svullna bakben

K

Kiira

Har lite funderingar på hur jag ska få ner gallorna som min häst har i bakbenet...

Min nya foderhäst (:love:) har haft probblem med sitt vänstra bakben. (kommer inte ihåg vad det var exakt... griffelbenet? finns det något som heter så? :confused:) I alla fall, problemet är löst, och allting läkt enligt veterinären och ägaren.

På morgonen, när han har stått i boxen hela natten, är han "gallig" och tjock i benet. Inte varm. När har har varit i hagen är svullnaden mycket mindre och inte alls lika tjock, utan mera som vanliga gallor. När man har ridit så försvinner nästan allt. Han verkar inte ha ont, men kan vara stel ibland. Jag tycker att det verkar som att det är försämmrad blodcirkulation i benet och det är detta som orsakar gallorna...

Har någon något förslag på hur jag ska göra för att minska gallorna? Har funderat på lindon under natten... för att öka blodgenomströmningen, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Kan tillägga att hästen är 13 år, och att ägaren tycker att det inte finns något att göra, att han är sån. Det kanske är sant.

Men jag skulle vara glad för förslag och funderingar.
tack/kiira

Gallorna som du beskriver kan uppstå genom för mkt mat och för lite motion t.e.x
Det du kan göra är iaf att se över hur "grov" foderstaten är, låta honom vara ute så mkt som möjligt och framförallt se till så att han rör sig.

Han får bara hö och 1/2 kg havre + mineraler. Tror inte att det är för mycket...

För lite motion kan jag hålla med om eftersom jag inte kommit igång med ridningen än. Har precis fått honom, och vill inte rida ut på honom själv i stora läskiga skogen :D
Banan vid stallet är så j**la djup och ojämn så det känns lite onödigt att rida på den eftersom han i min mening inte är helt hundra i benen. Men jag är ute och promenerar med honom varje dag...

Så det kanske ordnar sig med mera motion menar du? Det kan stämma. Gallorna går ju ner lite när jag har promenerat med honom. Tänkte om det var något mera jag kunnde göra...

/kiira

Jag tror det beror på motionen helt klart.
Försök komma ut i skogen så fort som möjligt.Och rid rejäla rundor.Vad som bara han får röra sig ordentligt.
Promenaderna är ju iaf till en liten hjälp, men jag tror inte att det är tillräckligt.
Går han ute dygnet om? Om inte hur länge är han ute? Är hagen stor? Kompisar att springa med?

här du har ridit så skälj benen i kallt vatten i ca 20 minuter...det hjälper på min häst iaf, men gör det inte på vintern=)....

har precis likadant med min häst! har provat att linda några nätter och det har hjälpt till ev viss del, men inte helt!

mvh/Malin :rofl:

Hmmm... tror att du har en poäng. Jag har varit ute med hag kompisen lite, och det ska bli mera!

Han står inne på natten men är ute mera än 12 timmar i en stor hage med en kompis. De busar lite ibland men min häst är... nu ska vi se, född 91, så 13 år. Hagkompisen är 16... Det blir inte så mycket bus.

Han är helt ovan vid att vara ute i skogen själv, så bara att leda honom i skogen är en projekt. Det kommer att ta ett tag innan jag sitter upp och rider runt själv. Men jag ska hänga mer andra så att jag kommer ut ordentligt.

Tack för svaret :)

/kiira

Okej det är ju toppen!
Om du kan och vill kanske han kan gå ute de nätter det är fint? Eller iaf ännu länge och komma ut tidigare o in senare.
Min häst har haft problem med gallor innan men det la av helt när han fick vara ute dygnet om sommartid och ute 15 timmar på vintern ev.mer
Lyckat tilL!
Mvh.Natha

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Mandarinen
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
Hästvård Jaha, i förrgår kom hästen in från hagen och var svullen och hade två små sår. Förmodligen spark, på bakbenet. Inte halt, men bara...
Svar
4
· Visningar
2 234
A
Hästvård Köpte häst i somras. Märkte att hon blev något lätt svullen i bakbenen under natten. Tidigare ägare berättade att hon kan bli svullen om...
Svar
5
· Visningar
6 215
Senast: ainavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka