv: Svullna hängande "bröst"muskler?

Veterinär är inkopplad och kommer imorgon. Tack för tips om allergi och ödem.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
M
Hästvård Min häst kom in igår med en grimma hängandes över halsen, hela nosremmen var borta, den var avslitet så det såg ut som om det aldrig...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: Miqubie
·
Hästvård Skrutt säger jag bara!!! Kommer ut igår och ska till att rida en sväng med stallägaren och hennes häst. Men när jag ska hämta in...
Svar
9
· Visningar
995
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka