svullna ben. mysterium

Poisonous

Trådstartare
Hästen är röntgad, ultraljudad och genomgången av två veterinärer.
Har en f.d senskada hö.fram.

Ett år sedan. Hästen blev rejält halt på vä.fram och vilade +metacam i två veckor. Vid igångsättning hade han en liten svullnad senfästet hö.fram men var pigg o glad, ohalt och ingen värme.
svullnaden har sedan kommit till och från.
i dec. Fick han rejäla kolikanfall och även efterdyningar av det så blev ståendes i två veckor. Hann sättas igång och sedan svullnade hela vä.fram upp. Dagen därpå höger fram. Kylde med kallvatten, tillkallade vet. Blodprover togs. Extremt höga världen som tydde på allergireaktion. Metacam två veckor och foder plockades bort. Bara 5dl betfor till kvällem och fri tillgång till hösilage på dagen och torrhö på kvällen.
Dagen därpå svullen i alla fyra. Som timmerstockar.
metacamen hjälpte och svullnaden gick ner.
nu är han igång igen och idag var han jämntjock i vä.fram så vi skrittade en sväng och då försvann.

Ideer?
 
Sv: svullna ben. mysterium

Och när han stått i ca 40min var svullnaden tillbaka.
Lite gallig bak men hö..fram slätt och fint.
Är texten konstigt så beror det på att jag skriver från mobilen

Klargör lite: Dagen innan han fick metacamen var han svullen i frambenen, samma dag som metacamen påbörjades var han svullen i alla fyra. Han hade alltså inte hunnit börja äta metacamen innan benen svullnade.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: Robina
·
Hästvård Vill bara poängtera att vi varit inne med vår häst en gång för bedömning och ska in en gång till om några dagar men jag vill ändå höra...
Svar
16
· Visningar
1 419
Senast: nullo-modo
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 355
Senast: Görel
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 031
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp