Svullet knä på våran första ponny

A

Ason

Hej, Första inlägget, och så ska man diskutera sånna här tråkigheter !
har precis köpt en d-ponny till våran dotter och nu har knäet på vänster fram svullit upp.

lite historik:

Han har gått på lösdrift hela sommaren och ingen har ridit honom.
c:a v.26 ut lånad till ridläger en vecka, blev skodd då.
v.32 en tjej var och prov rd honom, först efter vägen sedan tog dom honom till en ridbana och testa dresyr och hoppning, hoppade c:A 80cm

v.33 var vi och prov red i c;a 90min, skritt,trav,galopp och hoppade
dagen efter en tur ut i skogen c:a 40min

v.34
mån distrikt vet. gjorde besikting gick perfekt inget att anm. vi var inte med.
fick först vaccin sprutan,
han kördes hem till oss, blev en prommis på c:a 1km

tis skritt ner till ridhuset är c:a 1km fram och tillbaks, skritt, trav, var där i c:a 40min

ons skritt, trav och galopp i c:a 40 min, senare på kvällen en prommenad i skritt c:a 4km

tor skritt, trav och galopp i c:a 30 min

fre
FM till ridhuset skritt, trav och galopp lite hoppning c:a 40cm, var där i 45 min
EM skogs tur mesta dels skritt då det var en person som gick brevid men även trav och galopp c:a 6 km

lör vila

sön skogs promiss i skritt i 30min

mån till ridhuset igen, skritt, trav och galopp i c:a 1 timme

tis lite skritt trav och galopp 20 min
såg att han svullit upp på knäet vänster framben, tog temp. 38,6

sedan dess har han varit i hagen som vanligt mellan 8-16 varit inne på natten i boxen
tagit tempen dagligen varit rutn 37.0-38.0
ikväll mätte jag omkretsen 35,5cm på det skadade, 32cm på det andra

I hagen så är dom helt koola inte ens första dagen bråkade dom.

Idag var hovslagaren hit konstaterade att han hade bra fötter med långa.
har kraftigt innåt tå (ska inte vet. se det vid bes.?)
men inget man behöver åtgärda nu, sa att om det behövs senare så kan han smida till ett par spec. skor åt honom.
satt 0: or på och fick 1: or nu.

så nu funderar man en hel del, vad kan skada komma från, kan det vara en kombination från att vi har belastat honom för hårt på engång och om det var problem med skorna?
eller vad kan det vara?

hur ska man göra nu, fortsätta med vila, eller behöver han skrittas lite typ 20min varannan dag?

hur kollar man enklast om han haltar,?

om svullnaden inte går ner snart så får vi be en vet. ta en titt på det.

Hoppas att någon kan ge lite vägledning, då det här är våran första häst och vi har ingen erfarenhet från häst ägandet förrut.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svullet knä på våran första ponny

det kan vara överbelastning eller bara att han slagit sig.

om man longerar lite brukar man kunna se hälta.
men mitt råd är att åka till klinik, jag gjorde det med min som bara var halt i trav inte skritt, inte varm, inte svullen inte temp. han hade hovledsinflammation pga att han felbelastat då han är framtung och inåttåad.

en hältutredning på klinik då gör de böjprov, och fördelen med att åka dit direkt isf att ta ut vet. är att OM det nu är något, kan de röntga och spruta och grejor direkt.

Väldigt informativt inlägg =)

Vad det kan vara är tyvärr omöjligt att säga, kan vara 'vad som helst'. Överansträngning, spark, slagit i knäet etc etc.

Tyvärr väldigt svårt beskriva i text hur man kollar hälta, ni har inte någon som kan lite mer som kan hjälpa er?

Är svullnaden hård eller mjuk, var sitter den, är den varm? När hästen varit i hagen, blir svullnaden större/mindre/är likadan?

Jag tycker inte ni ska avvakta mer ang veterinär, utan ta ut veterinär så snart som möjligt och låta veterinären bedöma skadan. Tills dess skulle jag ha ponnyn i en egen liten hage så den inte rör sig i onödan. Dock, om svullnaden blir mindre när den är i hagen, och den är lugn i hagen den är i, låt den gå kvar där.

Är tyvärr omöjligt råda direkt över nätet, utan kontakta veterinär. Inte vänta mer.

Och jo, det skulle märkts och noterats i protokollet vid besiktningen att hästen var kraftigt inåttåad.

vi har en häst i stallet nu som slagit i knät o har lösa benbitar vilkte va väldigt oväntat !!

i skara så hade de sagt ngt om att det finns 4 skivor i knät och så tydligen hade denna häst förstört de två första skivorna i knät :/

de va i skara i ons och ska redan börja sättas igång nästa vecka :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Skoddes i Måndags,kortades ganska mycket i tån,satte på skor för bättre överrullning,samt sidotåkappor på,innan har han gått barfota sen...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: BiMi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka