Svullet skap

kitty79

Trådstartare
Hittade min valack med ett uppsvullet skap igår(vid middagstid) , själva snibben var rejält förstorad , såg ut som om det befann sig en tennisboll inuti :crazy:

Ingen feber 37,3 inga synliga sår ,sköljde av med ljummet vatten och smörjde in med PROB salva ,släppte ut med insektstäcket på . Ringde vet ,han tyckte dock att vi skulle avvakta med tankte på feberfri osv - han trodde att han förmodligen hade blivit stucken utav något .

Alltså han visade ganska starka reaktioner förra sommaren på broms & blinning ,verkar även reagera på knott till viss del ,men han såg aldrig ut såhär!

Vid insläppet igår vid 21 tiden hade han 37,9 . I morses var han nere på 37,4 ,vid middagstid idag var han dock fortfarande rejält svullen .

Några råd ?

Sv: Svullet skap

Jag tror som din veterinär då min häst för några dagar sedan var precis som din, förskräckligt svullen i skapet men jag såg klasar av knott sitta där som jag fick skrapa bort. Jag har smort på tjärsalva varje morgon sedan dess och i dag såg det riktigt normalt ut. Antar att Probsalva luktar lite tjära, då tycker jag du gjort helt rätt.

Sådan är min valack typ hela sommaren oavsett hur mycket man smörjer/vad man smörjer med. Han verkar inte ha ont av djuren men har jättelätt att bli svullen både runt skapet och framförallt på insidan av bakbenen. Blir även jättelätt svullen i benen sommartid för minsta småsår, som han oxå har många av året runt. Suck :D Men han har nästan aldrig ont av det (frånsett när benen svullnar så de blir "stela" pga svullnaden, som dock alltid lägger sig på någon dag max).

Han är fortfarande svullen :( Dock mycket bättre,han verkar inte ha ont utav det -jag får lov att smörja och tvätta utan fara för livet ;)

Jag har haft två st hästar som reagerat på det sätt som du beskriver då dom blivit stuckna av knott. Min veterinär tyckte jag skulle smörja med orudis gel som finns receptfritt på apoteket och är antiinflammatoriskt. Det gick bort på några dagar. Hoppas din häst blir bättre snart :)

*delvis kl*

Min var svullen här om dagen (precis när odjuren vaknade - dvs inte smord). Nu är han smord ett par tre dagar och svullnaden har gått ner. Jag använder just nu renons flugkräm men den håller inte en hel dag, Skillingaryd håller bättre men inte heller den riktigt en hel dag. Åtm inte sommartid när allt skit har vaknat.

hmm , Svullnaden är på väg ned , nu kan man se vart de äckliga krypen har bitit honom ,
Smörjer med Prob salva. Usch säger jag bara !

Använde inte switch förra året ,men det kanske vore en bra ide att testa.

det kan samlas mkt smuts i skapet, med svullnad o irritation som följd. Så tvätta med tvål o vatten, skölj noga o sen smörj med milda salvor,,ta inte Nylanders hästkräm, den fick mina båda svullet av och sen tappade de huden av den krämen.. ta skillingaryd eller idomin. Även vanlig solrosolja kan lindra, det är ju ingen sol som kommer åt så det är ju bra.

Ja det kan bli mycket smutsigt det vet jag,
Nu när den värsta svullnaden har lagt sig så kan man se massor av små bett.

Visst så reagerade han på knott förra året ,men det var mestadels i man & svans.

Min fick liknande reaktioner förra sommaren, skapet var extremt svullet och ömt. I vanliga fall älskar han att bli kliad där, men när det svullnat fick jag inte röra alls. Enligt veterinären var det en reaktion på insekterna (han har sommareksem) och förmodligen någon slags vätskeansamling. Jag lät det vara, använde Switch för att hålla undan bitarna och efter några dagar var han bra igen.

Jag smorde mankammen på honom med PROB. Det slutade i blödande sår.. Han tålde det inte för fem öre, pälsen lossnade och huden sprack. Mailade tillverkaren som ringde upp och var vänlig nog att berätta för mig att det minsann inte var deras produkt som orsakat problemen :grin: Hon hade dessutom mage att rekommendera mig ett par andra PROB produkter som skulle göra situationen bättre.
Tummen ner för PROB säger jag.

Så himla typiskt :mad:

Jag var o köpte en väldigt dyr liten flaska Prob-olja igår. Nu vågar jag inte använda det.

Både vad gäller Nylanders, Prob och många andra produkter är det MÅNGA
gånger tjäran hästen reagerar på. En stor procent av hästar
är alergiska mot just tjära.

Bara som parentes så folk inte sprider/dissar en produkt, när det egentligen
är ett ämne som sin häst inte tål.

Så ni som har hästar som regerat, smörj på tjära och kolla så det inte är det.

Jag använde PROB produkter hela föregående sommar ,märkte en klar förbättring på min häst , så han tål dem ialf.
Är som Mustang skriver tjäran som många reagerar på.

Tjära finns det väl i skillingaryds med? den tål de båda..hursom är de rätt nonchit att de inte svarar på mailet- kundservicen är visst låg på prob o nylanders. Huvudsaken är väl att man hittar ett medel som passar, trökigt med dessa flyfän som ställer till det men värre att det finns medel som är tänkta för det o skadar hästen mer..:crazy:

Absolut, visst är det nonchalant att inte svara på mailet, det kan jag hålla
med om.
Vad gäller Prob påstår dom på sin hemsida att dom har "kundgaranti", men
den verkar ju inte gälla.
Nylanders är ett litet familjeföretag, och jag vet att Leo har fyrahundranitti-
åtta projekt samtidigt, så i hans fall är det nog bara något som fallit bort.
Alternativt läste han, fnös, och sket i det... :angel::D

Ja just det, skillingaryd. Jag vet att dom har nån typ av mjölksyrekultur eller
liknande i sin produkt som ska motverka tjärans angrepp.

Min stora tappar pälsen av Nylanders, blir röd och lite svullen av Skillingaryd
och får mer eller mindre bölder av ren tjära.

Min lilla händer det inte ett smack för.

Min reagerade på någonting i just PROB. Nylanders tål han (även om den är verkningslös på hans eksem) och Skillingaryd går utmärkt.
Kundgarantin gällde bara om en veterinär kunde konstatera att det handlade om en reaktion på salvan enligt hon som jag pratade med.
Ytterligare en anledning till att jag dissar PROB ;)
För syrrans minishettis fungerade det hyfsat, dämpade klådan men "botade" den inte.

Klart att allt inte fungerar för alla! Så är det ju med de flesta läkemedel och "botemedel" av olika slag.

kl

hmmm skapet ser ok ut nu en vecka senare aningens svullet bara - Men har fått "invasion" av dessa små krypen som till största sannolikhet orsakade skadan igen .
Jag trodde /utgick ifrån att det var knott - men efter lite närmre funderingar så undrar jag ...

Dessa odjur är större än knott ,kanske 3-4 mm har små vingar men de flyger inte bort från hästen om man inte stryker bort dem med handen , idag ville han hemskt gärna komma in i stallet , såg att det satt fullt med äckeldjur i bringan -särsklit i virvlarna där de lättare når huden - de biter rejäla små hål och lämnar både blod och vätskespår efter sig .

någon som vet vad de är för något ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka