svullna ballar på alla 4 ben

L

Lisa

Min häst har plötsligt fått väldigt svullna ballar. Dem är mera svullna på frambenen än på bakbenen. Är vätskefyllda men inte ömma. Ena har spruckit och därifrån kommer lite klar vätska.

Funderar om det kan ha något med hettan att göra? Just nu är det ju väldigt varmt och hästen går hela dygnet på bete. Han har haft boots på sig på frambenen och funderar om det kan ha blivit så varmt under bootsen att det har bildats blåsor där? ( har nu tagit bort bootsen, men svullanderna är ännu lika stora )

Vad kan det bero på ? och är det okej att rida ändå ? Han ömmar inte alls och är helt som vanligt till sättet och går normalt.

Sv: svullna ballar på alla 4 ben

Behöver också kanske säga att han har gått med gräsbroddar en tid eftersom vi rider på gräsplan nästan varje dag.

Liknande trådar

G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 879
Senast: GreenSourz
·
P
Hästvård Jag har en foderponny som jag nu haft i ca 5 månader. För exakt 2 veckor sedan (14 dagar) var ponnyn i fråga plötsligt halt. Märkte...
Svar
10
· Visningar
1 765
Senast: Gisburne
·
Hästvård 3 av 4 ben var extremt svullna på min häst i gårkvälls. De var nästan 3 dubbla mot vad de brukar vara. Bakbenen var värst. Ingen puls...
2
Svar
21
· Visningar
2 113
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2